DÆKDÆK SØG I ALLE DÆKSØG I ALLE DÆK FORHANDLEREFORHANDLERE

VEDLIGEHOLDELSESGUIDE

Ti tips om vedligeholdelse af dæk

Michelin 18 maj 2010

Ti tips om vedligeholdelse af dæk

Det er nemt at glemme, at dækkene er den eneste kontaktflade mellem køretøjet og vejbanen. Det er derfor, det er utrolig vigtigt at bevare dine dæks gode kvaliteter og egenskaber for at garantere både din sikkerhed og din mobilitet. For at gøre dette anbefaler vi, at du overholder følgende sikkerhedsanbefalinger.

1. Kontaktflade

ET STORT JOB FOR EN LILLE OVERFLADE

Den del af dit dæk, som rent faktisk er i kontakt med vejbanen, er ikke større end din hånd. Din sikkerhed, komfort og brændstoføkonomi afhænger også af denne meget lille overflade. Derfor skal du sikre dig, at du ikke bare vælger det rigtige dæk, men også regelmæssigt vedligeholde dem korrekt. Det er vigtigt, eftersom dine dæk:

  • Er den eneste forbindelse mellem dit køretøj og vejbanen
  • Bærer hele bilens vægt, en belastning op til 50 gange dets egen vægt
  • Reagerer på førerens krav såsom styring, acceleration og opbremsning
  • Absorberer hver eneste forhindring på vejen



2. Mønsterdybde og slitage

EN HURTIG OG ENKEL SIKKERHEDSFORANSTALTNING


Sørg for regelmæssigt at tjekke mønsterdybden på dine dæk og udskifte dem, når de er slidte. Det garanterer maksimalt greb og forhindrer ubehagelige overraskelser. Udskift dine dæk, før mønsterdybden er slidt ned til 1,6 mm. Michelins dæk har slidindikatorer, som sidder nede i bunden af dækmønsteret i en højde af cirka 1,6 mm.  Din sikkerhed og mobilitet afhænger af en lovlig mønsterdybde eftersom:

  • Mønstersporene dræner vandet under dækkene væk, så du kan bevare kontrollen
  • Jo mere mønsterdybde, der er tilbage på dine dæk, jo mere vand kan du dræne væk og dermed reducere risikoen for akvaplaning
  • Korrekt lufttryk såvel som regelmæssig vedligeholdelse af køretøjet sikrer, at dine dæks præstationer er optimale i længst mulig tid
  • Dækmønsteret griber fat i vejen og har betydning for din bremselængde



3. Lufttryk

KONTROLLÉR LUFTTRYKKET EN GANG OM MÅNEDEN


Right tyre pressure

Korrekt lufttryk reducerer risikoen for at miste kontrollen over køretøjet. Det beskytter også dine dæk mod for tidlig slitage og uoprettelig indvendig skade.  Lufttrykket kan falde på grund af små perforeringer, naturligt udslip af luft gennem dækkets bestanddele eller fra skiftende temperaturer. Kontrollér lufttrykket i dine dæk, inklusive reservehjulet, en gang om måneden og helst på kolde dæk (som ikke har kørt i mindst 2 timer, eller som kun har kørt meget en meget kort strækning ved lav hastighed). Hvis dækkene kontrolleres, når de er varme, skal der lægges 0,2 bar til det anbefalede lufttryk. Det er vigtigt at kontrollere lufttrykket en gang om måneden fordi:

  • Lavt lufttryk øger risikoen for skader på dækket
  • Et 20 % for højt lufttryk reducerer dækkets levetid med omkring 10.000 km.
  • Korrekt lufttryk sparer brændstof
  • Det anbefalede lufttryk er IKKE findes på dækket. Det lufttryk, som er angivet på dæksiden, er kun det maksimale lufttryk, dækket kan tåle. Det anbefalede lufttryk kan findes:
  • I dit køretøjs instruktionsbog
  • På mærkaterne på indersiden af fordøren i førerens side
  • I opbevaringsrummet tæt ved førersædet
  • På indersiden af tankklappen



 

4. Afbalancering

AFBALANCERING GIVER LÆNGER LEVETID





 

Afbalancering er med til at forhindre unødig slitage og reducerer desuden vibrationer. Det beskytter også køretøjets hjulophæng, styresystem og lejer. Få din bil afbalanceret, når der udskiftes et dæk, en afbalanceringsvægt flyttes eller fjernes, eller når du køber nye dæk. Du kan mærke, at et hjul er ude af balance, når et område er tungere eller lettere end resten. Det fører til:

  • Ujævn og hurtigere slitage
  • Vibrationer
  • Større slitage på forvognen

5. Hjulsporing

SIKRERE KØRSEL MED KORRELT HJULINDSTILLING

Det er vanskeligt at afgøre, om dine hjul og aksler er korrekt indstillede, mens du kører. Men de ikke er korrekt indstillede, kan det medføre problemer med køreegenskaber og sikkerhed. Hvis dit dæk er kørt ind i en solid genstand, f.eks. en fortovskant eller et hul i vejen, eller hvis du har bemærket ujævn slitage, så opsøg en dækspecialist for at få det kontrolleret. Det er vigtigt at sikre korrekt sporing for at:

