DÆKDÆK SØG I ALLE DÆKSØG I ALLE DÆK FORHANDLEREFORHANDLERE

VEDLIGEHOLDELSESGUIDE

Kontrollér dækket

Michelin 18 maj 2010

Kontrollér dækket

Det tager kun nogle få minutter, men kan spare mere end bare tid og penge.

Eftersom dækkene er den eneste kontakt med underlaget, bør du kontrollere dem regelmæssigt. Et slidt dæk er ikke længere sikkert og påvirker din bils præstationer. Hvad betyder nogle få minutter i forhold til din families sikkerhed? Hvis du behandler dækkene korrekt, holder de længere. Hvor længe afhænger af din kørestil og andre faktorer.





1. Lufttryk

Kontrollér lufttrykket mindst en gang om måneden eller før rejser ved høj hastighed.

Et dæk kan faktisk have et ret lavt lufttryk, uden at det ser fladt ud. For at være på den sikre side bør du kontrollere lufttrykket regelmæssigt, specielt før lange rejser. Det korrekte lufttryk er en vigtig faktor for dine dæks sikkerhed og levetid.

Husk, at kontrollere lufttrykket, når dækkene er kolde. Hvis du ikke er sikker på det korrekte lufttryk, så se i køretøjets instruktionsbog.

 

 

 

 

2. Mønsterdybde

Det er en god idé at tjekke mønsterdybden på dine dæk regelmæssigt en gang om måneden.

Dæk skal udskiftes, når mønsterdybden er slidt ned til 1,6 mm. Dækket skal ses efter og om nødvendigt udskiftes. Et slidt dæk giver ikke tilstrækkelig sikkerhed, og du bryder måske loven. Du kan få en mønsterdybdemåler hos din dækforhandler.

Legal limit

3. Sporing

Få kontrolleret sporingen, når bilen er til service.

Hvis dit køretøjs hjulgeometri er forkert, kan det påvirke dit vejgreb. Og det kan gå ud over sikkerheden. Det er ikke altid muligt at mærke, hvis sporingen er forkert. Måske er du kørt mod et fortov eller i et hul på vejen, og det kan have fået dine hjul ud af sporing, uden at du har bemærket det. Det er en god idé regelmæssigt at få en dækspecialist til at kontrollere, om det eventuelt er nødvendigt at justere sporingen, f.eks. når køretøjet er til service.

4. Afbalancering

Det er en god idé at kontrollere dækkenes afbalancering.

Der er forskel på sporing og afbalancering. Sporing handler om at justere hjulenes vinkler, mens afbalancering drejer sig om at få hjulene til at snurre uden vibrationer. Afbalancering forhindrer unødig slitage af dækket og beskytter også køretøjets hjulophæng, styresystem og lejer, hvilket giver højere komfort.

 

5. Rotation

Forlæng dine dæks levetid ved at rotere dem for hver 10.000 til 12.000 kilometer.

Som en hjælp til at forlænge dine dæks liv kan vi anbefale, at du roterer dækkene, inklusive reservehjulet, for hver 10.000 til 12.000 kørte kilometer. Rotation indebærer, at du flytter dækkene til en anden position på køretøjet, hvilket giver en mere jævn slitage. Du sparer penge, og det forlænger dækkets levetid.

6. Ventiler

Af sikkerhedsmæssige årsager er det vigtigt at udskifte dækventilen, hver gang dækket udskiftes.

Ventilens rolle er at holde dækket lufttæt. Den er udsat for et højt tryk og vil gradvist blive slidt på grund af de kræfter, som den udsættes for, på grund af centrifugalkraften. Disse kræfter er ret voldsomme. Ved en hastighed på 100 km/t trækker en kraft på 1,7 kg i ventilen. Det er vigtigt at udskifte ventilerne, hver gang dækkene udskiftes. Dette vil være med til at forlænge levetiden og øge sikkerheden.

Det kan blive dyrt at sætte dækkets levetid på spil - eller endda din personlige sikkerhed - bare for at spare udgifterne til en ny ventil. Tjek en ekstra gang med dækforhandleren, om ventilerne er blevet udskiftet, når de har udskiftet dine dæk.




Tyre valve

FIND DE RETTE MICHELIN BILDÆK

Indtast oplysninger for din bil eller dækstørrelse, og angiv dine kørselsbehov for at få en anbefaling.

Dine senest læste artikler

Der er ingen senest læste artikler

  • PERSONVOGN
  • SUV - 4X4
  • VAREVOGN/AUTOCAMPER
Loader