TYRE LOAD RATING AND TYRE SPEED RATING

Forståelse af dækbelastningsklassifikation og dækhastighedsklassifikation

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Hvad er er dækbelastningsindeks og hvad er dækhastighedsindeks? Skal de respekteres ved udskiftning af dæk? Find svarene på dine spørgsmål i denne artikel.

Hvad er dækklassifikationer?

Sidevæggen på dit dæk har forskellige alfanumeriske markeringer, der giver dig mulighed for at forstå en række ting om det.

 En del af denne kodning er dækbelastningsklassifikation og dækhastighedsklassifikation, som er angivet med henholdsvis et tal og et bogstav.

Der kan være dækklassifikationer skrevet i din bils instruktionsbog eller på mærkaten på førerdøren.  Disse oplysninger beskriver de dæk, der anbefales af din bilproducent.

Dækklassifikationer kan findes på mærkaten på førerdøren

Hvad betyder disse dækklassificeringer? Skal du overholde dem, når du udskifter dine dæk? Det vil vi diskutere i denne artikel.

Dækbelastningsklassificering

Hvad er dækbelastningsklassificering?

Dækbelastningsklassificering er en numerisk kode, som svarer til en maksimal belastning (i kg), der kan bæres af et enkelt dæk.  Belastningsklassificeringen og den tilsvarende maksimale dækbelastning er angivet i en standardtabel.

For at identificere den maksimale belastning dit dæk kan bære, eller belastningsindekset anbefalet af din bilproducent, skal du blot gøre følgende:

1 - Find dækbelastningsklassificeringwn

På sidevæggen af dit dæk finder du en række tal og bogstaver, der ser sådan ud:

Du kan finde dækbelastningsklassificeringen på sidevæggen af dit dæk

Du kan også finde dem på mærkaten på din førerdør eller i dit køretøjs instruktionsbog.

Disse tal og bogstaver varierer fra dæk til dæk. De angiver dækdimensioner, belastnings- og hastighedsklassificeringer.

Lad os se, hvad denne kodning betyder:

Dækbredde

dækhøjde

Indvendig dækdiameter

dækbelastningsklassificering

dækhastighedsklassificering

205 mm

55 % er højde/bredde-forholdet i procent

17”

91

V

Bemærk, at dæk af samme dimension kan have forskellige dækbelastnings- og hastighedsklassificeringer. Derfor er det vigtigt at forstå dimensionen, dækhastigheds- og dækbelastningsklassificering før du udskifter dæk.

I dette eksempel er dækbelastningsklassificeringen 91.

2 - Dækbelastningsklassificeringskort

Når du har noteret dækbelastningsindekset, kan du finde den maksimale dækbelastning for et enkelt dæk i denne tabel:

Belastningsindeks

Belastning pr. dæk i kg

Belastningsindeks

Belastning pr. dæk i kg

Belastningsindeks

Belastning pr. dæk i kg

70

335

87

545

104

900

71

345

88

560

105

925

72

355

89

580

106

950

73

365

90

600

107

975

74

375

91

615

108

1000

75

387

92

630

109

1030

76

400

93

650

110

1060

77

412

94

670

111

1090

78

425

95

690

112

1120

79

437

96

710

113

1150

80

450

97

730

114

1180

81

462

98

750

115

1215

82

475

99

775

116

1250

83

487

100

800

117

1285

84

500

101

825

118

1320

85

515

102

850

119

1360

86

530

103

875

120

1400

I vores eksempel ser vi, at dækbelastningsklassificeringen på 91 svarer til en maksimal dækbelastning på 615 kg.

Hvad betyder XL på dæk?

Nogle dæk er også mærket XL. Det står for ”Extra Load” (ekstra belastning).

Det betyder ganske enkelt, at dækket er forstærket, så det kan bære tungere belastninger end standarddæk af samme dimension. 

Lad os tage den samme dækstørrelse som før, men i XL-udgaven: 205/55 R16 94V XL. I dette tilfælde er belastningskapaciteten for XL-dækket i samme dimension som dækket i det tidligere eksempel oppe på 650 kg i stedet for 615 kg.

Kan man skifte til et dæk med højere belastningsindeks?

Som nævnt ovenfor svarer dækkets belastningsindeks til en maksimal belastning (i kg), der kan bæres af et enkelt dæk. Men ”den der kan gøre mere, kan gøre mindre”, og det er selvfølgelig muligt at udstyre sin bil med dæk, der har et højere belastningsindeks end specificeret af bilfabrikanten. 

