DÆKDÆK SØG I ALLE DÆKSØG I ALLE DÆK FORHANDLEREFORHANDLERE

FAQ om sportspræget kørsel

Find svarene fra vores eksperter

FAQ om sportspræget kørsel

  • Har et dæks fabrikationsdato indflydelse på dets præstationer?
    Dæk fremstilles af forskellige typer materialer, blandt andet gummibaserede komponenter, hvis egenskaber udvikler sig over tid. For det enkelte dæk afhænger ændringen over tid af en række faktorer såsom det klima og de opbevaringsbetingelser (temperatur, luftfugtighed, position osv.) og brugsbetingelser (belastning, hastighed, lufttryk, skader forårsaget af vejforholdene osv.), dækket udsættes for. Disse ældningsfaktorer varierer så meget, at det er umuligt præcist at forudsige et dæks levetid. Ud over jævnlige kontroller foretaget af brugeren anbefales det at få dækkene kontrolleret regelmæssigt af en fagmand, som kan afgøre, om dækket skal udskiftes eller ej. Jo ældre dækket er, jo mere sandsynligt er det, at det skal udskiftes på grund af ældning eller andre faktorer påvist under en kontrol. Selv hvis dækkene ser ud til at være i god stand og ikke har nået den mindste lovlige mønsterdybde, anbefaler Michelin som en sikkerhedsforanstaltning at udskifte dæk, når de er over 10 år gamle. Denne 10 års grænse beregnes ud fra den dato, som er angivet af DOT-koden.
  • Hvordan udvikler dækkets styrerespons sig, når hastigheden øges?
    Den bliver dårligere. Når det er sagt, så gør brugen af aramidforstærkningsfibre i MICHELIN Pilot Super Sport det muligt at styre dækprofilen ved meget høj hastighed, hvilket begrænser det normalt tab af respons betydeligt.
  • Hvad sker der, hvis jeg ændrer størrelsen på mine dæk? Hvad kan bredere dæk tilbyde med hensyn til præstationer?
    Montering af en større dækdimension forbedrer normalt styrepræcision og styrerespons. Komforten bliver naturligvis en anelse dårligere (”fastere kørsel”), det samme gør præstationerne i tilfælde af akvaplaning ved kørsel med høj hastighed gennem vandpytter.
  • Hvordan tilkører man dæk korrekt?
    Kør forsigtigt de første par kilometer ved en hastighed godt inden for hastighedsgrænserne for at stabilisere forstærkningsfibrenes og andre materialers egenskaber og sikre, at dækket er perfekt placeret på fælgen.
  • Hvad er den bedste kørestil, uanset om det er på almindelig vej eller i motorsportsløb, hvis man vil finde den optimale balance mellem effektivitet, præstationer og lang levetid for sportsdæk?
    Generelt er det helt afgørende, at du holder øje med lufttrykket i dine dæk for at maksimere deres præstationer og levetid (se vores FAQ, hvis du vil vide mere). Når du kører på bane, er det bedst at opdele dine kørsler med et par nedkølingsomgange. To separate runder af fire omgange ved tophastighed påvirker dækkene mindre end en enkelt runde på otte omgange.
    06/2013 - Sportsdæk - club911.net
  • Hvor mange sekunder pr. omgang kan man spare med Michelins motorsportsdæk på en prototype eller GT-model sammenlignet med standardsportsdæk i samme størrelse?
    Der er for mange variable involveret til at kunne give et generelt svar på dette (f.eks. biltypen, banen, den nøjagtige type motorsportsdæk). Men for at give et eksempel så kan man skære 6 sekunder af omgangstiden på en tre kilometer lang bane i en standard Porsche model ved at vælge Michelins motorsportsdæk med slicksmønster frem for MICHELIN Pilot Super Sport.
    06/2013 - Sportsdæk - club911.net
  • Hvor meget stiger et slicksdæks temperatur, når hjulene blokeres? Hvorfor er dæk mest effektive efter to til tre omgange under en kvalificering og ikke omgående? Hvad sker der med dækkene efter denne toppræstation, især overfladegummiet?
    Når man bremser kraftigt (og blokerer hjulene), er fænomenet så kortvarigt og lokalt, at dækkets indre tryk eller temperatur ikke påvirkes betydelig eller langvarigt. Men dækkets udvendige temperatur stiger betydeligt i et meget lokalt område - især på slicksdæk. Første gang et dæk bruges, brydes polymerkæderne på dækkets overflade. Dette ændrer uigenkaldeligt gummiblandingens egenskaber. Når dette toppunkt er passeret, bliver dækket stabilt med hensyn til lufttryk og temperatur. Endelig så er der ikke noget, der hedder overfladegummi - man bruger det samme gummi i hele slidbanen.
    10/2013 - Fra bane til vej - club911.net
  • Hvordan læser jeg mærkningerne på siden af et banedæk eller et gadedæk?
    For mærkninger på gadedæk henvises til "Sådan læses et dæk".
  • Hvordan læser jeg mærkningerne på siden af et motorsportsdæk?
    Motorsportsdæk bruger en anden betegnelse for dækstørrelse end gadedæk. Lad os tage et rallydæk i størrelsen 20/65-18 som eksempel: 20 svarer til bredden på dækkets slidbane i cm, 65 til den samlede diameter i cm og 18 til fælgens diameter i tommer.
  • Hvordan finder jeg fabrikationsdatoen på siden af et gadedæk?
    Den findes i de sidste 4 cifre af DOT-koden. De første 2 af disse 4 cifre angiver fabrikationsugen, de sidste 2 fabrikationsåret. En DOT-kode, der slutter med ”1310” svarer derfor til en fabrikationsdato i løbet af uge 13 i året 2010, dvs. marts 2010.
    Sådan læses et dæk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Er du vild med high performance?

High performance-dæk

High performance-dæk

Læs mere om Michelins high performance-dæk. Find dine
Læs mere om MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Læs mere om MICHELIN Pilot Sport 4 S

Kender du en af Michelins seneste innovationer? Læs mere om dækket
MICHELIN Passion

MICHELIN Passion

Yndlingskanalen på YouTube udelukkende tilegnet motorsport og high performance Se nu