10 Michelin-fabrikker laver nu værnemidler

2020-04-15

Dækfirmaet Michelin mobiliserer på alle fronter for at producerer masker og visirer i kampen mod Covid-19. 10 europæiske fabrikker i gang med produktion.

Siden Covid-19 pandemien startede en global sundhedskrise har myndigheder og virksomheder verden over kæmpet for at øge tilgængeligheden til værnemidler. For at yde et bidrag i den kritiske situation sætter Michelin nu sin store udviklings- og produktionskapacitet ind i kampen for at masseproducere masker og visirer.

Initiativet, der aktiverer dele af Michelins produktionsapparat i kampen mod Covid-19, har to formål. Dels at øge antallet af værnemidler for sundhedspersonale i de respektive lande, hvor produktionen foregår. Dels at tage vare på sikkerheden og helbredet for Michelins medarbejdere i landende.

Producerer masker på 10 europæiske fabrikker
Efter en igangværende opstartsfase vil Michelin kunne producere op mod 400.000 masker om ugen. Enten fra egne faciliteter eller i samarbejde med partnere og underleverandører. 10 europæiske lokationer[1] er allerede udvalgt. Produktionskapaciteten i Europa vil over de kommende uger blive udbygget via lignende initiativer i Nordamerika.

Samtidig er Michelin sammen med andre virksomheder engageret i et akut og storstilet projekt omkring produktion af genanvendelige, vaskbare masker. Her er målet, at man fra maj skal producere en million genanvendelige masker om ugen - over fem millioner masker ved udgangen af juni. Et antal, der modsvarer over 500 millioner engangsmasker. Endelig er Michelin involveret i projekter, der omhandler produktion af respiratorer, komponenter til medicinsk udstyr, særlige puder til patienter og håndsprit.

[1] Oversigt over lokationer:

Tyskland, Bamberg
Frankrig, Bourges, La Combaude (Clermont-Ferrand), Golbey, Joué les Tours, Ladoux (Clermont-Ferrand)
Italien, Alessandria,Cuneo
Polen, Olsztyn