Du vil dog ikke nødvendigvis være i stand til at bære mere last end den originale producents specifikation, fordi der er en grænse for det maksimalt tilladte akseltryk for dit køretøj, uafhængigt af dækkets bæreevne.

Hvad med størrelsen? Er det muligt at ændre den?
Du kan finde svaret på dette spørgsmål i vores artikel om at ændre størrelsen af et dæk.

Dækhastighedsklassificering

Hvad er dækhastighedsklassificering?

Dækhastighedsklassificering  angiver den maksimale hastighed, hvormed et dæk kan bære sin maksimale belastning.

På sidevæggen af dit dæk (eller mærkaten på førerdøren eller brugervejledningen) er hastighedsklassificeringen defineret af et bogstav lige ved siden af belastningsklassificeringen.

Du kan finde dækhastighedsklassificeringen på sidevæggen af dit dæk

Her er dækhastighedsklassificeringen V.

Tabel over dækhastighedsklassificering

For at finde ud af, hvilken hastighed dette indeks svarer til, skal du blot refere til tabel over dækhastighedsklassificering nedenfor:

Hastighedsindeks

Maksimal hastighed (km/t)

L

120 km/h

M

130 km/h

N

140 km/h

Q

160 km/h

R

170 km/h

S

180 km/h

T

190 km/h

U

200 km/h

H

210 km/h

V

240 km/h

W

270 km/h

Y

300 km/h

ZR (Y)

> 300 km/h

ZR

> 240 km/h

For eksempel, hvis dækket har en hastighedsklassificering er den maksimale hastighed, det kan opretholde, 240 km/t (149 mph).

Kan man skifte til et dæk med højere hastighedsindeks?

Når dine dæk er slidt op, er det bestemt muligt at udskifte dem med dæk med et højere hastighedsindeks end det, der er angivet på de gamle dæk. Men du må aldrig montere dæk med et lavere hastighedsindeks, medmindre du monterer dæk med vinteregenskaber såsom vinterdæk eller helårsdæk, som beskrevet nedenfor.

Der er specifikke tilfælde for hastighedsindeksene W, Y og (Y), som er specifikke for højhastighedsbiler (>270 km/t). Spørg din forhandler til råds, hvis du er i tvivl.

Forenklede sportsserier

Som vi sagde tidligere: ”den der kan gøre mere, kan gøre mindre”. Med dette i tankerne har vi forenklet vores serier af sportsdæk, som fx MICHELIN Pilot Sport 4, MICHELIN Pilot Sport 4S og MICHELIN Pilot Sport 5, for at gøre det nemmere for forbrugerne at finde rundt i det.  
De fleste af størrelserne i serierne har nu HØJERE mulige belastningsindeks end de originale dæk for at opfylde alle krav.

Her er et konkret eksempel: 
Hvis den originale dækstørrelse er 225/45 R17 91 V, kan du vælge størrelsen 225/45 R17 94 Y. 
Belastningsindekset 94 betyder, at dækket er i stand til at bære en større belastning (op til 670 kg) end dit originale dæk (op til 615 kg). Et dæk af samme størrelse med et højere belastningsindeks er derfor fuldt kompatibelt.
Hastighedsindekset er også kompatibelt, hvis det er højere.

Valg af lavere hastighedsindeks for vinterdæk

Hvis du bruger dæk med vinterkapacitet (mærket 3PMSF: enten vinterdæk eller helårsdæk), kan hastighedsklassificeringen være lavere end for dine sommerdæk eller det originale dæk, der er monteret på dit køretøj.

Hvorfor er dette muligt? Dæk med vinterkapacitet er designet anderledes til kørsel under vanskelige klimatiske forhold (snefyldte, isglatte veje osv.) og har muligvis ikke samme hastighedsklassificering. 

Men generelt kører du med lavere hastighed om vinteren, end du ville på tørre veje med sommerdæk.  I Storbritannien vil hastighedsklassificeringen for dæk med vinterkapacitet stadig være over den nationale hastighedsgrænse.  Under alle omstændigheder skal føreren begrænse bilens hastighed for ikke at overskride dækkets maksimale hastighed.

Du kan vælge et lavere hastighedsindeks for vinterdæk

Ændring af dækstørrelsen

Hvad med størrelsen? Er det muligt at ændre den?

Du kan finde svaret på dette spørgsmål i vores artikel om ændring af størrelsen på det dæk.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.