Nu skal sommerdækkene på igen - det skal du vide

2020-03-27

De næste uger skifter landets bilejere i stor stil fra vinter- til sommerdæk. Det er en god tradition og godt for trafiksikkerheden. Men der er nogle vigtige dækhuskeråd, som både forlænger levetiden på dine dæk og sikrer optimalt vejgreb, påpeger Michelin.

Selvom de sidste bilisterne først sender vinterdækkene i hi til maj, skifter flertallet af bilejerne over de næste uger fra vinter- til sommerdæk. Nogle gør det selv, mens andre valfarter til landets dækcentre og værksteder. Og perioden fra april til maj er da også velvalgt til formålet, forklarer Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark. For i april nærmer temperaturen sig nemlig igen tocifrede plusgrader.

- Selv om april vejrmæssigt kan have store udsving, er det også den måned, hvor temperaturen typisk kravler over de 10 plusgrader. Dermed er det tid til at finde sommerdækkene frem igen. Vi plejer at sige, at når gennemsnitstemperaturen henover døgnet er over syv grader, så skal vinterdækkene af. Her øges slitagen af vinterdækkene nemlig markant, fordi gummiet bliver blødt af varmen. Det går ud over bremselængden og dækkets stabilitet, altså sikkerheden. Samtidig forringer det dækkets levetid, og gør det dyrere at være bilejer, end det behøver at være, forklarer han.

Dækskiftet står for døren - det skal du huske:
Det rituelle dækskifte i efterår og forår er også en god lejlighed til lige at kontrollere bilens vigtigste sikkerhedsudstyr, dækket. 
- Det handler både om tilstanden, mønsterdybden, alderen og så naturligvis dæktrykket, som fortsat er noget, mange bilister tager lidt for let på, siger Claus Chouhan.
For at hjælpe bilejerne godt og trygt gennem det halvårlige dækskifte har Michelin samlet en række tips, der henvender sig til både gør-det-selv folk og de, der anvender dækcenteret eller værkstedet. 

Her er Michelins dækhuskeråd:

Tjek at dækmønsteret er på den gode side af lovens minimumskrav på 1,6 mm

  • Tjek dækkets alder på dæksiden, fx (0219), som angiver produktionsdato i form af ugenummer og årstal - her uge 2, 2019. Er dækket mere end fem år gamle, anbefaler Michelin, at dit værksted eller dækcenter hvert år kontrollerer, at det er sikkert at køre med
  • Tjek lufttryk. Korrekt dæktryk sparer brændstof, reducerer slitage og sikrer optimalt vejgreb
  • Er dækket retningsbestemt, viser en pil rulleretning på den sidevæg, der skal vende udad
  • Husk at løsne hjulmøtrikkerne inden du løfter bilen op
  • Monter dæk med mest mønster bagerst. Så reducerer du risiko for, at bilens bagende skrider ud
  • Spænd med rigtigt moment – fast, men ikke så fast, at du hopper på skiftenøglen
  • Husk læren fra IKEA: Efterspænd hjulmøtrikker efter 50-100 km kørsel, når du har skiftet hjul
  • Opbevar dine vinterdæk, som en god vin - liggende, mørkt og ved kølig, stabil temperatur

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 127.000 medarbejdere i verden og 69 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2019 200 millioner dæk (www.michelin.com).

Bil Piktogram cjxadkp7r016p0jqwuyo6sdgj pdf Dæk
935c9d1a74f6f64d 800x800ar
935c9ea7442324eb 800x800ar
b077ee1b27ba291f 800x800ar
abe9401eac060c79 800x800ar
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.