DÆKDÆK SØG I ALLE DÆKSØG I ALLE DÆK FORHANDLEREFORHANDLERE

VEDLIGEHOLDELSESGUIDE

Akvaplaning er en meget reel, men usynlig fare

Michelin 23 jun. 2011

Akvaplaning er en meget reel, men usynlig fare

Akvaplaning opstår, når vandet mellem dine dæk og vejbanen ikke kan skubbes væk. Vandlaget bygges op foran dækket, indtil vandets tryk overstiger dækkets tryk, hvilket resulterer i, at dækkene mister kontakten med vejbanen. Tabet af greb får dækkene til at glide og forhindrer køretøjet i at reagere på input såsom styring, opbremsning eller acceleration. Som følge deraf kan du miste herredømmet over bilen, som kan begynde at skride ud eller snurre rundt. En potentielt farlig situation.

Sådan forhindrer eller reducerer du akvaplaning

Tjek regelmæssigt dine dæk og deres lufttryk. For lavt lufttryk øger kraftigt risikoen for akvaplaning. Hvis dæktrykket er 30 % lavere end det anbefalede tryk, øges risikoen for akvaplaning kraftigt.

Tjek dine dæks slitage og mønsterdybde. Jo mere mønsterdybde du har tilbage på dine dæk, jo mere vand kan du dræne væk, hvilket nedsætter risikoen for akvaplaning.

Sænk hastigheden. Og det i endnu højere grad, når du nærmer dig vandpytter.

Hvad forårsager akvaplaning?


For meget vand på vejen kan få din bil til at miste kontakten med vejbanen. Et dæk, som bevæger sig relativt hurtigt over en overflade under vand, skubber en lille vold af vand foran sig. Slidbanens indvirkning på vandet foran kontaktfladen får vandtrykket til at stige. Hvis trykker bliver større end dækkets gennemsnitlige tryk på vejbanen, kan dækket ikke længere skubbe vandet og mister kontakten med vejbanen. Jo dybere vandet er, og jo større bilens hastighed er, jo mere forstærkes denne effekt, som til sidst forringer dækkets potentielle vejgreb. For at et dæk kan præstere korrekt på et vådt underlag, skal det først dræne vandet, så det får en tør kontaktflade.

Forholdet mellem vand og mønsterriller

Heldigvis kan de fleste hændelser med akvaplaning forhindres ved hjælp af riller i mønsteret og formen på kontaktfladen. Når dit dækmønster bliver slidt, reduceres dets evne til at modstå akvaplaning imidlertid. Jo dybere vandet er, jo før vil du miste grebet.

"Anti Surf System": optimalt greb på våd vej


Når der er meget vand på vejbanen, risikerer mange dæk at akvaplane. Takket være Michelin teknologier som Anti Surf System har du nu en meget bedre chance for at skære igennem vandpytter og bevare optimalt greb. Denne teknologi fås i dæk som MICHELIN Pilot Sport 3 og kan give optimale præstationer på våde underlag. Det specialformede, buede skulderdesign på MICHELIN Pilot Sport 3 sætter dækket i stand til at skære sig ind i vandet, så grænsen for akvaplaning udskydes, uden at kontaktfladen med vejbanen reduceres

Dine senest læste artikler

Der er ingen senest læste artikler

  • PERSONVOGN
  • SUV - 4X4
  • VAREVOGN/AUTOCAMPER
Loader