  • Få optimale køreegenskaber
  • Beskytte dækkene mod uregelmæssig og/eller hurtig slitage
  • Spare brændstof



6. Bagdækkene

FÅ OPTIMAL KONTROL - MONTÉR DE NYESTE DÆK PÅ BAGAKSLEN

Baghjulene er ikke koblede til styringen, hvilket gør det meget svært at bedømme deres greb under kørsel. Kontrollér regelmæssigt dine dæks lufttryk og generelle stand, specielt hvis du bytter om på dækkene, da mange køretøjsfabrikanter anbefaler forskelligt lufttryk for og bag. Af hensyn til sin sikkerhed skal du altid montere de nyeste eller mindst slidte dæk på bagakslen. Det giver dig:

  • Bedre kontrol i nødsituationer og i skarpe kurver
  • Mindre risiko for at miste kontrollen over køretøjet på våde veje
  • Bedre køreegenskaber, specielt i vanskelige situationer, uanset om køretøjet er forhjuls- eller baghjulstrukket.



7. Dækventiler

VENTILER OG VENTILHÆTTER BESKYTTER DIG OG DINE DÆK

 

Ventiler fremstilles normalt af gummi og bliver derfor svækket med tiden. At udskifte dem, når du køber nye dæk, er en billig måde af beskytte dine dæk, dit køretøj og dig selv. Ved høje hastigheder kan en sprækket eller slidt gummiventil bøje sig på grund af centrifugalkraften og medføre lufttab. Ventilhætten er også vigtig. Den sikrer, at luften ikke siver ud og hindrer, at støv og snavs kommer ind. Så kontrollér ventilerne og ventilhætterne for at

  • Bevare en lufttæt forsegling
  • Bevare korrekt lufttryk
  • Sikre længere levetid


8. Håndtering og opbevaring

BESKYT DINE DÆK

Selv når dæk ikke bruges, kan de være udsatte. Medmindre de er monterede på fælg og fyldt med luft, må de ikke opbevares i en stabel i længere tid. Af hensyn til din sikkerhed er det utrolig vigtigt, at dækkene opbevares beskyttet mod åben ild eller gløder, emner som kan udsende gnister og elektriske udladninger (f.eks. batteriopladere). Bær altid handsker, når du håndterer dæk. Dæk bør opbevares:

  • På et ventileret, tørt og tempereret sted, beskyttet mod direkte sollys og nedbør
  • Langt fra kemikalier, opløsningsmidler og kulbrinter, som kan ændre gummiets egenskaber
  • Langt fra emner som kan trænge ind i gummiet (spidse emner af metal, træ …)

9. Dækreparationer

TRIN ET VED EN DÆKREPARATION? RING TIL EN FAGMAND.

Tyre Repair

 

Kun en dækspecialist kan afgøre, om et dæk kan repareres eller ej. Han kontrollerer dækket indvendig for at se, om der er skader, der ikke er synlige, når dækket er monteret på fælg.  En dækspecialist sørger for:

  • At dækket monteres, afbalanceres og fyldes med luft på en korrekt måde samt udskifter ventilen.
  • At kontrollere dækkets indvendige stand
  • At dækket monteres igen på korrekt måde for at få optimale køreegenskaber og komfort
  • At dækvalget er i overensstemmelse ned køretøjsfabrikantens og lovgivningens krav: dæktype, dimension, hastighedsindeks, belastningsindeks osv.
  • At lufttrykket er i overensstemmelse med det, som køretøjsfabrikanten eller dækfabrikanten har anbefalet
  • At tage højde for monteringsinstruktioner og advarsler på dæksiden (kørselsretning osv.)
  • At tage højde for specifikke dæks egenskaber (lavprofil, run-flat, selvtætnende dæk osv.)
  • Garantere din sikkerhed

10. Levetid

HVORNÅR SKAL JEG UDSKIFTE MINE DÆK?

Det er ikke muligt at bestemme et dæks levetid,  eftersom der er mange faktorer, som spiller ind, f.eks. kørestil, vejr og opbevaring. Derfor bør du kontrollere dækkets visuelle stand, tab af lufttryk, vibrationer, mislyd og andet, som kan være en indikation af, at dækket skal udskiftes.

Du bør:
  • Kontakte en dækspecialist, hvis dækkene er over fem år gamle, for at få en årlig kontrol
  • Følge køretøjsfabrikantens anbefalinger ved dækskift
  • Udskifte dæk, som er mere end ti år gamle, uanset slitage eller visuel stand.

Dine senest læste artikler

Der er ingen senest læste artikler

  • PERSONVOGN
  • SUV - 4X4
  • VAREVOGN/AUTOCAMPER
Loader