
Hvad er Runflat-dæk?
Hvad er Runflat-dæk?
Runflat eller runflat-dæk, RFT-dæk. RFT-dæk, run on flat tyre, punkterfrit dæk, self-supporting-dæk, extended mobility-dæk, zero pressure-dæk, ZP, EMT, SST, ROF, BSR, ... Du er måske allerede stødt på en af disse termer, uden at vide hvad den eller de betyder. I de seneste mange år er runflat-teknologien primært blevet brugt til sportsvogne og premium køretøjer som en løsning mod risikoen for ulykker som følge af en pludselig punktering.
Læs videre for at lære mere om runflat-dæk sammen med MICHELIN.
Et runflat-dæk er designet forstærkede sidevægge, der hjælper med at understøtte bilens vægt og giver mulighed for at fortsætte kørslen efter et tab af lufttryk.
De opretholder den nødvendige stabilitet i et stykke tid og giver dermed mulighed for at for køre hen til det nærmeste værksted på egen hånd uden at skulle vente vejhjælp i vejkanten.
Enhver bilist bør kunne se på kodningen på dækkets sidevæg, om vedkommende kører med runflat-dæk.
Mærkningen, der indikerer, om man kører med runflat-dæk, varierer fra forhandler til forhandler.
MICHELIN’s runflat-dæk, der er til salg, er markeret med en ”ZP”- eller ”EMT”-kode:
- ZP står for Zero Pressure
- EMT står for Extended Mobility Tyre
Punkterfrie dæk vil give dig mere komfort og ro i sindet. Helt lavpraktisk fjerner punkterfrie dæk dine bekymringer omkring at skulle skifte dæk i vejkanten. Ikke desto mindre er det vigtigt at pointere, at du ikke kan glemme din punktering fuldstændigt og fortsætte kørslen i et længere stykke tid. I tilfælde af en punktering er det strengt nødvendigt at køre direkte hen til et værksted eller dækcenter.
Bilister, der har monteret runflat-dæk, kan fortsætte med at køre op til maks. 80 kilometer. Derudover kan bilister, der kører med runflat-dæk, køre med en hastighed på op til 80 km/t.
Disse tal kan variere alt efter dækkets profil og forhandleren. Helt konkret vil køreafstanden afhænge af bilens belastning, udendørstemperaturen og vejen.
Det er op til forhandleren at afgøre, om runflat-dækket i det givne tilfælde kan repareres.
Overordnet er det teknisk muligt at reparere runflat-dæk, dog ikke i alle tilfælde. Spørg til råds hos en forhandler!
MICHELIN runflat-dæk kan repareres en enkelt gang af en professionel under de samme forhold og efter samme inspektions- og reparationsmetode, som gælder for almindelige dæk. Der gælder en undtagelse for de dæk, hvis sidevæg eksplicit angiver, at de ikke kan repareres.
Runflat-dæk kan godt monteres derhjemme. Det er dog virkelig vigtigt, at du har styr på, hvordan man monterer et dæk. Dette skyldes, at det er ganske udfordrende at afmontere et dæk, uanset typen, fra fælgen og montere et nyt korrekt, inden det bliver pumpet op. De fleste bilejere bør finde en forhandler, som kan gøre dette for dem. Det er nemt for dig som bilist at søge online efter ”runflat-dæk nær mig”.
Hvis dit reservedæk er et runflat-dæk, kan det udskiftes på samme måde som et almindeligt dæk.
Sikkerhed
Komfort
Besparelser
MICHELIN runflat-dæk kan kun monteres på fælge med dobbeltpukkel og biler, der er godkendte for montering af self-supporting-dæk.
Michelin anbefaler, at man ikke monterer et dæk med self-support-teknologi, hvis et sådant dæk ikke var monteret i første omgang på grund af specifikke designbegrænsninger (vægt og stivhed).
Bilen skal være udstyret med et trykovervågningssytem (TPMS) for at advare bilisten i tilfælde af tab af lufttryk.
Michelin anbefaler at montere 4 MICHELIN ZP-dæk.
Brug funktionen, find forhandler, for at finde et runflat-dæk nær dig.
Top 5 byer i Danmark
Uanset om du har tænkt dig at montere runflat-dæk eller ej, er det vigtigt at vide, at der er andre muligheder til rådighed:
- Brug af punkteringsspray: denne spray stopper lækagen og det er den nemmeste løsning til at håndtere en punktering.
- At udskifte dit punkterede dæk med et reservedæk
- At anvende dæk med indbygget forseglings-teknologi, såsom MICHELIN Selfseal.
Hvis du ønsker at køre med snekæder, anbefaler Michelin at bruge kæder med automatisk spænding, da disse tilpasser sig bedre til et punkteret dæk.