Køreegenskaberne har ændret sig – Hvorfor vibrerer min bil? 

Problemer: Vibrationer eller forhjulsvibrationer

bil leder artikel (forhjuls)vibrationer tips og raad

bil leder artikel (forhjuls)vibrationer tips og raad

Diagnose: Dæk ude af balance ELLER styre- og affjedringsfejl
  • Dæk, der er ude af balance, kan give vibrationer, som fører til træthed hos føreren, tidlig eller ujævn slitage samt unødvendig slitage af bilens affjedringssystem.

 

Løsning og råd:
  • Løsningen kan være så enkel som at afbalancere dine dæk.
  • Du kan også prøve at få repareret styretøjet og affjedringssystemet.
  • Kør til en dækspecialist, så snart du bemærker de første tegn på forhjulsvibrationer eller vibrationer generelt.
  • Hvis vibrationerne ikke forsvinder efter afbalancering, bør du få sporingen og/eller affjedringen kontrolleret.
  • Dæk bør afbalanceres, når de monteres på fælgen, eller når de monteres igen efter en reparation.

 Problemer: Træk til den ene side eller dårlig styring

bil leder artikel infografik trækstyring tips og raad

bil leder artikel infografik trækstyring tips og raad

Diagnose 1: Dårlig sporing

Ujævn slitage på for- eller bagdækket betyder, at der er brug for en sporing.

Løsning:

Mange køretøjer er i dag udstyret med bagophæng, som kan justeres og spores. Er dette tilfældet, har din bil måske brug for at blive sporet på forhjulene eller alle fire hjul, alt efter hvilke problemer du oplever. Få en dækforhandler til at kontrollere.

Problemer: Dårlige køreegenskaber

bil leder artikel infografik daarligekoereegenskaber tips og raad

bil leder artikel infografik daarligekoereegenskaber tips og raad

Diagnose: Dækskade, som skal repareres
  • Såfremt de er begrænset til slidbanen, kan de fleste punkteringer forårsaget af søm eller snit på op til 6 mm repareres af en dækspecialist ved hjælp af godkendte metoder.
  • At bruge en tætningsprop som lappeløsning til dæk er ikke sikkert og endda farligt, fordi dækket skal kontrolleres indvendigt efter en punktering. 

 

Løsning:
  • Den korrekte måde at reparere et radialdæk (de fleste dæk) på er at sætte en gummilap på indersiden af dækket og en gummifyldning i hullet.
  • Forsøg ikke at reparere dækket, hvis punkteringen i slidbanen er større end 6 mm, eller hvis dæksiden er punkteret. Reparer heller ikke dæk, som er slidt længere ned end slidindikatoren (1,6 mm).
  • Erstat det beskadigede dæk med reservedækket, men tjek først på siden af reservedækket , hvad det korrekte lufttryk er, og hvilke begrænsninger der er for hastighed og antal kilometer. Få en dækspecialist til at kontrollere dit køretøj.

 

Har du brug for mere hjælp?