r3a1 header def

Hvad gør man ved et fladt dæk?

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Der kan være flere grunde til, du har et fladt dæk. Ofte er tab af inflationstryk er en følge af et fladt dæk, eller en beskadiget sidevæg, men det kan også være en læk i ventilen eller selv hjulet. Så hvad bør du gøre, når dit dæk er fladt? 
Lad os gå til sagens kerne.

Hvordan ved jeg, om mit flade dæk er forårsaget af et punkteret dæk?

Et fladt dæk kan være punkteret. Punkteringen kan være forårsaget af et søm, et skarpt objekt, du kørte henover, slag på siden af dækket eller en utæt ventil.

Tegn på, du måske har et punkteret dæk:

●    Træg eller tung styring
●    Bilen trækkes mærkbart, når den kører langsomt
●    En konstant trækken til én side
●    Øget støj fra et af dækkene, når du drejer
●    Advarsel fra dækkets trykovervågningssystem
●    Bilen ser skæv ud, når du kigger på den
●    Et dæk ser mere deformt ud, når du holder stille 

I et sådant tilfælde anbefales det, at du skifter dit dæk (eller at du får det skiftet) og viser dit punkterede dæk til en fagmand. 

Er det sikkert at køre med et fladt dæk?

Nej. Ethvert punkteret dæk, uanset størrelsen bør kontrolleres af en kvalificeret professionel. Det er ikke sikkert at genoppumpe et beskadiget dæk, fordi du risikerer at sprænge dækket med et hurtigt trykudslip til følge, mens du er tæt på det. At køre med et beskadiget dæk kan være farligt for dig, dine passagerer og andre trafikanter, fordi bilen måske ikke lystrer normalt og dækket kan sprænges.

map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Find mig
Søg

Beskadiget sidevæg

Mindre skader på mønstret, der ikke er tæt på kanten og siden af dækket, kan oftest repareres. 

Men når en punktering eller en revne opstår tæt på eller på sidevæggen, kan mindre reparationer ikke foretages. I sådanne situationer er det nødvendigt at dækkets side gennemgår en større reparation for at sikre, at dækket er brugbart og for at sikre, at sidevæggen er tilstrækkeligt styrket, men forliver fleksibel. Ofte kan denne slags reparationer af et bildæk ikke svare sig økonomisk, og ikke mange bilforhandlere har det nødvendige udstyr.
Det er derfor måske bedre at udskifte dit dæk ud med et nyt.

Bildækreparationer bør udelukkende foretages af kompetente teknikere. Reparatøren kan nægte af reparere dine dæk på grund af flere årsager såsom, hvis de mistænker bilen for at have kørt på dækket uden tilstrækkelig lufttryk.

Der er en række andre grunde til, at et dæk ikke kan repareres. Hvis du opdager bare én af disse, er dit dæk uegnet til reparation og bør i stedet udskiftes.

●    Mønsterdybden er mindre end 1,6 mm i den centrale ¾ af slidbanebredden
●    Beskadiget vulst eller struktur eller svaghed, inklusive intern korrosion forårsaget af fugt, der er trængt ind gennem revner.
●    Gammelt gummi
●    Mange tidligere punkteringer

Jeg har et fladt dæk, der ikke er punkteret eller beskadiget

I et sådant tilfælde kan der være en utæt ventil eller sprækket hjul, eller det kan være, at dit dæk har brug for mere regelmæssig vedligeholdelse. Det er helt naturligt for dæk at miste en smule lufttryk med tiden. Som del af regelmæssig overvågning kan dæktrykket fra tid til anden toppes op, sålænge trykket ikke er faldet nok til at dækket er beskadiget. 

Det anbefales, at dæktrykket bør kontrolleres mindst én gang om måneden og inden lange køreture. En sådan overvågning åbenbarer også, om der er en ændring i hastigheden af inflationstryktabet, hvilket måske kræver nærmere eftersyn.

Men hvis det ikke håndteres, kan tryktab til sidst føre til betydelig underinflation, som indebærer flere risici.

●    Undertryk forkorter mønstrets levetid ved at øge slitagehastigheden generelt, men især på den ydre kant (eller skulder) af dækket.
●    Undertryk kan også forårsage for høj bevægelighed og overophedning, hvilket øger gummiets slitagehastighed samtidig med at dækkets struktur svækkes.
●    Undertryk kan have indflydelse på styring og ydeevne, for eksempel under hård opbremsning, især i vådt vejr.
●    Undertryk øger brændstofforbruget ved at øge dækkets rullemodstand, hvilket betyder flere stop ved benzintanke og øget brændstofomkostninger.

For at undgå disse problemer er det vigtigt at kontrollere trykket på dine dæk regelmæssigt uanset hvilken biltype, du kører i.

Hvilke dæk kan forhindre punktering?

Michelin-dæk med Selfseal®-teknologi forhindrer tryktab forårsaget af punkteringer i mønstret og forsegler øjeblikkeligt slidbanerevner mindre end 6 mm i diameter. Dette beskytter dækket i en begrænset periode, indtil punkteringen kan repareres.

MICHELIN ZP-dæk kan kendes på ZP-logoet på siden. De har en forstærket side til at støtte belastningen i en begrænset periode i tilfælde af tab af lufttryk.

Med et MICHELIN ZP-dæk kan du køre videre, men med en maksimal hastighed på 50 mph over en maksimal distance på 50 mil, hvilket giver dig mulighed for at finde en forhandler, der kan reparere eller skifte dit dæk. Hvis flere end et dæk er punkteret, bør du ikke køre videre.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.