ledenon

DÆKHAVARI PÅ MOTORCYKEL

Du har måske ikke hørt om dækhavarier på motorcykler, fordi det er et emne, der sjældent omtales. Alligevel er det et vigtigt emne for alle typer dæk, men specifikt for racerdæk, især hvis man håndterer og opbevarer dem.

Hvorfor er det vigtigt? Fordi det kan forårsage alvorlige skader på dækkene og endda resultere i, at de bliver uegnede til brug, hvis grænserne for dæktemperatur ikke respekteres.

I denne artikel finder du ud af alt, hvad du har brug for at vide om risiciene og forholdsreglerne, hvad angår dækhavari på motorcykel.

Hvilke typer dæk er berørt

Vi taler her primært om meget højtydende dæk. Med andre ord dæk, der bruges under ekstreme forhold som motorsport. På grund af deres evne til at præstere på bane ved høje temperaturer er disse dæk særligt følsomme over for kulde og kræver særlige forholdsregler, som vi forklarer nedenfor.

Motorcykeldæk udformet til anden form for anvendelse en racerløb (vej, offroad, pendling osv.) er ikke udformet på samme måde og stiger ikke så meget i temperatur. De påvirkes derfor ikke i lige så høj grad af kulden og kræver ikke samme forholdsregler.

Hvorfor påvirkes motorsportsdæk af kolde temperaturer

Højtydende dæk vil være længere om at nå den optimale temperatur end konventionelle landevejsdæk (hvilket er grunden til, at dækvarmere ofte bruges for at få dækkene op på den rigtige temperatur før løbets start), men de kan klare større belastninger og højere temperaturer.

Dækvarmere bruges til at få dækkene op på den rigtige temperatur før starten på løbet.

Dækvarmere bruges til at få dækkene op på den rigtige temperatur før starten på løbet.

Jo mere man tvinger dækket under brug, jo flere temperaturrelaterede risici vil der opstå.

For banedæk kræver de meget høje temperaturer (forbundet med det meget effektive vejgreb) et specifikt miks af gummiblandinger for at kunne modstå varmen.

Det er takket være denne blanding, at dækkene er i stand til at bevare gode præstationer, selv når de er varmet op til temperaturer op til 150°..

Takket være et specifikt miks af gummiblandinger bevares gode dækpræstationer, selv ved temperaturer op til 150°.

Takket være et specifikt miks af gummiblandinger bevares gode dækpræstationer, selv ved temperaturer op til 150°.

Ulempen er, at de ikke må udsættes for kolde temperaturer. Eftersom håndtering af disse dæk, når de er kolde, kan resultere i, at slidbanen eller et andet gummiområde bogstaveligt talt knækker, som om det var glas.

Man skal derfor sørge for at opbevare dækkene under egnede forhold, hvor lave temperaturer undgås. Hvis dækkene udsættes for lave temperaturer, må de slet ikke håndteres.

Brudgrænsen

Det er et problem, som alle dækfabrikanter står over for: når temperaturerne når visse ekstremer, mister dæk uundgåeligt deres præstationer og risikerer også at lide uoprettelig skade.

Der er en tærskel for temperaturen, hvorunder gummiet mister elasticitet og bliver skrøbeligt. Dette kaldes brudgrænsen.

Nedbrydning af gummi i kulden kan kun forekomme inde i dækket og forbliver derfor usynligt. Det kan vise sig som en lille revne eller mange større revner rundt omkring på dækket..

Et eksempel på nedbrydning af gummi, efter at dækket er blevet udsat for lave temperaturer.

Et eksempel på nedbrydning af gummi, efter at dækket er blevet udsat for lave temperaturer.

Temperaturens indvirkning på præstationerne

Vi har set det: et dæk, der har været udsat for lave temperaturer, mister vejgreb.

Men der er også en øvre temperaturgrænse, over hvilken gummiet bliver /klæbrigt.. Det kaldes reversionspunktet. Hvis dækkets temperatur overstiger denne grænse, vil dets præstationer også blive forringede.

Men langt de fleste af vores dæk fungerer uproblematisk inden for disse termiske grænser.

Forskellige temperaturgrænser for forskellige dækserier

Som det ses i tabellen nedenfor, har vores forskellige serier af banedæk forskellige toleranceniveauer.

temperature impact on tyre ranges

Ved transport og opbevaring må dækserien MICHELIN Power Performance ikke håndteres ved en temperatur under 10 °C for at undgå skader.

Denne grænse reduceres til 5 °C for følgende dækserier:

 
og til -10 °C for disse dækserier:

 
Ved montering og afmontering anbefales det at have opbevaret et MICHELIN Power Performance-dæk i mindst 24 timer på et sted, hvor temperaturen er over eller lig med 15 °C.

For MICHELIN Power Slick 2, MICHELIN Power Cup 2 og MICHELIN Power Cup EVO skal den omgivende temperatur være over eller lig med 10 °C i mere end 24 timer før montering eller afmontering.

タイヤの温度はどうやって知ることができますか?

MICHELIN Power Performance-dæk må ikke håndteres ved temperaturer under 10 °C  

Hvordan ved man, hvilken temperatur ens dæk har?

Det eneste, man skal gøre for at tjekke temperaturen på sine dæk, er at bruge et almindeligt termometer. Hvis dækket har været opbevaret i et lokale i flere timer, kan det antages, at dækkets temperatur svarer til den omgivende temperatur.

Fremragende præstationer på bane

Følg disse enkle forholdsregler, så vil du opnå fremragende præstationer og opleve stor køreglæde, når du kører på din motorcykel på bane.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.