Grønne køreteknikker har til formål at reducere emissioner

Hvordan kan øko-kørsel hjælpe dig med at spare brændstof?

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

I disse dage er der en stigende interesse for "øko-kørsel" eller "grønne køreteknikker". Her tager vi et kig under motorhjelmen af meningen af øko-kørsel, og hvordan bestemt køreadfærd ikke kun kan hjælpe miljøet, men også spare penge på dit brændstofbudget

Hvad er øko-kørsel?

"Øko" i øko-kørsel står for to principper. For det første er økologi:

  • kørsel med miljøet i tankerne er mere og mere vigtigt for forbrugerne i disse dage.
  • For det andet, økonomisk: at spare brændstof har en positiv effekt på pengepungen. Øko-kørsel, eller "grønne køreteknikker", er dermed et ensemble af kørselsteknikker, der har til formål at reducere emissioner og brugen af fossile brændstoffer mest muligt. Og hvis du kører et elektrisk køretøj, vil det også hjælpe dig med at øge batterirækkevidden!

Hvilke køreteknikker kan hjælpe med at spare brændstof?

Her er 9 tips til øko-kørsel til at reducere dit CO2-fodaftryk og spare penge.

1.    Kontroller lufttrykket

For lavt oppumpede dæk øger brændstofforbruget, ud over at det påvirker førerens kontrol over køretøjet. På den anden side reducerer overpumpede dæk brændstofforbruget, men øger bremselængden og reducerer dækkenes levetid. Indikation af passende trykniveauer kan normalt findes i køretøjets vedligeholdelsesmanual, handskerummet, på døren eller brændstofdækslet.

2.    Vælg det rigtige dæk

"Brændstofeffektive dæk" designet til at generere lav rullemodstand kan også reducere din bils brændstofforbrug betydeligt. Et mærkningssystem kan hjælpe dig med at identificere det mest effektive dæk: se efter "benzinpumpe"-piktogrammet på etiketten, og vælg dæk med en A-klassificering.

header choix 2

 viser etiketten dækkets brændstofeffektivitet, vurderet fra A til E (A er mest effektivt).

3.    Tænk fremad: Sæt farten ned, lad være med at bremse

Undgå for eksempel at køre hurtigt op mod et lyskryds og så hugge bremserne i. Tænk i stedet fremad og tillad tilstrækkelig afstand til at lade bilen bremse roligt.

4.    Undgå rykvis kørsel

Dette er ikke altid let i byområder, men konstant stop og start er hårdt for brændstofforbruget. En af måderne at få bedre kilometerforbrug (kilometer per liter) når man kører i byen, er at slappe af! Du behøver ikke konstant at være kofanger-til-kofanger med bilen foran. Heldigvis er mange køretøjer i disse dage udstyret med bykørselstilstande designet til at reducere brændstofforbruget.

5.    Undgå pludselige accelerationer

Jo hurtigere du ændrer et objekts hastighed, jo mere kraft tager det. En pludselig stigning i hastigheden vil derfor kræve en ekstra dosis energi, og derfor øge dit brændstofforbrug.

6.    Hold dig til hastighedsgrænserne

De er ikke kun pålagt af sikkerhedsmæssige årsager, hastighedsgrænser hjælper også med at reducere bilen brændstofforbrug og forurenende emissioner. 

7.    Læs terrænet

Kørsel i gear kan være en fantastisk måde at opnå bedre kilometertal på. Hvis du for eksempel kører ned af bakke, så lad din bil rulle og lad tyngdekraften gøre sit arbejde. Hvis der er en stigning lige efter, skal du begynde at accelerere, når du når bunden af dalen. Hvad med fartpilot? Selvom det er nyttigt på motorvejen, er det bedst at slukke for den i kuperet terræn.

8.    Sluk motoren når bilen ikke kører

For både din pengepung og miljøet skal du undgå at lade bilen køre, hvis det ikke er nødvendigt. Dette inkluderer at stoppe for at foretage et telefonopkald, vente i bilen for at hente børnene, endda når man sidder i tæt trafik.

9.    Brug aircondition sparsomt

Unødvendig brug betyder mere brændstofforbrug og mere CO₂ i atmosfæren. Ved lav hastighed, brug ventilation eller åben vinduerne.

Grøn køreteknik: eksperttips til at hjælpe dig med at spare brændstof

Cyrille Roget, teknisk og videnskabelig kommunikationsdirektør for Michelin, har nogle specifikke eksempler på, hvordan man sparer brændstof med øko-kørselsteknikker. 

Han forklarer: "Accelerer forsigtigt, og brug for eksempel bilens kraft ved start." Der er ingen grund til at starte så hurtigt som muligt. Ligeledes når det kommer til hastighed: "Respekter hastighedsgrænserne på motorvejen for at spare brændstof. Accelerer ikke op ad bakke, du kan altid lade bilen køre lidt langsommere på stigninger."

I byområder, siger Cyrille, "er det fristende at holde sig tæt bag personen foran. I visse byer kan folk udvikle en nervøs kørestil. Men det er vigtigt at holde fast i sin egen rytme og at tænke fremad så meget som muligt."

