Uddelingen af nordiske Michelin-stjerner udskydes til september 2021

2021-05-05

Michelin Guide har besluttet at rykke datoen for præsentationen af årets nordiske Michelin-stjerner og 2021-udgaven af Michelin Guide Nordic Countries.

I en svær og presset situation for restauratører i alle de nordiske lande betyder beslutningen om at udskyde præsentationen af Michelin Guide Nordic Countries 2021 til september, at Michelin Guidens organisation får den fornødne tid til forberede lanceringen og sikre det vanligt høje niveau ved det store årlige arrangement.

”Vores nordiske guide har fra starten haft en særlig plads i Michelin Guide-familien. På tværs af Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island har de nordiske kokke formået at indtage en helt speciel rolle indenfor den kulinariske verden med deres fokus på lokale råvarer og med innovativ og visionær gastronomi,” siger Gwendal Poullennec, International direktør for Michelin Guides og tilføjer:

”Vi ønsker at tilbyde alle, der holder af at spise ude, det bedste fra Nordens kulinariske scene. Derfor har vi valgt at udskyde præsentationen af vores 2021-årgang. Dermed får vi også mulighed for at vurdere nedlukningernes effekt samtidig med, at vi bedre kan fejre det, der ser ud til at blive en fornem 2021-udgave, med alle madelskere. På trods af det seneste års udfordringer har kokkene udvist et forbilledligt engagement og en enorm dedikation for at videreføre deres restauranter og stadig levere madoplevelser til kunderne. Det er alt det, vi ønsker at fejre og forhåbentlig dermed bidrage til genrejsningen af den nordiske madscene”.

Præsentationen af Michelin Guide Nordic Countries 2021 bliver afholdt i Stavangers Koncerthus i samarbejde med Visit Region Stavanger, Stavanger City og Regionen Rogaland. For første gang vil begivenheden kunne følges på live-TV via den kulinariske TV-kanal, Matkanalen.

Madelskere verden over vil dermed kunne følge uddelingen af Michelin-stjernerne på enten TV eller via livestream (herunder på Michelin Guide YouTube Channel) - det gælder også uddelingen af årets grønne Michelin-stjerner og den særlige anerkendelse, Michelin Professionel Award.

”Det er en stor glæde for Matkanalen at være partner på denne store event. Ikke alene indenfor gastronomiens verden, men også i forhold til et større publikum i vores del af verden,” siger Øivind Lindøe, CEO for Matkanalen. ”Takket være Schibsted Media House, som Matkanalen er en del af, er vi særligt glade for muligheden for at dele præsentationen af Michelin-stjernerne med de øvrige nordiske lande via Aftonbladet og Godare”.

”Vi glæder os til partnerskabet med Michelin Guiden på denne vigtige event for hele Stavanger-området. Vi har fantastiske restauranter med nogle af Norges bedste kokke, og så er vi en region med et udsøgt udvalg af eftertragtede ingredienser. Den opmærksomhed, der er omkring Michelin Guiden, vil endnu en gang vise, at vi er en destination, der byder på spændende spiseoplevelser. Så vi glæder os til en digital ceremoni i tæt samarbejde,” siger Elisabeth Saupstad, direktør for turisme hos Visit Region Stavanger.For at sikre madelskere konstant opdaterede informationer og anbefalinger vil 2021-udgaven af Michelin Guide Nordic Countries alene udkomme digitalt. Det sker på guidemichelin.com og via den nye Michelin Guide App, der kan hentes gratis til alle iOS- og Androidtelefoner.

For yderligere kontakt venligst

Nathalie Hedin, Service de presse du groupe Michelin

nathalie.hedin@michelin.com, + 33 (0)6 16 23 10 97

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 127.000 medarbejdere i verden og 69 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2019 200 millioner dæk (www.michelin.com).

b898b09b6e7ef9b4 800x800ar
bcedbe933302a2ea 800x800ar