Mere miljøvenligt Michelin-dæk klar til sommersæsonen

2021-03-03

Med 27 pct. lavere rullemodstand varsler det nye Michelin e.Primacy-dæk, som blev præsenteret i efteråret 2020, et mere miljøvenligt dækvalg for danske bilister. Nu er der præmiere på det nye sommerdæk hos de danske forhandlere som en optakt til årets skifte fra vinter- til sommerdæk.

I forlængelse af Michelins mål om at reducere miljø- og klimapåvirkningen fra sine produkter og produktion præsenterede det franske dækfirma i november 2020 sommerdækket Michelin e.Primacy.

Det nye dæk, der kommer til salg i Danmark i dag den 1. marts, er det første dæk på markedet, som er EPD-anerkendt (Environmental Product Declaration). Dermed får danske bilister, der i den kommende tid skal have nye sommerdæk på bilen, nu muligheden for at vælge et dæk med en mere miljøvenlig profil.

Michelin e.Primacy er designet til både almindelige biler, SUV’er, hybridbiler og elbiler og har den laveste rullemodstand i sin kategori. På den måde bidrager dækket til at forbedre bilers brændstofeffektivitet og reducere bilens CO2-udledning.

Beregninger viser, at den lave rullemodstand kan spare bilister for 0,21 liter brændstof per 100 km. Det svarer til ca. 600 kr. i dækkets levetid. Samtidig er e.Primacy mærket A for energieffektivitet og B for greb på våd vej. Det gør dækket til et af de bedste dæk på markedet, da under 1 pct. af alle dæk præsterer en kombination af A i rullemodstand og A- eller B-egenskaber på våd vej. Endelig bevarer Michelins nye sommerdæk rigtig gode egenskaber helt ned til 1,6 mm dækmønster. Selv efter 30.000 km lever e.Primacy op til den europæiske R117-standard for et nyt dæks bremseegenskaber på våd vej.

Michelin e.Primacy kommer i 58 forskellige dimensioner fra 15” til 20”. Dækket kan monteres på alle de mest populære biler på markedet - både biler med forbrændingsmotor og elmotor. Derved understøtter Michelins nyhed også overgangen til el- og hybridbiler. Med sin lave rullemodstand øger dækket f.eks. rækkevidden for eldrevne biler med op til 7 pct.*. Det svarer til cirka 30 km ekstra for en elbil, der klarer 400 km fuldt opladet.Michelin har forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen fra sine fabrikker med 50 pct. i 2030 (baseline: 2010). Målet er at være CO2-neutral i 2050. Samtidig udvikler Michelin hele tiden nye metoder til at inddrage bæredygtige og genanvendte materialer i dækproduktionen. I 2030 vil et Michelin-dæk være 20 pct. mere energieffektivt end i 2010.

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 127.000 medarbejdere i verden og 69 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2020 170 millioner dæk (www.michelin.com).

4w 483 tire michelin e primacy en benefit 4
abe94179ef072250 800x800ar