motorcykel banner hvornaar du boer vaelge daek tips og raad

Hvornår bør jeg udskifte mine motorcykeldæk?

Din sikkerhed kommer i første række: Kontrollér dine dæk

Dæk i dårlig stand kan ødelægge dit køretøjs ydeevne og endda udgøre en fare for dig og dine kære. Det anbefales, at du hver måned kontrollerer:

  • dækkenes tilstand

  • slidbanens dybde

  • skader forårsaget af stød eller andre tegn på unaturlig slitage, og kontrollér lufttrykket to gange om måneden.

Spørg altid en fagmand til råds, hvis du er i tvivl!

6 grunde til at udskifte dine dæk

1. Dækket er punkteret

Dæk er holdbare og skabt til at modstå et vist antal stød, men de kan nogle gange punktere. Skulle dit dæk punktere, bør det efterses af en fagmand. Kun en fagmand kan bekræfte, om dækket er beskadiget så meget, at det ikke kan repareres.

2. Dækmønsteret har nået mindste lovlige mønsterdybde

Et Bibendum-symbol på den øverste del af dine dæk betyder, at der er en slidindikator på dækket. Ligesom små "gummibroer" findes de i bunden af de største mønsterriller.

Når det resterende gummi er slidt ned på det niveau, er du nået til mindste tilladte mønsterdybde på 1 mm. Michelin anbefaler på det kraftigste at udskifte dine dæk, inden du når til det punkt. Når denne grænse er nået, er der ingen garanti for din sikkerhed. Vejgreb og præstationer er samtidig forringede på vådt underlag.

3. Dækket viser tegn på slitage

Det er svært at forudsige levetiden på et dæk, fordi det ikke har noget med fremstillingsdatoen at gøre. Dæk, som aldrig eller kun sjældent er blevet brugt, kan stadig udvise tegn på slitage. Mange faktorer kan have en effekt på deres levetid: vejrforhold, opbevaring og anvendelse, belastning, hastighed, lufttryk, vedligeholdelse og kørestil ...

Michelin anbefaler, at alle motorcyklister tager sig tid til at kontrollere deres dæk for ydre tegn på aldring og slitage: deformationer eller sprækker i mønstret, på skuldrene eller siderne ...
Du bør også få dine dæk kontrolleret af en fagmand, som kan vurdere, om det er nødvendigt at udskifte dem eller ej.

5-års testen ... inden det er for sent!

Efter 5 års brug eller mere bør dækkene kontrolleres af en fagmand en gang om året. Hvis det er nødvendigt at udskifte dækkene, skal du følge fabrikantens anbefalinger for udskiftning af originale dele. Som en forholdsregel bør alle dæk, som ikke er blevet udskiftet efter 10 år, skiftes. Det gælder også, selv om de ser ud til at være i god stand og ikke har nået mindste lovlige mønsterdybde.

4. Dækket er beskadiget

Fortove, huller eller skarpe genstande kan beskadige dæk alvorligt. Alle revner, snit og deformationer bør kontrolleres af en fagmand. Kun en fagmand kan bekræfte, om dækket kan repareres.
Generelt bør man ikke køre på et beskadiget eller punkteret dæk.

Hvornår kan et dæk ikke repareres?

  1. Punkteringer på siden af dækket
  2. Deformerede eller synlige kanttråde
  3. Løst eller deformeret gummi
  4. Slitage, som fører til en synlig sprække eller karkasse under slidbanen eller på siden
  5. Beskadigelse forårsaget af olie eller ætsende stoffer
  6. Marmorering eller ridser på indersiden forårsaget af kørsel med for lavt lufttryk.

 

5. Dækkene har et usædvanligt slitagemønster

Unormal slitage af mønsteret på særlige steder, i midten eller på skuldrene er ofte tegn på et mekanisk problem (slidte støddæmpere, transmission, fastgørelse ...) eller et problem med afbalanceringen. Det kan også skyldes forkert lufttryk.

For at undgå unormal slitage skal du kontrollere afbalanceringen hvert halve år. Det gør det muligt for dig at forlænge dine dæks levetid og køre mere komfortabelt. Bortset fra dette kan slitagen på dine dæk forekomme ekstrem i forhold til deres kilometertal, hvis du sammenligner med andre motorcykler, som har kørt under præcis samme forhold.

Kontakt en fagmand, hvis det sker.

6. Du har det forkerte dæk til dit køretøj

Vælg dine dæk, så de passer til de lovmæssige krav og udstyr anbefalet til dit køretøj. For at opnå optimale præstationer skal du bruge dæk med det samme dækmønster både for og bag. Dæk, der har forskellige udformninger, mønstre og slidbaner, kan have indflydelse på dit køretøjs balance og stabilitet. Få aldrig monteret et radialdæk sammen med et dæk, som ikke er radialt, medmindre det er angivet fra fabrikantens side.

Når det er tid til at skifte dæk, kan du tjekke vores dækvælger eller spørge en af vores eksperter for at være sikker på at træffe det rigtige valg.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.