DÆKDÆK SØG I ALLE DÆKSØG I ALLE DÆK FORHANDLEREFORHANDLERE

Dæktryk

Dæktryk

  • Hvad skal mit dæktryk være ved banekørsel?
    Dæktrykket ved banekørsel afhænger af forskellige faktorer, blandt andet bilens egenskaber, dæktype, baneforhold og kørestil. På grund af stigningen i dæktemperatur øges dæktrykket betydeligt, når man kører på bane. Derfor skal du kontrollere og justere lufttrykket, når dækkene er ”varme”. Hvis det ”varme” dæktryk dæk er for højt, skal du lukke luft ud af dækkene for at komme ned på lufttryk, der giver godt greb og god balance i bilen og samtidig en dækslitage, der er så jævn som muligt. Pas på ikke at reducere dæktrykket for meget, da det kan være farligt, når du kører rundt på banen med meget høj hastighed. Lavt lufttryk vil også reducere styrepræcisionen, da dækket bliver mindre fast.
  • Hvorfor skal jeg kontrollere og justere dæktrykket igen efter behov, når jeg forlader banen?
    Det skyldes, at efterhånden som dine dæk køler ned efter banekørslen, falder deres lufttryk, og det betyder, at dit lufttryk sandsynligvis vil være for lavt til kørsel på almindelig vej. Derfor skal du justere dit dæktryk, ideelt set når dækkene er kølet ned, og før du kører på almindelig vej.
  • Hvor ofte skal jeg kontrollere dæktrykket på banen?
    Efterhånden som dæk varmes op, stiger lufttrykket i dem for hver omgang, indtil de når deres arbejdstemperatur. Dæktrykket skal derfor kontrolleres og justeres efter behov efter hver af dine første ture (4-5 omgange) for at opnå det optimale lufttryk, når dækkene er varme. Kontrollerer lufttrykket i de varme dæk af og til i løbet af dagen, især hvis forholdene ændrer sig.
  • Hvilken slags måler skal jeg bruge til at kontrollere dæktrykket til banekørsel?
    Vi anbefaler, at du bruger en nøjagtig dæktryksmåler af høj kvalitet.
  • Hvilket lufttryk skal jeg bruge til banekørsel med Michelin gadedæk (f.eks.. MICHELIN Pilot Sport 4 / MICHELIN Pilot Super Sport)?
    Til Michelin gadedæk foreslår vi lufttryk i varme dæk på omkring 0,3 bar (4 til 5 psi) over det anbefalede standardlufttryk for kolde dæk. Hvis dine dæktryk er for lavt, kan det føre til kraftig bøjning af sidevæggen, en svampet fornemmelse, manglende styrerespons og unormal slitage. For høje lufttryk kan medføre reduceret greb, løs styring og endda lokal overophedning.
  • Hvilket lufttryk skal jeg bruge til banekørsel med Michelindæk målrettet banekørsel (f.eks. MICHELIN Pilot Sport Cup 2)?
    Ved kørsel på bane skal man altid starte med lufttryk anbefalet til KØRSEL PÅ VEJ og gradvist få temperaturen på MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 dækkene op ved at køre omgange med stabil, moderat hastighed.
    - Efter et par omgange med stabil hastighed justeres lufttrykket kun en anelse for at nå det bedste arbejdstryk
    VARME DÆK
    - Det bedste arbejdstryk for MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 er mellem 2,3 bar (33 psi) og 2,7 bar (39 psi) i varme dæk alt efter bilmodel og den bane, der køres på
    - Men nogle bilmodeller vil kræve et højere lufttryk end 2,7 bar (39 psi, varme dæk)
    KOLDE DÆK
    - Kør aldrig med lufttryk under 1,9 bar (28 psi) i kolde dæk
    - For at optimere levetiden for MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 på bane anbefaler vi kraftigt at bruge som minimum et lufttryk på mellem 2,0 (29 psi) og 2,4 bar (35 psi)
    ADVARSEL
    - Kontrollér regelmæssigt dæksidernes udseende: Hvis du bemærker et hvilket som helst niveau af slitage på dæksiderne (udviskning af mærkningerne på dæksiderne), kan det betyde, at lufttrykkene/arbejdstrykkene er FOR LAVE. Justér i så fald med mindst + 0,2 bar (+ 3 psi) for at øge grebet og maksimere dækkenes levetid på bane.
    - Efter en dag på banen
    Før du forlader banen for at køre på almindelig vej igen: når dækkene er kølet ned, skal du justere lufttrykket til det, fabrikanten har anbefalet.
  • Hvilket lufttryk skal jeg bruge til banekørsel med Michelin motorsportsdæk (f.eks. MICHELIN S9H dæk)?
    Michelin motorsportsdæk har et arbejdstryk for varme dæk på omkring 1,9 bar. Kontakt Michelin, hvis du vil have yderligere oplysninger om lufttryk til din dækstørrelse og anvendelse.
  • Skal jeg ændre dæktrykket, afhængigt af om banen er våd eller tør?
    På våd bane er det tilrådeligt at bruge det dæktryk, bilfabrikanten har anbefalet til kørsel på almindelig vej.
  • Hvorfor har man brug for højere lufttryk i et regndæk - eller dæk til vådt føre - (0,5 til 1 bar) end i et slicks?
    Man behøver ikke altid øge lufttrykket i et regndæk, når det er varmt, for at få mest muligt ud af dækket. Men for at opnå det tilsvarende lufttryk, når dækket er varmt, skal det kolde dæks starttryk være højere. Dette skyldes den kølende effekt fra vandet på vejen. I nogle tilfælde er højere lufttryk nødvendige for at forhindre akvaplaning.
    10/2013 - Fra bane til vej - club911.net
  • Er oppumpning med nitrogen egnet til banekørsel?
    Ja. Men man behøver ikke at bruge nitrogen. Selv om oppumpning med nitrogen forsinker det gradvise naturlige tab af lufttryk en anelse, så er det for lidt til at kunne måles i løbet af en dag på banen. Endvidere ligner nitrogens termodynamiske egenskaber luftens for meget til at påvirke den stigning i dæktryk, som en stigning i temperaturen resulterer i. Husk også, at luft er 78 % nitrogen. Vi anbefaler at bruge den tørrest mulige luft.

Er du vild med high performance?

High performance-dæk

High performance-dæk

Læs mere om Michelins high performance-dæk. Find dine
Læs mere om MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Læs mere om MICHELIN Pilot Sport 4 S

Kender du en af Michelins seneste innovationer? Læs mere om dækket
MICHELIN Passion

MICHELIN Passion

Yndlingskanalen på YouTube udelukkende tilegnet motorsport og high performance Se nu