00299871

TPMS: Dæktryksovervågningssystem

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Dæktryksovervågningssystemet gør det muligt at opdage, når dæktrykket er for lavt.
Dæktryksovervågningssystem har været lovpligtigt i Europa siden 1. November 2014 (i USA siden 2007). Derfor er din bil udstyret med dette system, hvis den er fabrikeret efter denne dato.

Helt lavpraktisk viser dæktrykovervågningssystemet dæktrykket på instrumentbrættet via et indikator- eller advarselslys.

Hvordan fungerer en dæktrykssensor?

Dæktryksovervågningssystemet kan operere på to sporingssystemer: et direkte og et indirekte system.

Det direkte system

Når dæktryksovervågningssystemet opererer på det direkte system, bliver oplysningerne om dæktrykket givet i realtid via en dæktrykssensor i dækket eller ventilen. Oplysningerne bliver sendt til bilens ECU-computer, så de kan blive vist på instrumentbrættet. Oplysningerne kan blive vist på forskellige måder, alt efter hvilken bil du har:

Et advarselslys eller signallys

Et bilikon med dine dæks lufttryk

Det indirekte system

Når dæktryksovervågningssystemet opererer på det indirekte system, bliver dæktrykket beregnet af netop dæktryksovervågningssystemet  på baggrund af hjulenes omdrejningshastighed, som også bliver brugt af bilens ABS- og ESP-system.

Omdrejningshastigheden øges, når dækkets diameter er blevet reduceret, som følge af at dæktrykket er for lavt. Derefter sender dæktryksovervågningssystemet oplysningerne til instrumentbrættet.

Dæktryksovervågningssystemet: fordele og ulemper

Fordelen ved dette system er, at det advarer dig automatisk, når dæktrykket er for lavt. Det kan måske få dig til at tro, at du ikke selv behøver kontrollere dæktrykket månedligt, da dæktryksovervågningssystemet klarer alt arbejdet. Men vi anbefaler, at du ikke falder i denne fælde.

Dæktryksovervågningssystemet har én ulempe: Det advarer dig først, når dine dæk har mistet 20 % af deres luft, hvilket svarer til omkring 0,4 bar gennemsnitligt.
Hvorfor er det et problem?

Dette skyldes, at dæktrykket allerede er for lavt, når dette niveau, og et for lavt dæktryk fører til tidlig slid.

Hvis dit dæk bliver slidt for tidligt, skal det udskiftes hurtigere end normalt. Og det er lig med ekstra omkostninger.

Selvom dæktryksovervågningssystemet er ganske anvendeligt, anbefaler vi stadigvæk, at du kontrollerer dæktrykket en gang om måneden, så du undgår at skulle skifte dine dæk for tidligt.

Hvordan opsætter man dæktryksovervågningssystemet?

Du behøver ikke gøre noget, eftersom advarselssystemet er blevet opsat til dine dæks optimale dæktryk. Når lufttrykket i et af dine dæk er for lavt (på et niveau, der er 20 % under det anbefalede), vil du kunne se et lys på instrumentbrættet. Det er dæktryksovervågningssystemet, som angiver, hvilket dæk der skal pumpes op.

Hvornår skal dæktryksovervågningssystemet omkalibreres?

Hvis du køber nye dæk med en anden størrelse end dine nuværende dæk, kan det være, at det anbefalede dæktryk ikke er det samme.

I dette tilfælde skal en fagmandomkalibrere dæktryksovervågningssystemet, så det bliver indstillet til det nye dæktryk.

Udskiftning af dæktrykssensor

Den teoretiske levetid for dæktrykssensorer er 5-7 år.
Dette skyldes, at dæktryksensorer  udsættes for korrosion, stød og høje hastigheder, når du kører på motorvejen.

I tilfælde af defekt kan du kontakte en fagmand, som kan udskifte den defekte dæktrykssensor med en ny.

map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Find mig
Søg
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.