DÆKDÆK SØG I ALLE DÆKSØG I ALLE DÆK FORHANDLEREFORHANDLERE

DÆKKETS FASCINERENDE VERDEN

Dækket: et teknologisk vidunder

Michelin 18 maj 2010

Dækket: et teknologisk vidunder

De fleste mennesker er ikke særligt interesserede i dæk, men hvis man ser nærmere efter, så kan man se, hvor komplekst det er, og hvilke sofistikerede elementer, det består af. Alle forenet for at opfylde dine behov for mobilitet.

Denne teknologi hjælper dit dæk med at koble dig sammen med vejen, mens du kører.  De giver greb, overfører acceleration og opbremsning samt giver dig god komfort og præcis styring under kørslen.

Trods de modstridende krav - greb og holdbarhed, præcis styring og komfort - går Michelin aldrig på kompromis, når vi udvikler nye dæk.

Et dæk består af mere end 200 komponenter. Nogle af disse spiller en vigtig rolle for sikkerhed, brændstofeffektivitet og køreregenskaber. Andre giver nye egenskaber, som respekterer miljøet.

Teknologier bag MICHELIN ENERGY Saver

20 % af en bils brændstofforbrug skyldes dækkene.

Hvis du vil bruge mindre brændstof og have et sikkert dæk, der holder længe, så er MICHELIN ENERGY Saver som skabt til dig. Dets intelligente teknologi er udviklet til at nedsætte rulllemodstanden, hvilket mindsker brændstofforbruget og CO2 udslippet(1).


Den nyeste teknik giver høje præstationer

MICHELIN ENERGY Saver bruger mindre brændstof og giver god sikkerhed på våde veje. Det skyldes til dels den nye generation 100 % silicabaserede gummiblanding. Da Michelin delvist erstattede kønrøg med silica i 1992 kunne vi lancere den første generation af "grønne" dæk med lavere brændstofforbrug. Siden de blev lanceret, har Michelin solgt 570 millioner "grønne" dæk i hele verden.

De De har allerede sparet 11,3 milliarder liter brændstof og mindsket CO2-udslippet med 28,5 ton(2)

I dag bruger MICHELIN ENERGYTM Saver den seneste generation af silica, som næsten helt har erstattet kønrøg.

Sikkerhed på våde veje kilometer efter kilometer takket være Durable Security Compound (DSC).

DSC er en ny ingrediens i gummiblandingen. Den er fri for aromatiske olier (i overensstemmelse med det europæiske direktiv, som trådte i kraft i januar 2010) og forbedrer bremseegenskaberne på våd vej. Og ikke kun, når dækket er nyt, men gennem hele dets levetid. DSC sikrer effektiv bremseevne (Michelin patent) og bevarer stivheden i dækket i hele dets levetid.

Teknologier bag MICHELIN Pilot Sport 3

MICHELIN Pilot Sport 3 giver dig en sporty kørsel under alle forhold.  En lang række teknologier udviklet gennem motorsportsløb giver et dæk, som på en gang øger sikkerheden på våde veje, styrepræcisionen på tørre veje og har en lang levetid. For at opnå denne balance er dækket opbygget med unikke og avancerede teknologier som  "Green Power Compund", "Anti Surf System" og "Programmed Distortion Tyre Architecture".

Green Power Compound: high performance og energieffektivitet

Denne revolutionerende gummiblanding giver optimalt greb på våde veje, længere levetid og mindsket brændstofforbrug. 18 sejre i Le Mans 24 timers løbet, herunder 12 sejre i træk, har givet Michelin en masse værdifulde økoteknologiske data.

Green Compound

Anti Surf System: optimalt greb på våde veje

Når der er meget vand på vejbanen, risikerer mange dæk at akvaplane. Nu kan du køre gennem pytter og bevare optimalt greb takket være en specialformet skulder, som dræner store mængder vand.

Programmed Distortion Tyre Architecture: forbedret styrepræcision og længere levetid

Styrepræcision og andre køreegenskaber er direkte forbundet med gummiets temperatur og de deformationer, som opstår. MICHELIN Pilot Sport 3 har teknologi, som holder temperaturen på et optimalt niveau under alle omstændigheder. Ved lave hastigheder varmes dækket hurtigt op, så det bliver smidigt og får greb. Ved høje hastigheder bliver det stivere for at forhindre yderligere temperaturstigning.

Michelin præsenterer for første gang GREEN X-mærkningen på et sportsdæk

Alt i alt leverer MICHELIN Pilot Sport 3 højere sikkerhed og køreglæde, samtidig med at det respekterer miljøet. Som bevis på denne energieffektivitet har Michelin sat GREEN X-mærkningen på et sportsdæk for første gang nogensinde.

Green X

MICHELIN vinterteknologier

MICHELIN ekspertteknologier ved vinterkørsel af hensyn til din sikkerhed.

OPTIMEREDE GUMMIBLANDINGER

Helio Compound
Gummiblandingen indeholder solsikkeolie, som er med til at holde dækket smidigt, når temperaturen falder til under 7°C. Denne innovation giver kortere bremselængde og greb på våde og tilsneede veje.

SKRÆDDERSYEDE DÆKMØNSTRE

StabliGrip

For at opnå bedre greb og stabilitet kombinerer StabiliGrip to forskellige typer af lameller. Det giver bedre greb og stabilitet i sne såvel som bedre præstationer ved høje hastigheder.

MICHELIN VTS-lameller

Denne teknologi bygger på en innovativ dækopbygning: de asymmetriske dækmønstre og forskellige lameller giver forbedret mobilitet på snedækkede veje. Det giver også gode køreegenskaber takket være en bredere bærende overflade i sne og større modstandsdygtighed ved høje hastigheder.
(1) I gennemsnit sammenlignet med de vigtigste europæiske konkurenter. Test af brændstofforbrug og rullemodstand udført af TÜV SÜD Automotive i 2008 og 2009 og på DEKRA Test Centre i 2009 med dæk i dimensionerne 195/65 R 15 H og 205/55 R 16 V, med dæk som da var tilgængelige på markedet. Det reducerede CO2 -udslip er et resultat af det mindskede brændstofforbrug.

(2) Udregningsmetode findes på hjemmesiden http://www.michelin-green-meter.com, tal fra 01/06/2007.
  • PERSONVOGN
  • SUV - 4X4
  • VAREVOGN/AUTOCAMPER
Loader