Fra 2024 indgår plastaffald i nye Michelin-dæk

For at sætte ind over for udfordringerne med plastaffald vil Michelin fra 2024 indarbejde genanvendt plast som bæredygtigt råmateriale i sine dæk. I hvert nyt dæk kan ca. 143 yoghurtbægere og godt 12.5 PET-plastflasker genanvendes.

Hvert minut, året rundt, ender et vognlæs plastaffald i verdenshavene. Det har store konsekvenser for miljø og dyrelivet. For at gå aktivt ind i kampen for at begrænse problemerne med plastaffald sætter Michelin nu ind for at genanvende plastaffald som nyt råmateriale i sine dæk.

Med avanceret genanvendelsesteknologi vil op til fire milliarder PET-flasker kunne blive til delkomponenter i dækkene, hvert år. Allerede i 2024 vil de første biler køre på dæk fra Michelin, der er lavet af bl.a. gamle yoghurtbægere og plastflasker.

”I ét dæk kan vi omdanne op til 143 yoghurtbægere og cirka 13 PET-flasker til nye råmaterialer. På den måde har vi en god mulighed for at gå aktivt ind og yde et bidrag til at løse problemet, vi har med de enorme mængder af plastaffald i verden,” siger Peyman Sabet, chef for forretningsudvikling for Michelin Europe North.

I 2030 skal alle Michelins dæk være lavet af 40 pct. bæredygtige råmaterialer. Eksempelvis naturgummi, solsikkeolie og nu altså også PET og engangsplast. Det er en kæmpe omstilling på vejen til, at et Michelin-dæk i 2050 består af 100 pct. bæredygtige råmaterialer.

Rejsen starter på åres IAA-messe i München

For at indlede rejsen mod fremtidens bæredygtige dæk allerede i dag sætter Michelin fokus på genanvendelse af plastaffald i dæk på årets IAA-messe (7-12. september). Her vil seks hold af Michelin-ansatte sammen med den velkendte Michelin-mand og de besøgende bl.a. indsamle plastflasker og andet plastaffald.

Samtidig vil Michelins såkaldte ”REGENLab” trin for trin demonstrere, hvordan råmaterialer til nye dæk kan laves af f.eks. træ, PET og engangsplastaffald. På sin messestand viser Michelin også sit 100 pct. bæredygtige og 3D-printede, Michelin Vision Concept-dæk.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 126.300 medarbejdere i verden og 71 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2020 170 millioner dæk (www.michelin.com).

2021 08 26 news 2
2021 08 26 news 1