WHAT CAN CAUSE EXCESSIVE OR UNEVEN TYRE WEAR?

Hvad kan forårsage for stort eller ujævnt dækslid?

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Det er normalt, at dæk i drift viser progressivt dækslid over tid. Men nogle gange, på grund af specifikke brugsforhold, kan dæk udvise unormalt eller ujævnt dækslid, hvilket kan reducere deres levetid.  I sidste ende kan nogle af årsagerne til ujævnt dækslid føre til en svækkelse af dækkets forstærkende struktur, men før det kan der være andre mindre tydelige konsekvenser, såsom et øget brændstofforbrug.

Denne artikel handler om årsagerne til dette store eller ujævne dækslid, hvordan man forebygger det, og hvordan du kan se, hvornår det er tid til at skifte dine dæk?

Årsager til dækslid

Tilfælde 1: Dækslid på ydersiden (begge kanter) eller afrundet slid

Dækslid på ydersiden eller slidbane virker afrundet.

For stort dækslid på begge ydersider, hvilket får dækket til at se afrundet ud i stedet for fladt, kan indikere undertryk.  Når dækket har utilstrækkeligt lufttryk, er belastningen på kontaktfladen til vejbanen ikke jævn. Den centrale del af kontaktfladen understøttes ikke korrekt, og belastningen overføres mere til yderkanterne (også kaldet skuldrene). Mere belastning på skuldrene fører til hurtigere dækslid på ydersiderne.

Et dæk med lavt lufttryk har en tendens til at bøje for meget og kører varmere end normalt. Dette accelererer gummislidhastigheden og øger rullemodstanden, hvilket igen øger køretøjets brændstofforbrug.

Hvordan undgår man for stort dækslid på ydersiderne?

For at forhindre, at dette unormale slid opstår, skal dit dæk pumpes til det anbefalede tryk ved hjælp af en pålidelig trykmåler, og trykket skal kontrolleres mindst en gang om måneden, når dækkene har omgivelsestemperatur.

For at finde det anbefalede lufttryk, skal du tjekke din bils instruktionsbog eller mærkaten på førerdøren.

Tilfælde 2: Dækslid i midten

Dækslid i midten

For stort dækslid på den centrale del kan indikere for stort lufttryk.

Hvis dækket har for stort lufttryk, er det den centrale del af slidbanen, der bærer det meste af belastningen og derfor slides hurtigere end ydersiderne.

En lille mængde slid i midten, f.eks. på bagdæk, kan være karakteristisk for den måde, som køretøjsproducenten har opsat dit køretøj på, men det er vigtigt at tjekke.

Hvordan undgår man for stort slid i midten?

Kontroller dæktrykket, når det er ved omgivelsestemperatur ved hjælp af en pålidelig trykmåler. Indstil trykket til det tryk der anbefales af din bilproducent.

For at finde det anbefalede lufttryk, skal du tjekke din bils instruktionsbog eller mærkaten på førerdøren.

Tilfælde 3: Dækslid på ydersiden, dækslid på indersiden (kun en side) eller dækslidmønstre

Dækslid på ydersiden
Dækslid på indersiden (en side)

Ujævne dækslidmønstre

For meget slid på den ene side af dækket eller ujævne dækslidmønstre kan indikere et problem med køretøjets affjedring. Denne form for slid kan forekomme, når hjulets justering eller cambergeometri er forkert, eller når affjedringskomponenter såsom bøsninger eller dæmpere er i dårlig stand.

Eksempel på valg af camber og justeringsgeometri

CAMBER

JUSTERING

Hvordan retter man forkert sporing?

Få dit køretøjs geometri diagnosticeret af en fagmand, som vil være i stand til at foretage den passende justering af de forskellige vinkler og udskifte eventuelle beskadigede eller slidte komponenter.

Lær mere om geometri.

Hvordan ved du, hvornår dækket skal udskiftes?

Der er en juridisk defineret minimumsmønsterdybde for dæk. Den resterende dækmønsterdybde for personbiler, varevogne og 4x4-køretøjer skal være mindst 1,6 mm over et sammenhængende bånd, der omfatter den centrale ¾ af slidbanens bredde og rundt om hele dækkets omkreds.

Når sliddet nærmer sig denne tærskel, skal dækkene udskiftes.

Men pas på:

  • Det er førerens ansvar at være sikker på, at dækkene er i forsvarlig stand.  Brug af dæk der ikke er i forsvarlig tilstand kan resultere i bøder for føreren.
  • Men hvis du skifter dæk, før du når den mindst tilladte mønsterdybde, øger du dine køretøjers driftsomkostninger, spild og CO2-emissioner.


Heldigvis er der en nem måde for dig at afgøre, om det er tid til at udskifte dine dæk.

Dækslidindikator

En dækslidindikator er en lille hævet forhøjning på 1,6 mm høj i bunden af hovedslidbanerillerne med forskellige intervaller rundt om på dækkets slidbane.

Når slidbanens højde flugter med dækslidindikatorerne, ved du, at det er tid til at skifte dæk.

På de ydre områder (skuldre) er der muligvis ingen dækslidindikator. I dette tilfælde er den juridiske begrænsning ikke at have en glat form.

Hvordan finder man en dækslidindikator?

Dækslidindikatorer er til stede på tværs af dækket (normalt i hovedrillerne) med forskellige intervaller rundt om på dækkets omkreds.

På MICHELIN-dæk gør et lille BIBENDUM-logo på sidevæggen det nemmere at lokalisere dækslidindikatorer.

Viser dine dækslidindikatorer at det er tid til at skifte dæk?

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Find mig
Søg
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.