r2a1 header def

Forstå dækmarkeringer: Sådan læser du et dæk

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

I denne artikel lærer du, hvordan du kan aflæse et dæks størrelse samt dets maksimale belastning og hastighed, og hvor på dækket du finder oplysninger om mærket, serien og dæktypen. Du vil også kunne læse om andre dækmarkeringer såsom ”snowy mountain-symbolet, M+S-bogstaver og vigtigheden af OE-mærkningen.

Hvad betyder dækmarkeringerne?

Hvis du kigger på siden af dækket, vil du se flere alfanumeriske koder og symboler Hvad betyder disse markeringer? 

Disse dækmarkeringer giver dig vigtige oplysninger om anvendelse og udskiftning af dæk.

Hvordan genkender jeg dækstørrelsen?

tyre size

Dækkets mål defineres af tal og et bogstav, som vist i gul her. 

Læg mærke til, at disse tegn nogle gange ses sammen med yderligere bogstaver, der indikerer den anbefalede dækanvendelse.

Sådanne bogstaver kunne være:

  • P: Passagerbil
  • LT: Let lastbil
  • C : Van, kommercielt dæk
  • XL, HL eller forstærket : Dæk med en højere belastningsevne end normalt for deres størrelse. Sådanne dæk udskiftes med tilsvarende (eksempel: et HL-dæk med et andet HL-dæk)
  • T: Midlertidig (Temporary) (reservehjul)

Hvordan læses et dæks højde/bredde-forhold?

Eksempel: 205 / 55

Det er vigtige dækmarkeringer, der hjælper dig med at finde det rette dæk, når du skal skifte det.

De første to tal er dækkets nominale sektionsbredde. Det angives i millimeter og defineres af afstanden mellem den indre og ydre sidevæg på dækket. 205 betyder for eksempel, at dit dæk er nominalt 205 mm bredt.

Det andet tal er forholdet mellem dæksidens højde og dækkets bredde (også kaldet profilen). Det angives i procenter. 55 angiver eksempelvis, at sidens højde, mellem toppen af mønstret og fælgen, er 55 % af dækkets bredde. 

Hvordan læses et dæks konstruktionstype og hjulets diameter?

Eksempel: R 17

Disse dækmarkeringer består normalt af et bogstav og et tal.

Bogstavet R angiver, at dækkets indre sammensætning er Radial.

Radial teknologi, opfundet af Michelin, anvender kombinationer af gummi og metal og tekstil forstærkende materialer til at forme en meget robust mønsterstruktur, men fleksible sidevægge. Det giver et længere slidbaneliv og mindsker brændstofforbruget takket være lavere rullemodstand.

Efter bogstavet vil du kunne se et tal. I vores eksempel: 17.
Dette tal er udtrykt i tommer og angiver diameteren på den fælg (dvs. det hjul), som dækket er designet til at passe til.

Hvordan aflæses et dæks maksimale belastning og hastighed?

Eksempel: 91 V

På siden af dit dæk finder du et tal efterfulgt af et bogstav.
Dækbelastningsklassificering eller belastningsindeks (i vores eksempel: 91) er en numerisk kode, som svarer til et enkelt dæks maksimale belastningsevne (i kg). 
Dækkets hastighedsindeks (i vores eksempel: V) er en kode, som svarer til den maksimale hastighed ved hvilken, dit dæk kan bære sin maksimale belastning.

 

Du vil kunne se en tabel med en oversigt over, hvad koder og deres værdier svarer til i vores artikel om belastning og hastighedsindeks. Disse klassificeringer er vigtige oplysninger, ligesom dækkets størrelse er, især når du overvejer at vælge nye dæk til din bil. 

Hvor kan jeg se mærkets navn og dækkets serie?

Det er meget nemt. Fabrikantens navn står altid på siden af dækket, og det gør dækkets serie også.
På dette billede kan MICHELIN og Michelin-manden begge tydeligt ses og navnet ”Pilot Sport 4 S” henviser til dækkets serie.

Hvordan finde jeg ud af dæktypen? 

Ordet ”tubeless” på siden af dit dæk angiver, at dit dæk ikke behøver være forsynet med en slange indeni. Vær opmærksom på, at en slange nogle gange er nødvendig for bestemte hjul, men i sådanne tilfælde er det vigtigt at vurdere, om slangen og dækket passer sammen.

Omvendt angiver ordet ”Tube type”, at dækket bør monteres med en slange.

