DÆKDÆK SØG I ALLE DÆKSØG I ALLE DÆK FORHANDLEREFORHANDLERE

PRESSE OG NYHEDER

Michelin X Multi Energy - Brændstofbesparende dæk til indlandstransport

Michelin udbygger X Multi-dækserien til indlands vejtransport og lancerer Michelin X Multi Energy. Serien erstatter Michelin X Multiway 3D og gør det muligt for transportvirksomheder at vælge brændstofbesparelser, lavere CO2-udledning og lang levetid.

Michelin X Multi blev lanceret i 2017 og giver op til 20 procent bedre kilometerresultat end X Multiway 3D. Og med X Multi Energy fuldender Michelins sin nye dækserie til indlandstransport og leverer en brændstofbesparelse på op til 1,2 l/100km sammenlignet med forgængeren (baseret på beregning foretaget med VECTO[1]).

X Multi-dækserien bygger videre på X Multiway 3D’s stærke præstationer, men giver transportkunder et nyt alternativ afhængig af kørselsmønster (tid på motorveje, antal leveringer pr. dag, osv.), og hvordan man prioriterer lang levetid kontra brændstofbesparelse.

Brændstoffet er den næsthøjeste omkostning for transportvirksomheder og tendensen i branchen går mod ”grønnere” transport. EU Kommissionen har fremlagt en plan for at reducere CO2-udledningen fra vejtransport og har udviklet et værktøj, VECTO, til beregning af brændstofforbrug og CO2-udledning fra lastvogne.

Fra 1. januar 2019 skal alle OEM’er indberette CO2-udledningen for nye lastvogne[2] solgt på det europæiske marked, beregnet ud fra VECTO. Dermed står transportvirksomheder over for et klart valg til fordel for dæk, som reducerer brændstofforbruget og udledningen af CO2. For store flådeejere og transportører bliver CO2-reduktion altså en stadig vigtigere parameter. Ikke mindst fordi de fleste udbudsmaterialer og kontrakter stiller krav om lav udledning.

Brændstofudgifter står højt på agendaen hos alle transportvirksomheder. Men overraskende få er klar over, at dækkene står for en tredjedel af brændstofforbruget for et vogntog med trækker og anhænger. Luftmodstand og indre, mekanisk friktion står for de resterende to tredjedele. Med en dokumenteret brændstofbesparelse er Michelin X Multi Energy markedets førende dæk til indlandstransport. Målt med VECTO-beregningen giver dækket en besparelse på 1,2 l/100km sammenlignet med tre konkurrenter i premium segmentet. Det svarer til en besparelse på 3.000 euro i løbet af en lastbils normale levetid[3].

Flere innovative teknologier ligger bag Michelins førende position i branchen. De nye X Multi Energy dæk er udviklet med brug af nyeste 3D teknologi, som giver øget sikkerhed og forbedrede egenskaber i hele dækkets levetid. Dækket byder også på seneste karkassetekniken med stærkere, men lettere stål tråde, som mindsker rullemodstanden.

Michelin X Multi Energy kan mønsteropskæres og regummieres. Dækket er både 3PMSF- og M+S-mærket og giver et stærkt vejgreb under alle vejrforhold. X Multi Energy har været godkendt til originalmontering hos alle de største lastvognsproducenter siden slutningen af 2017. Fra april 2018 er dækket tilgængeligt på markedet i dimensionen 315/70 R 22.5 – både som drivdæk og som et dæk for alle positioner.

For billeder se: https://tinyurl.com/y8spaxsx

[1] VECTO = Vehicle Energy Comparison Calculation Tool. Simulationsværktøjet er udviklet af Europakommissionen i samarbejde med JRC, IVT og TUV GRAZ og har til formål at give kunderne mere information om CO2 -emissionerne fra den lastvogn, de køber/bruger, og indføre grænseværdier for at nedbringe emissionerne. Yderligere oplysninger findes på: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/report-vecto-technology-simulation-capabilities-and-future-outlook.
[2] Lastvogne > 16 ton fra 01/01/2019; lastvogne > 7,5 ton fra 01/01/2020.
[3] 5-7 år

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk