header

De bedste helårsdæk til SUV’er

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Helårsdæk giver uomtvistelige fordele sammenlignet med sommerdæk og vinterdæk. Hvad er fordelene? Hvilke helårsdæk skal man vælge til sin SUV? Du finder svarene i denne artikel.

Hvorfor vælge helårsdæk til sin SUV?

car in snow

Med helårsdæk får du det maksimale ud af den mobilitet, som en SUV tilbyder, eftersom de giver dig flere brugsmuligheder sammenlignet med sommerdæk og vinterdæk.

Hvis din SUV er udstyret med helårsdæk,  vil du kunne nyde godt af gode præstationer, selv når du kører på underlag, som ikke længere er vejen. Dermed vil du føle dig mere sikker og bedre tilpas i din SUV, når du kører under vanskelige eller uforudsigelige vejrforhold.

Spar tid og penge

Helårsdæk er designet til, at man kan køre på dem hele året rundt, og dette giver en væsentlig besparelse i tid og penge:

  • Der er ikke behov for at køre til værkstedet for at udskifte sine vinterdæk med sommerdæk (og den anden vej rundt),
  • Der er ikke behov for at betale for at få monteret og afbalanceret dæk to gange om året,
  • Der er ikke behov for at opbevare dæk, der ikke er i brug.

Hvilke helårsdæk skal man vælge til sin SUV?

I 2015 introducerede Michelin en banebrydende innovation inden for helårsdæk med sin dækserie CrossClimate. Denne dækseries succes har især virket attraktiv på SUV-ejere. 

Hvad gør MICHELIN CrossClimate-dækkene så innovative?

Andre dækmærker har valgt at forbedre et vinterdæks præstationer i udviklingen af helårsdæk. Michelin har med MICHELIN CrossClimate valgt den modsatte tilgang. Vi startede med et sommerdæk og ændrede det for at give det vinteregenskaber.

Hvorfor?

Hvorfor?

  • Fordi et vinterdæks levetid reduceres i varmt vejr. Og vi mente ikke, at der var nogen grund til, at et helårsdæk skulle have den samme ulempe.
  • Fordi vi ville udvikle et dæk med gode præstationer på både våde og tørre veje om sommeren med den tilsvarende komfort og de tilsvarende egenskaber. Fordi vi ville udvikle et dæk, der kunne leve op til vores kriterier for lang levetid, det vi kalder ”performance made to last”"(1)

 

Derfor har vores CrossClimate-serie været så innovativ og har overbevist så mange kunder.

4w 239 tire michelin cross climate suv en us features and benefits 2 nosignature square

Helårsdæk, som er specielt designet til SUV’er

picture1

MICHELIN har skabt en ny kategori af helårsdæk i sin dækserie CrossClimate: MICHELIN CrossClimate 2 SUV . Den sidste del af navnet, SUV, indikerer, at disse dæk er specielt designet til denne type køretøj.

MICHELIN CrossClimate 2 SUV leverer flere kilometer i gennemsnit sammenlignet med sine nærmeste konkurrenter, samtidig med at det bevarer den største sikkerhed i al slags vejr.(1).

Dækkene er udstyret med MICHELIN EverGrip Technologies, så de leverer de bedste (3)(4)(5) bremseegenskaber på tørre, våde og snedækkede veje, og derudover er de udstyret med MaxTouch Construction, en teknologi der sikrer en jævn fordeling af dæktrykket og giver længere levetid uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Dækkets vigtigste egenskaber:

  • Udviklet til alle årstider
  • Certificeret til vinterkørsel (3PMSF)
  • Førende, når det gælder bremseevne i tørt føre (6)
  • Førende, når det gælder køreegenskaber i vådt føre og sne - både som nyt og i slidt tilstand (3)(4)(5)
  • Førende, når det gælder levetid uden at give afkald på sikkerheden (1)(2)

Performance made to last: vores garanti for mobilitet til sidste kilometer

Hvis man kører med sommerdæk på snedækkede veje, er der en risiko for udskridning, og dette kan bringe din sikkerhed i fare. Og hvis du sætter dig ind i din SUV om morgenen, efter der er faldet sne i løbet af natten, vil dine sommerdæk muligvis ikke kunne få dig ud af indkørslen.

Vinterdæk er derimod specielt designet til at præstere ved kolde temperaturer. Hvis du beholder vinterdæk på din SUV om sommeren, vil det ændre dine dæks køreegenskaber, og de vil blive slidt hurtigere, så de vil skulle udskiftes før tid.

Vores helårsdæk har et optimeret V-formet dækmønster, som giver et godt vejgreb på snedækkede veje eller i vanskeligt terræn både om vinteren og om sommeren. Denne teknologi har også den fordel, at vandet effektivt bliver drænet ud mod siderne på våde veje. Thermal Adaptive Compound, der er en ny generation af slidbanegummi med silica og kønrøg med høj materialedensitet, tilpasser sig derudover konstant de skiftende vejtemperaturer i tørt føre, vådt føre eller sne.

Med andre ord: Hvis du ejer en SUV, vil disse helårsdæk give dig ro i sindet, når du kører i din bil. Med disse dæk kan du køre hele året rundt og spare tid og penge, da du ikke skal skifte mellem sommer- og vinterdæk, og de giver sikkerhed i uforudsigeligt vejr med deres exceptionelle vejgreb.

NB: Hvis du ikke kan finde et MICHELIN CrossClimate 2 SUV-dæk i den rigtige størrelse, kan du tage det helt roligt. Et CrossClimate 2-dæk uden ”SUV” vil passe perfekt til din SUV, såfremt det er den rigtige størrelse. 

”Performance made to last” er fundamentalt hos Michelin. Det er kernen i vores dækdesign. Vi sikrer, at vores dæk har gode præstationer til sidste kilometer, selv når de når til slutningen af deres levetid. Og dette gælder selvfølgelig også for vores helårsdæk.

Det, der er vigtigt, når du har en SUV, er at sikre det højeste niveau af sikkerhed med pålidelige præstationer helt til den sidste kilometer. Og denne sidste kilometer er, når mindste lovlige mønsterdybde er nået. Når dækket er slidt ned til slidindikatorerne, skal det udskiftes.

Og eftersom man kan køre på disse dæk hele året rundt, udnyttes deres slidpotentiale bedre. Det er slut med at skifte mellem sommerdæk og vinterdæk! Du kan beholde de samme dæk på bilen hele året og køre sikkert, indtil dækkene er slidt ned til slidindikatorerne. Ud over at du sparer penge ved at køre med helårsdæk, så er det også mere miljøvenligt.

4w 239 3528704085675 tire michelin crossclimate suv 225 slash 55 r18 98v a main 6 0zoom nopad

Det optimerede V-formede dækmønster giver godt greb på vanskeligt terræn.

Juridisk meddelelse

(1) Balancere mellem præstationer – Balance mellem præstationer dokumenteret af følgende test udført i 2020 og 2021: bremseevne i tørt føre med nye dæk, bremseevne i vådt føre med nye og slidte dæk, bremseevne i sne med nye og slidte dæk, trækkraft i sne med nye og slidte dæk samt levetid – se nærmere om testene i de juridiske meddelelser 2, 3, 4, 5, 6 og 7. MICHELIN CrossClimate 2 indtager førstepladsen i 8 ud af 8 test.

(2) Levetid – Test  af levetid udført af DEKRA TEST CENTER, på opdrag fra Michelin, i januar 2022 med dimensionen 235/60 R18 107V og 107W på en HYUNDAI Santa Fé 2.2 l. CRDI, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 SUV (100 %) og BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (55,9 %), CONTINENTAL AllSeasonContact (93,0 %), GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (95,8 %) og PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (95,5 %). Test af levetid foretages under gennemsnitlige faktiske forhold (D50) over 11.568 kilometer og en ekstrapoleret levetid til 1,6 mm mønsterdybde.

(3) Test af bremseevne i sne – Test af bremseevne i sne udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra oktober 2021 til januar 2022, opbremsning fra 30 til 10 km/t (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f), med dimensionen 235/60 R18 107V og 107W på en Audi Q5 40 TDI 204 hk og en Audi Q5 50 TFSI e 300 hk, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nyt: 100 % - slidt: 100%) og BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 82,2 %) - slidt: 67,0 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 93,6 %) - slidt: 83,5 %), GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nyt: 89,9 %) - slidt: 83,9 %) og PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nyt: 71,8 %) - slidt: 61,2 %).  Beregninger baseret på de gennemsnitlige hastighedsnedsættelser som følge af de målte bremselængder fra 30-10 km/t.

 

(4) Test af trækkraft i sne – Test af trækkraft i sne udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra oktober 2021 til januar 2022, acceleration fra 5 til 30 km/t (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning  ECE R30r03f), med dimensionen 235/60 R18 107V og 107W på en Audi Q5 40 TDI 204 hk og en Audi Q5 50 TFSI e 300 hk, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nyt: 100 %) - slidt: 100%) og BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 75,2 % - slidt: 67,3 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 93,4 % - slidt: 84,1 %), GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nyt: 88,8 %) - slidt: 80,9 %) og PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nyt: 64,3 %) - slidt: 46,3 %). Beregninger baseret på de gennemsnitlige hastighedsforøgelser som følge af de målte accelerationstider fra 5-30 km/t registreret i de faktiske test.
 
(5) Test af bremseevne på våde veje – Test af bremseevne på våde veje udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra oktober 2021 til januar 2022, opbremsning fra 80 til 20 km/t (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning  ECE R30r03f), med dimensionen 235/60 R18 107V og 107W på en Audi Q5 40 TDI 204 hk og en Audi Q5 50 TFSI e 300 hk, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nyt: 100 %) - slidt: 100 %) og BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 96,3 %) - slidt: 98,5 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 94,5 %) - slidt: 91,7 %), GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nyt: 95,5 %) - slidt: 99,1 %), og PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nyt: 87,2 %) - slidt: 90,4 %). Gennemsnitlige præstationer på vådt underlag med høj og lav μ med to forskellige temperaturintervaller for hver.

(6) Test af bremseevne på tørre veje – Test af bremseevne på tørre veje udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra oktober 2021 til januar 2022, opbremsning fra 100 til 0 km/t med dimensionen 235/60 R18 107V og  107W på en Audi Q5 40 TDI 204 hk og en Audi Q5 50 TFSI e 300 hk, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 SUV (100 %) og BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (96,4 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (96,1 %), GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (95,6 %) og PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (94,9 %).

 

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.