DÆKDÆK SØG I ALLE DÆKSØG I ALLE DÆK FORHANDLEREFORHANDLERE

VEDLIGEHOLDELSESGUIDE

Hvornår skal jeg kontrollere sporingen?

Michelin 18 feb. 2011

Sporing

Hvis du mærker, at din bil "trækker" til venstre eller højre, når du slipper rattet, så skal du have kontrolleret sporingen. Kontakt en fagmand, som kan foretage en kontrol af alle fire hjul og justere dem. Hvis din bils sporing ikke er korrekt, kan det forårsage unødig slitage på dækkene.
  • Lad altid en fagmand kontrollere sporingen, når:
  • Du er kørt på noget
  • Du mærker, at dækkene slides unormalt og/eller ujævnt
  • Du oplever problemer med styringen
  • Din bil "trækker" den ene eller den anden vej
  • Rattet ikke vender tilbage til udgangsstillingen efter et sving
  • Rattet ikke er "lige", når du kører lige frem
  • Du køber et nyt sæt dæk og vil maksimere levetiden
  • Du udskifter støddæmper eller styrekomponenter

Hvorfor er sporingen så vigtig?

Sporingen kan påvirke slitagen på dækkene. På de fleste køretøjer er den normale indstilling udformet, så slitagen minimeres, og komforten maksimeres. Desuden giver det længere levetid og gør, at du får maksimale præstationer samt mindsker brændstofforbruget. Sidst, men ikke mindst, så forbedres styreresponsen og dermed trafiksikkerheden.

Sporing kontra afbalancering?

Mange bliver forvirrede, når man taler om sporing og afbalancering. Det er to helt forskellige ting. Sporing indebærer, at man justerer hjulenes vinkler, så de står vinkelret mod underlaget og parallelet med hinanden. Afbalancering indebærer, at hjulene kan rotere, uden at de begynder at vibrere ved visse hastigheder.

Hvorfor opstår forkert sporing?

Det er relativt usædvanligt, men når man kører mod en fortovskant eller over et hul i vejen, kan sporingen ødelægges. Det fører til unødigt slitage, som kan påvirke dækkets køreegenskaber. I sidste ende vil det føre til, at du er nødt til at udskifte dækkene tidligere, end du havde tænkt dig.

Det kræver bare en lidt forkert sporing, før at det giver problemer.

Formålet med sporingen er at give maksimalt vejgreb og maksimal levetid for dækkene.
Hovedårsagerne til at få foretaget en sporing er:
  • At spare penge
  • At maksimere dækkenes levetid
  • At få en lavere rullemodstand uden at give afkald på sikkerheden

Hvor lang tid tager det at foretage en korrekt sporing, og hvad koster det?

De fleste sporinger kan foretages på 30 minutter. Brug Michelins tjeneste "Find forhandler" for at finde nærmeste servicecenter. Der finder du en fagmand, som ved alt om din bils unikke indstillinger. På trods af udtryk som "toe-in", "toe-out" og "cambervinkel" er sporing ikke hjernekirurgi, men en temmelig enkel handling. 

Hvordan foregår sporingen?

Den foregår på den måde, at hjulenes vinkler justeres, så de får korrekt toe-in og camber. De tre hovedjusteringer, som foretages, er cambervinkel, caster og toe.

Cambervinkel

Camber er hjulets vinkel, når man ser bilen lige forfra. Hvis vinklen er for stor, opstår der unormal slitage.
  • Positiv camber er, når hjulets øverste del hælder væk fra bilen. For stor vinkel gør, at dækkene slides på den udvendige side.
  • Negativ camber er, når hjulets øverste del hælder ind mod bilen. For stor vinkel gør, at dækkene slides på indersiden.
Cambervinklen er udformet, for at bilen skal holde hjulene fladt mod underlaget, når man drejer. Hvis der er for stor forskel mellem cambervinklen på forhjulene, vil bilen "trække" mod den ene side.
Cambervinkel

Toe

"Toe" er forskellen i afstand mellem dækkenes forreste og bagerste del. Toe-indstillinger påvirker bilens egenskaber i kurver.
  • Toe-in er, når dækkets forreste dele peger indad, hvilket giver understyring i kurver. Hvis toe-in er for stor, vil mønsteret blive slidt hurtigere på yderkanterne.
  • Toe-out er, når dækkets forreste dele peger udad, hvilket giver overstyring i kurver. Ved alt for stor toe-out vil slitagen først ske på indersiden. Dette kaldes for "toe-slitage", og den kan mærkes, hvis du trækker hånden tværs over slidbanen.
Toe

Dine senest læste artikler

Der er ingen senest læste artikler

  • PERSONVOGN
  • SUV - 4X4
  • VAREVOGN/AUTOCAMPER
Loader