Sommer-, vinter- og helårsdæk:

Hvilke dæktyper findes der?

 

Sommerdæk? Helårsdæk? Vinterdæk? Det kan være vanskeligt at forstå al dækterminologien og finde den dækkategori, der bedst passer til netop dine behov. Der er tre vigtige dækkategorier, hver med deres helt særlige funktioner, fordele og begrænsninger. Det er vigtigt at forstå de forskellige dæktyper, så du kan træffe det rigtige valg.

De forskellige dæktyper – sådan vælger du

Som den eneste kontakt mellem bilen og vejen overfører dækkene energi fra motoren til vejoverfladen, sikrer stabilitet og effektiv opbremsning, klarer vægtoverførsel og absorberer stød. Med andre ord er det dækkene, der giver dig sikkerhed, når du kører. Det er derfor, at det rigtige valg mellem forskellige typer dæk er så vigtigt. Uanset om du har en almindelig personvogn, en firhjulstrækker eller en SUV, så er alle biler konstrueret til en specifik dækstørrelse såvel som specifikke hastigheds- og belastningsindeks. Endelig skal du for at foretage det rigtige valg også tage hensyn til vejrforholdene i dit område og indvirkningen på dine dæk. Det første valg, du skal foretage, er imellem de tre hovedkategorier af dæk:

  • vinterdæk, som er egnet til en temperatur på under 7 °C;
  • sommerdæk, som præsterer godt på tør og våd vej ved en temperatur på over 7 °C;
  • helårsdæk, der er udviklet til brug året rundt under en lang række vejrforhold.

cclimate été

Sommerdæk

Sommerdæk, som nok er den mest kendte dæktype, er udviklet til at arbejde ved temperaturer over 7 °C (hvor de præsterer bedst) på både tørt og vådt underlag.

De er designet til at levere gode resultater med hensyn til:

  • komfort og brændstofforbrug for dæk til almindelig vej

  • greb og slidstyrke på racerbaner for supersportsdæk

Ulemper: De klarer sig mindre godt på koldt underlag og er slet ikke egnet til snedækket vej.

Vinterdæk

Fordelene ved vinterdæk: De er udviklet til at præstere ved en temperatur på under 7 °C og klarer sig fint på våd og snedækket vej. De anvendes oftest som erstatning for sommerdæk i vintermånederne. Ulemper: De præsterer mindre godt ved en temperatur på over 7 °C og kan producere mere støj. Derfor bør du om sommeren udskifte dem med sommerdæk.

Det at skulle skifte dæk to gange om året kan være irriterende. Derfor bør du muligvis overveje helårsdæk, hvis de passer til dine behov.

car edito pneu voiture hiver michelin pilot alpin winter

schéma 1 pneu été en hiver pluie 4 10m fr

schéma 2 pneu été en hiver neige 30m fr

car edito pneu voiture hiver michelin crossclimate toute saison winter

Helårsdæk

Helårsdæk er i de senere år blevet mere og mere populære sandsynligvis på grund af deres hybriddesign, der gør dem i stand til at præstere godt under mange flere forskellige vejrforhold end sommerdæk eller vinterdæk. De er markant sikrere for bilejere, der er vant til at køre med sommerdæk året rundt, hvilket er tilfældet for de fleste europæiske bilejere. Hvad angår de bilejere, der er vant til at skifte mellem sommerdæk og vinterdæk hvert år, kan valg af helårsdæk (hvis kørselsforholdene tillader det) gøre livet lettere ved at give mulighed for at bruge de samme dæk hele året, så der ikke er behov for at skifte dem hver sjette måned.

ANDRE ARTIKLER

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.