Og hvad en af de vigtigste faktorer, når det kommer til at spare brændstof og få mest muligt ud af dine kilometertal (kilometer per liter)? Dæk! Cyrille forklarer, at meget af den "spildte" energi (brændstof, der ikke bruges til at dreje bilens hjul) går tabt på grund af rullemodstand: "Dette tab repræsenterer op til 20 %, med andre ord en fuld tank ud af fem. Og når man tænker på, hvor meget brændstof vi putter i en bil hvert år, forstår man, at det er en betydelig mængde."

Løsningen til at reducere rullemodstanden (uden at miste trækkraften) findes i de rigtige dæk. ag for eksempel de nye MICHELIN e.PRIMACY-dæk. Specielt designet med alle aspekter af øko-kørsel i tankerne, hjælper de billister med at spare brændstof og penge på grund af den usædvanligt lave rullemodstand(1).

Med den bedste rullemodstand i forhold til de gennemsnitlige premium-konkurrenter (1), tilbyder MICHELIN e.PRIMACY 0,21 liter brændstof pr. 100 kilometer og omkring €80 over dækkets levetid (2,3). For et elektrisk køretøj, øges rækkevidden med anslået 7 % sammenlignet med andre dæk i dets kategori – det er 30 km, for en anslået rækkevidde på 400 km (4).

Hvordan kan billister hjælpe miljøet? 

Bilindustrien tager betydelige skridt i retning af at forbedre køretøjers indvirkning på miljøet gennem innovationer såsom MICHELIN e.PRIMACY-dækket eller MICHELIN PILOT SPORT EV-dækket. Men billisten har også en væsentlig rolle at spille. Som vi har set, er øko-kørsel ikke kun en måde, hvorpå man kan spare brændstof, penge og være sikker på vejen, men tankegangen om grøn kørsel er også grundlæggende, hvis vi sammen kører mod en grønnere fremtid.

Fotos:

Halbergman / Getty
Zero Creatives / Getty
Karin & Uwe Annas / Adobe Stock
Kiyoshi Hijiki / Getty

Legal mentions

(1) MICHELIN e.Primacy-kategori af dæk er defineret som et Premium såsom CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP brands og er ikke dedikeret til applikationen Original Equipment (dvs. ikke designet til at opnå bilproducenter specifikke mål) men dæk, der kan købes hos forhandlere.
Rullemodstandstest - Rullemodstandstest udført på maskine af Applus Idiada, på Michelins anmodning, juni (på nyt) og august (på 2 mm poleret) 2020, på dimension 205/55 R16 91V, sammenlignet med MICHELIN e.PRIMACY (nyt: 5,58kg/t & slidt: 5,13kg/t) versus MICHELIN PRIMACY 4 (nyt: 7,74kg/t & slidt: 6,25kg/t) ; BRIDGESTONE TURANZA T005 (nyt: 7,17kg/t & slidt: 5,81kg/t) ; CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nyt: 6,39kg/t & slidt: 5,49kg/t) ; CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nyt: 8,93kg/t & slidt: 6,94kg/t) ; DUNLOP BLURESPONSE (nyt: 7,97kg/t & slidt: 5,54kg/t) ; GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nyt: 7,01kg/t & slidt: 5,38kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nyt: 6,96kg/t & slidt: 6,30kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 (nyt: 8,79kg/t & slidt: 6,97kg/t).

(2) Når det er nyt, genererer MICHELIN e·Primacy i gennemsnit 2 kg/t rullemodstand mindre end konkurrenterne, svarende til en reduktion af brændstofforbrug på op til 0,21 l/100 km, svarende til en forbedring i C02-udledning på op til 5 g for en VW Golf 7 1.5 TSI eller på op til 7 % i autonomi for en VW e.Golf. 
Under brug genererer MICHELIN e·Primacy i gennemsnit 1,5 kg/t mindre rullemodstand end konkurrenters, man opnår, hvad der svarer til en brændstofbesparelse på op til 80 euro. Denne brændstofbesparelse er lig med op til 174 kg sparet C02. Anvendelsesbesparelsen estimeres i gennemsnittet på nye og poleret 2 mm data for at tage højde for ydeevne i realtid – Alle besparelser estimeres på en base af 35 000km og en brændstofpris på 1,46 euro/L (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 vægtet på de top 10 lande for anvendelse af motorkøretøjer på nationalt og udenlandsk territorium - https://ec.europa.eu/ eurostat/web/transport/ data / database). Faktiske brændstof- og omkostningsbesparelser kan variere afhængigt af kørselsvaner, køretøj eller dæktryk.

(3) Øget EV-batterirækkevidde og CO2-reduktion. Når det er nyt, genererer MICHELIN e.PRIMACY i gennemsnit 2 kg/t rullemodstand mindre end konkurrenterne, svarende til en reduktion af brændstofforbrug på op til 0,21 l/100 km, svarende til en forbedring af CO2-udledning på op til 5 g for en VW Golf 7 1.5 TSI eller svarende til en forbedring på op til 7 % i autonomi for en VW e.Golf.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.