microsoftteams image

AFBALANCERING AF MOTORCYKELHJUL

Mærker du unormale vibrationer i styret, når du kører? Måske er der behov for at få et af dine hjul afbalanceret. Læs videre for at få mere information om afbalancering af motorcykelhjul.

Artiklens indhold:

Hvad er afbalancering af motorcykelhjul?

Et hjul og et dæk er aldrig helt runde. Når hjulet roterer rundt om en akse, er rotationsbevægelsen derfor ikke homogen på grund af den ujævne fordeling af vægten. Denne rotation forårsager ”hop”. Disse ”hop” forplanter sig op gennem forgaflen og fører til unormale og ubehagelige vibrationer i styret.

Afbalancering af motorcykelhjul udføres ved at placere vægte på bestemte punkter på hjulet for at kompensere for ubalancen og opnå en jævn rotationsbevægelse.

Hvad kan forårsage en ubalance i et hjul?

Et dæk består primært af gummi, og derfor kan det ikke blive fuldstændig rundt. Derfor skal alle dæk, der monteres på et hjul, afbalanceres, også selvom de er helt nye.

Under brug kan andre hændelser forårsage ubalance. Hvis du for eksempel rammer en kantsten, kan hjulet blive deformeret og dermed skabe ubalance. Det kan også ske, at én eller flere vægte bliver tabt, mens du kører, hvis de ikke er blevet ordentligt limet fast. I så fald vil du mærke unormale vibrationer under kørsel.

Hvornår skal et hjul afbalanceres?

Hvis du mærker unormale vibrationer under kørsel, anbefaler vi, at du besøger en forhandler eller dækspecialist.

Unormale vibrationer bør altid undersøges og korrigeres, eftersom de gør det ubehageligt at køre, men især fordi de kan føre til tidlig slitage på dele af din motorcykel. Hjul- og ratstammelejer såvel som forgaffelrør er for eksempel nogle af de dele, der kan blive slidt hurtigere på grund af disse vibrationer.

Dækspecialisten vil undersøge dine hjul for at afgøre, om nogen af dem er ude af balance, og hvis det er tilfældet, vil han udføre en afbalancering af hjulene på motorcyklen. Hvis du stadig mærker unormale vibrationer på trods af en vellykket afbalancering af hjulene, vil dækspecialisten undersøge andre mulige årsager, så du kan slippe af med vibrationerne.

Afbalancering af motorcykelhjul: undtagelse for offroad

Til offroadkørsel er afbalancering af motorcykelhjul ikke nødvendig. Ved offroadkørsel er motorcykler ofte udstyret med skumdæk og ”gripsters”, som sættes på hjulet for at undgå, at skummet vender sig. Disse tilføjelser forårsager faktisk en ubalance, som anses for unødvendig at rette. Hvordan kan det være? Det skyldes simpelthen, at stød, bump og vibrationer er en almindelig del af offroadkørsel.

Hvordan afbalanceres et hjul?

Dækspecialisten placerer dækket og hjulet på maskinens aksel og indtaster derefter manuelt informationer såsom hjulets diameter og bredde. Når hjulet er blevet roteret, vil afbalanceringsmaskinen indikere, hvor der er ubalance, samt hvor meget vægt den udgør.

Dækspecialisten kan derefter placere en vægt på hjulet modsat ubalancen for at kompensere for denne. For at nå den nødvendige vægt placerer dækspecialisten en eller flere vægte på hjulet det sted, maskinen har angivet.

Når du køber en motorcykel, bliver den leveret med dæk og hjul, som allerede er blevet afbalanceret. Hvis dækspecialisten skal udskifte dit dæk, vil han afbalancere det, efter der er blevet monteret nye vægtes.

wheel balancing machine

Dækspecialisten bruger som regel en afbalanceringsmaskine, dvs. en halvautomatisk maskine, der roterer dækket og viser, hvor der er en ubalance.

balancing weights

På dette billede er to hvide vægte placeret side om side på hjulet. Man kan se, at en tredje vægt, som tidligere var blevet placeret på hjulet, er blevet fjernet.

Statisk og dynamisk afbalancering af hjul

Der findes to måder at afbalancere et hjul på.

static balancing

Statisk afbalancering

Statisk afbalancering består i at placere vægte i midten af hjulet på fælgens flade del (se diagram nedenfor). Med denne metode er det kun hjulets vertikale akse, der bliver afbalanceret. Den kan udføres med eller uden en maskine.

dynamic balancing

Dynamisk afbalancering

Dynamisk afbalancering består i at placere vægte modsat de identificerede ubalancer, når disse ikke er i midten af dækket og hjulet, men derimod ved kanterne. Denne metode er mere kompleks, men også mere effektiv. Den udføres med en afbalanceringsmaskine, som afbalancerer hjulet såvel horisontalt som vertikalt.

manual balancing
Dynamisk, halvautomatisk afbalancering af hjul

I nogle tilfælde udføres en dynamisk afbalancering uden en afbalanceringsmaskine. For eksempel under baneløb og for nogle typer af scooterdæk med mindre diameter, som ikke passer i maskinen.

I disse tilfælde bruger dækspecialisten et værktøj med en aksel, som gør det muligt at rotere hjulet manuelt. Takket være sin ekspertise kan han finde det sted, hvor der er ubalance og afgøre, hvor meget vægt der skal bruges for at kompensere for den.

I motorsport udføres afbalanceringen så præcist som muligt.

Det er dog på vejen, og især på lige strækninger, at man mærker ubehag på grund af permanente vibrationer i styret, hvis hjulet ikke er ordentligt afbalanceret.

Kan jeg selv afbalancere mine hjul?

Som du kan se, kræver afbalancering faglig kompetence og særligt udstyr. Derfor anbefaler vi, at du kontakter en dækspecialist, så snart du mærker en unormal vibration, så han kan finde årsagen og afbalancere hjulet, hvis det er nødvendigt.

Du kan bruge værktøjet nedenfor til at finde en dækspecialist nær dig.

map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Motorbike
Find mig
Søg
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.