Hvad er fordelen? Montering uden slange er lettere, mere brændstofeffektiv og ofte mere pålidelig i forhold til beskadigelse, der kan forekomme på slangen i brug.

Hvor finder jeg dæktrykket?

Der er markeringer på siden af dækket (MAXLOAD og MAX PRESS), der angiver den maksimale belastning og det maksimale dæktryk. Men disse er ikke nødvendigvis belastnings- og trykværdierne for din bil.

For at sikre dig, at dit dæk fungerer korrekt på din bil, bør du referere til inflationstrykket anbefalet af din bilfabrikant. De kan normalt findes i din ejermanual eller på mærkatet i bildøren på førersiden eller på tankdækslet.

Hvor finder jeg dækkets datokode?

Dækkets datokode ses i DOT (Department Of Transportation) området, hvor andre dækmarkeringer forefindes. 
De første koder er beregnet på det amerikanske markeds krav. Datokoden angives for enden med fire cifre.De første to cifre angiver ugen og de sidste to tal produktionsåret. I dette eksempel vises dækkets datokode som 4714, hvilket betyder, at dækket blev fremstillet i uge 47 år 2014.

Hvad angår dækkets levelid, er slitage den eneste indikator. Dette kan måles ved hjælp af slitageindikatorer.

Hvordan ved jeg, om dækket har opnået sit maksimale slitageniveau?

Dit dæk har slitageindikatorer.
De små 1,6 mm høje riller kan ses mellem dækkets mønster. 

På Michelins dæk kan du nemt genkende dem på Michelin Man-symbolet, der findes flere steder på dækkets side. Når du ser Michelin-manden, ved du, at slitageindikatoren er arrangeret i linjer tværs over dækkets bredde.

Når mønstret på dit dæk er slidt ned til samme niveau som dine slitageindikatorer, har dækket nået sin minimale mønsterdybde.

Dækmarkeringer forklaret: Snebeklædte bjerge og M+S

1 – Snebeklædte bjerge
Der kan være et logo bestående af et snefnug omgivet af tre bjergtinder på dit dæk. Det er ”three peak mountain snowflake”- eller 3PMSF-mærkningen: den nyeste standard for vinter- eller snedæk. Den garanterer et vinterdæks minimumsydelse, fordi dæk markeret på denne måde har været udsat for en objektiv test. Dette logo på dit dæk sikrer, at det anses for at være anbefalet udstyr til regulerede områder som eksempelvis skiresorter.

2 – M+S-markering
Nogle dæk er markeret med M+S på siden, inklusive helårs- og vinterdæk. Disse bogstaver står ganske enkelt for ordene ”Mudder” og ”Sne” og angiver, at dækker ifølge fabrikanten er ”sne”-dæk.  Men dæk udelukkende markeret med M+S underlægges ikke regelmæssige tests i vintervejrforhold.

Kun dæk mærket ”3PMSF” garanterer ægte vinterpræstationer ved at være designet specielt til brug i sne og ved at have opfyldt alle krav gennem objektiv testning.

For vintercertificerede dæk (med M+S og/eller 3PMSF-markering) kan hastighedskapaciteten være lavere end for originale sommerdæks vedkommende.  Det er derfor nødvendigt at begrænse bilens hastighed i forhold til de monterede vinterdæk. I nogle lande, hvor den teoretiske hastighedsbegrænsning for bilen kan være højere end hastighedsbegrænsningen for dækkene, kan der være krav om et mærkat inde i bilen med angivelse af denne lavere hastighed og tydeligt synlig for køreren.

OE-mærkning

Nogle bilfabrikanter udstyrer biler med dæk specielt tilpasset deres krav. 

En "Original Equipment”-mærkning på dækket angiver, at dækket af hhv dækfabrikanten og bilfabrikanten er designet og godkendt til at blive monteret som standard.

OE-mærkningen refererer ikke kun til fabrikanten, men ofte til en bestemt bilmodel.  Forskellen mellem dæk af denne type kan relatere til køretøjshåndtering, komfort, støj og undertiden krav til transmission og bilens softwaresystemer. Ligeså er rullemodstanden optimeret.

Har din bil oprindelig haft OE-mærkede dæk monteret, anbefaler Michelin, at også reservedæk bør være af den korrekte OE-mærkede type.

På billedeksemplet svarer ”AO”-mærkningen til Audi-brandet, som du kan se i tabellen nedenfor.

Oversigt over OE-mærkninger efter bilmærke:

tableau maj2024 1
tableau maj2024 2
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.