Danmark

VEDLIGEHOLDELSESGUIDE

MICHELINMANDENS GODE RÅD: SÅDAN KONTROLLERER DU LUFTTRYKKET

Michelin 18 feb. 2011

Luftryk

Kontrollér lufttrykket (inklusive reservehjulet) mindst en gang om måneden og altid før længere rejser.

Ved at kontrollere lufttrykket reducerer du dine omkostninger. Dæk med for lavt lufttryk kan overophedes, forbruge mere brændstof og slides op hurtigere. Dæk med for højt lufttryk kan forkorte levetiden, mindske grebet og give problemer med styringen.
SLITAGE. Et dæk med 20% for lavt lufttryk giver 20 % kortere levetid. Det svarer til 8.000 km ud af en samlet strækning på 40.000 km.
BRÆNDSTOFFORBRUG OG CO2-UUDSLIP. Lavt lufttryk øger brændstofforbruget og CO2-udslippet.
Et dæk taber luft af naturlige årsager (cirka 0,06 bar pr. måned). Andre årsager kan være:
  • En punktering
  • Ventilen, som skal udskiftes, hver gang dækket udskiftes
  • Ventilhætten, som er afgørende for en lufttæt forsegling
  • Fælgen, som skal rengøres, hver gang dækket monteres- Følg køretøjs- og dækfabrikantens råd, især hvad angår brugsforhold (belastning, hastigheder osv.)
  • Kontrollér lufttrykket, når dækkene er kolde (dæk som ikke har kørt i to timer, eller som har kørt mindre end 3 km ved lav hastighed).
  • Hvis dækkene er varme, når du kontrollerer lufttrykket, skal du lægge ekstra 0,3 bar til køretøjsfabrikantens anbefalede lufttryk. Kontrollér en ekstra gang, når dækkene er blevet kolde.
  • Luk ikke luft ud af et varmt dæk.
  • Selv om dækkene er fyldt med nitrogen (kvælstof), skal du kontrollere lufttrykket regelmæssigt.
Et dæk med korrekt lufttryk øger sikkerheden, er mere økonomisk og respekterer miljøet.

Dine senest læste artikler

Der er ingen senest læste artikler

  • Personvogn
  • 4X4/SUV
  • VAREVOGN/AUTOCAMPER
Loader