Danmark

DÆKKETS FASCINERENDE VERDEN

Man skal ikke dømme efter udseendet

Michelin 18 maj 2010

Man skal ikke dømme efter udseendet

Ved første blik er et dæk bare sort og rundt med et hul i midten.  Men hvis du tager røntgenbrillerne på, kan du se noget helt andet.

Et Michelindæk er et komplekst og højteknologisk produkt med mange forskellige komponenter, som bruger forskellige råmaterialer, der er vigtige for din sikkerhed.

Gummiets sammensætning varierer i samme dæk. Hvert materiale har forskellige egenskaber, hvis fremstilling kræver stor præcision. Hvert eneste materiale er omhyggeligt designet efter kravene om smidighed og styrke, greb osv. Der bruges også i metervis af metaltråde og syntetiske tråde.

Structure of a tyre

Hvordan er et dæk opbygget?

Et dæk består af mange lag:

1. Indergummi

Et lag af lufttæt, syntetisk gummi, som er det moderne modstykke til den indvendige slange. Kontrollér lufttrykket i dækkene en gang om måneden, da de over tid mister luft.

2. Karkasselag

Karkasselaget er opbygget af tynde tekstiltråde, som er lagt ind i gummiet. Det er dem, der afgør, hvor stærkt dækket er, og som gør det muligt at klare det høje lufttryk. Der er omkring 1.400 tråde i et dæk, og hver tråd kan klare en kraft på 15 kg.

3. Dækfod

Det er her, dækket griber fat i fælgen. Kraften fra motoren overføres fra fælgen til dækket og derefter videre til kontaktfladen mod underlaget,  som ikke er større end en menneskehånd.

4. Kanttråd

Det er kanttråden, som får dækket til at "sidde fast" til fælgen med maksimal styrke.  Hver kanttråd kan klare en belastning 1.800 kg uden risiko for at gå af, og eftersom der i alt er otte på dit køretøj (to pr. dæk), kan de klare hele 14.400 kg! En almindelig bil vejer kun omkring 1.500 kg.

5. Dækside

Dæksiden beskytter mod påvirkninger fra fortove, huller i vejen osv. Her finder du også mærkninger med vigtige oplysninger.

6. Bæltelag

Bæltelag består af robuste ståltråde, som er vævet sammen med  gummiet.  Dette gør, at dækket kan klare påvirkninger og belastninger i kurver, og at det ikke strækker sig ved rotation.  Samtidig er det smidigt nok til at kunne absorbere små forhindringer på vejbanen.

7. 0 grader bælte

Et sikkerhedslag, som reducerer friktionsvarme og gør, at dækket bevarer sin form, selv ved høje hastigheder. For at forhindre, at dækket strækkes ud, bruges der forstærkede nylontråde i et gummilag rundt om dækket.

8. Slidbane

Eftersom slidbanen ikke er større end en hånd, er den designet til at kunne klare meget stor påvirkninger. Den griber også fat i alle typer underlag, er slidstærk og varmes  mindst muligt op.
Så et dæk er meget mere end bare en sort og rund ting med et hul i midten.
  • Personvogn
  • 4X4/SUV
  • VAREVOGN/AUTOCAMPER
Loader