Danmark

KØB AF DÆK

Hvornår skal jeg udskifte mine dæk?

Michelin 17 maj 2010

Hvornår skal jeg udskifte mine dæk?

Hvornår skal jeg udskifte mine dæk?

Dækkene er den eneste kontaktflade mellem køretøjet og underlaget.

Du skal sørge for at bevare dine dæks gode kvaliteter og egenskaber. For at gøre dette anbefales det, at du overholder sikkerhedsintruktionerne og anbefalingerne til brugeren.

Manglende overholdelse af disse anbefalinger kan skade køretøjets præstationer og være årsag til problemer med f.eks. styrepræcision og kan samtidig udgøre en sikkerhedsrisiko for dig og dine medtrafikanter.

Dæk, der kontrolleres regelmæssigt, holder længere.

Det er en god ide at kontrollere dine dæk en gang om ugen: mønsterdybde og stand, skader på dæksiderne, eventuelle tegn på uregelmæssigt slid. Kontrollerer desuden lufttrykket to gange om måneden. Hvis du finder en fejl, eller hvis du er i tvivl, så kontakt altid en fagmand, som kan bedømme, om dækket er funktionsdygtigt.

Seks grunde til at udskifte dine dæk

Nedenfor finder du en liste med seks grunde til, at du bør overveje at udskifte dækkene.

I visse tilfælde kan dæk repareres, men det er vigtigt, at denne vurdering foretages af en uddannet fagmand.

1. Hvis du punkterer

Moderne dæk er meget robuste og kan klare en hel del. Punkteringer kan dog alligevel opstå. En dækspecialist bør kontrollere dit dæk efter en punktering for at konstatere, om dækket kan repareres eller ej. Følg følgende sikkerhedsprocedurer, når du punkterer, mens du kører:
  • Tænk altid på din og din passagers sikkerhed, træk ind til siden og hold på et sikkert sted
  • Sluk for motoren
  • Tænd dine katastrofeblink
  • Bær en gul, selvlysende vest
  • Anbring en advarselstrekant ved vejsiden 100 m bag motorcyklen

Din sikkerhed kommer først - altid!

2. Når dine dæk er slidt ned til den mindste lovlige mønsterdybde

Det er en god ide at kontrollere dine dæks slitage regelmæssigt. Men hvordan gør man det? Her er tips til en enkel måde at kontrollere, om dine dæk er slidt ned.

Der sidder en Michelinmand på dækskulderen og viser, hvor slidindikatorerne er placeret. Slidindikatorerne er små hævede områder i ”bunden” af dækmønsteret.

Hvis dækmønsteret er på samme niveau som disse indikatorer, så er dækket så slidt, at det er tæt på eller under lovens minimumskrav på 1,0 mm! Michelin anbefaler på det kraftigste, at du udskifter dine dæk, før de når denne grænse. Dækkene giver ikke længere tilstrækkeligt greb, sikkerhed eller præstationer.

Selv når mønsterdybden er over 1 mm, skal du tilpasse hastighed og kørestil til vejrforholdene.

3. Hvis dækket viser tegn på ældning

Dæk har ikke en forudsigelig levetid. Det spiller ingen rolle, hvornår dækkene fabrikeres. Dæk ældes, selv når de ikke bruges, eller hvis de kun bruges sjældent. Der er mange faktorer, som påvirker dækkets levetid: temperatur, vedligeholdelse, opbevaringsforhold, belastning, hastighed, lufttryk og kørestil. Alle disse faktorer har en betydelig indvirkning på, hvor lang levetid du kan forvente af dine dæk.

Hold regelmæssigt øje med dine dæk
Michelin anbefaler, af alle kørere regelmæssigt kontrollerer dækkene for at opdage tydelige tegn på ældning eller slitage. Led efter krakeleringer i gummiet, deformation osv. 
Michelin anbefaler også, at alle dæk - inklusive reservedæk - ses efter regelmæssigt at en dækspecialist. Dækspecialisten kan afgøre, om dine dæk skal udskiftes eller ej.

Hvor gammelt er for gammelt? Femårstesten
Når dækket har været i brug i fem år eller mere bør dine dæk ses grundigt efter mindst en gang om året. Hvis behovet opstår, skal du følge køretøjsfabrikantens anbefalinger, hvad angår udskiftning af de originalmonterede dæk. Hvis dækkene er mere end 10 år gamle (fra fabrikationsdatoen, tjek DOT-koden), anbefaler Michelin, at du udskifter dem, selv om de ser ud til at være i brugbar stand og ikke er slidt ned til slidindikatorerne.

4. Hvis dækket er beskadiget

Dit dæk kan blive alvorligt beskadiget, hvis det kører imod en solid genstand på vejen, for eksempel en kantsten, et hul i vejen eller en skarp genstand. Alle synlige perforeringer, skæreskader eller deformationer skal ses grundigt efter af en dækspecialist. Kun en fagmand kan afgøre, om dækket skal repareres eller udskiftes. Husk aldrig at bruge beskadigede dæk uden først at få dem kontrolleret hos en dækspecialist. Indvendige skader i dækket kan opstå, som ikke er synlige udefra – det er nødvendigt med en dækspecialist for at få kontrolleret dette.

Dækket kan definitivt ikke repareres i følgende situationer:
  1. Punkteringer på dæksiden
  2. Synlig eller beskadiget kanttråd
  3. Gummistykker, der mangler
  4. Folder i gummiet
  5. Skader fra kulbrinter eller ætsende stoffer
  6. Gnavesår eller folder i indergummi på grund af kørsel med for lavt lufttryk

5. Hvis du opdager uregelmæssig slitage

Uregelmæssig og ujævn slitage - pletvis, i midten, på kanterne - er ofte tegn på et mekanisk problem (motorcykelindstillinger, slidte støddæmpere, problemer med gearkassen osv.), problemer med afbalanceringen osv. Det kan også være et tegn på, at du kører med for højt eller for lavt lufttryk.

Få afbalanceret hjulene før hver sæson.

6. Hvis dækkene ikke passer til din motorcykel

Valget af dæk skal være i overensstemmelse med lovgivningen og anbefalingen fra køretøjsfabrikanten.
For at opnå de bedste præstationer samlet set bør der bruges samme dæktype for og bag.
Dæk med forskellige mønstre, opbygning og slitagegrad kan påvirke stabiliteten og manøvreringen.
Bland derfor ikke radialdæk og ikke-radialdæk på dit køretøj, medmindre det er anbefalet af køretøjsfabrikanten.

Der er mange måder at finde det rigtige dæk til dit køretøj. Hvis du ikke er sikker på, hvilke dæk passer til dit køretøj så brug vores Dækvælger eller kontakt din dækspecialist.

Dine senest læste artikler

Der er ingen senest læste artikler

Loader