Michelin Road 5 GT: MC-dæk til langtursentusiaster

2019-09-13

Michelin Road 5 GT er det nyeste medlem i familien af Michelin Road 5-dæk. Dækket er skræddersyet til de mange motorcyklister, der værdsætter langturskørsel, og det er i handlen fra september 2019.

Langtursentusiaster og ejer touring-motorcykler som BMW R 1200 RT, BMW K 1600 GT, Yamaha FJR 1300 mf. stiller i dag høje krav til deres dæk. Særligt højt på dækagendaen står sikkerhed, komfort, lang levetid, stabilitet og køreglæde under alle forhold[1]. Ikke bare nå dækket er nyt, men også når det har kørt tusindvis af kilometer.

Michelin Road 5-serien er udviklet med alle disse krav in mente, og GT-version kommer nu med dækteknologi, som sætter ny standard i Road 5-serien.

For at imødekomme kundernes ønsker sætter Michelin Road 5 GT performance i højsædet. Særligt egenskaber på våd vej samt stabilitet og effektive bremseegenskaber, når motorcyklisten bliver fanget i dårligt vejr.

I Michelins egne testsammenligninger ligger dækket i top på egenskaber som vejgreb og bremseevne på våd vej[2] - selv, når det er slidt op til 50%[3].

I produktionen af Michelin Road 5 GT indgår avanceret teknologi i de metalforme, som støber dækket. Dertil kommer brug af MICHELIN XST Evo-teknologi til at skabe bredere riller i dækmønsteret, så evnen til at lede vand bort bevares - også, når dækket bliver slidt.

[1] Gælder ikke på sne og is og under andre ekstreme forhold.
[2] Ifølge tredjepart-certificerede, egne tests foretaget på Michelins Fontange testanlæg i Frankrig. Sammenligning mellem Michelin Road 5 (front: 120/70 ZR17 / rear: 180/ZR17) med tilsvarende Metzeler Roadtec 01, Dunlop Roadsmart 3, Continental Road Attack 3, Pirelli Angel GT og Bridgestone T30 EVO. Testet foretaget på en Suzuki Bandit 1250.
[3] Ifølge tredjepart-overvågede egne test foretaget på Michelins testanlæg i Ladoux, Frankrig. Sammenligning mellem Michelin Road 5, der har kørt 5,636 km og slidt til 50 % mønsterdybde og et nyt Michelin Pilot Road 4.

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 171 lande, har 114.000 medarbejdere i verden og 70 produktionsanlæg i 17 lande. I alt producerede Michelin i 2017 190 millioner dæk (www.michelin.com).

pressrelease 130919