DÆKDÆK SØG I ALLE DÆKSØG I ALLE DÆK FORHANDLEREFORHANDLERE

DÆKKETS FASCINERENDE VERDEN

Fremstilling af dæk - uden at gå på kompromis

Michelin 18 maj 2010

Fremstilling af dæk - uden at gå på kompromis

Dækket er den eneste kontakt mellem køretøjet og vejbanen og skal desuden finde den rette balance mellem greb, trækkraft, komfort, lydniveau, levetid, energieffektivitet og omkostninger. Uden at gå på kompromis.

Fremstillet med største præcision

At fremstille et dæk handler ikke bare om at sprøjte gummi i en form. Det er en kompleks proces, som kræver den største præcision. De fleste dæk fremstilles i hånden med kvalitet som højeste prioritet.  Vores kvalitetssikringssystem, som benyttes mange mange gennem fremstillingsprocessen, bruges på alle vores fabrikker i hele verden. Dette garanterer samme kvalitetsniveau, uanset hvor dækkene fremstilles.

Et dæk er en kompleks kombination af mange forskellige dele

Om et dæk bliver vellykket, afhænger helt og holdent af, hvordan de enkelte dele fungerer sammen som en helhed.   Det er et meget avanceret produkt, som indeholder mange forskellige råvarer - faktisk er der mere end 200 komponenter i et moderne dæk.

Disse komponenter deles i fem grupper:
  • Naturgummi. Hovedingrediensen i dækketes karkasselag.
  • Syntetisk gummi. En vigtig del i slidbanen på varevogns- og 4x4-dæk.
  • Kønrøg og silika Bruges som bindemiddel og gør dækket mere slidstærkt.
  • Metal- og tekstilkabler. De udgør dækkets skelet og garanterer dets geometri og stivhed.
  • Et stort antal kemiske midler. Giver dækket særlige egenskaber såsom lav rullemodstand eller godt greb.

Dækfremstilling er en proces i konstant forandring

Du har sikkert hørt tale om Michelins "grønne" energieffektive dæk, som mindsker brændstofforbruget ved at mindske rullemodstanden. Hos Michelin arbejder vi netop nu på den femte generation af vores "grønne" dæk. Målet er at forbedre dækkene med mindst 2% i forbedret brændstoføkonomi og reduceret CO2-udslip for hver generation. Det har været en "stille revolution" i dækverdenen, som har gjort, at der globalt er sparet 12 milliarder liter brændstof og 30 millioner ton CO2 -udslip siden 1992.

Michelin vil mindske dækkenes brændstofforbrug uden at gå på kompromis med levetid, bremselængde på våd vej, komfort eller støjniveau.
  • PERSONVOGN
  • SUV - 4X4
  • VAREVOGN/AUTOCAMPER
Loader