handling difficulties

VIBRATIONER OG WOBBLING I MOTORCYKLENS STYRETØJ OG ANDRE MANØVRERINGSPROBLEMER

Der kan opstå nogle ubehagelige fornemmelser under kørslen på din motorcykel: vibrationer, wobbling, kickback eller weaving. Hvorfor opstår disse fænomener, og hvordan kan de løses? Læs svarene i vores artikel. 

Vibrationer i motorcyklens styr 

vibration

Dette fænomen opstår både i motorcyklens forende og bagende, men mærkes kraftigst i styretøjet, normalt ved hastigheder mellem 90 til 130 km/t. 

Man mærker en ubehagelig vibration i hænderne – et tegn, der ikke bør negligeres. 

I de fleste tilfælde er det ikke dækkene, der er årsagen. Oftest er det rent faktisk en dårlig balance i hjulene, der kan give vibrationer i motorcyklens styr. Men det kan også skyldes en forkert centrering af dækket på fælgen. 

Vibrationer i motorcyklens styretøj mærkes kraftigst i styret.

Vibrationer i motorcyklens styretøj mærkes kraftigst i styret.

Hvad skal man gøre, hvis der opstår vibrationer i motorcyklens styr? 

Vi anbefaler, at du tager din motorcykel til en fagmand for at finde problemet og om nødvendigt få rettet op på hjulbalancen og/eller centreringen af dækket på fælgen.  

Wobbling i motorcyklens styr 

wobble

Wobbling i motorcyklens styr er en sidelæns, vedvarende rystebevægelse i forgaflen ved lav hastighed (<100 km/t), normalt mens farten sænkes. 

Wobbling mærkes kun i styret. Man får en ubehagelig fornemmelse af, at styret bevæger sig sidelæns, fra højre mod venstre. 

Når man accelererer og derefter slipper gashåndtaget, er der et punkt (normalt mellem 50 km/t og 100 km/t), hvor vægtoverførslen til forenden frembringer denne wobbling. Frekvensen af den sidelæns wobbling kan være mere eller mindre kraftig afhængigt af motorcyklen. 

Motorcycle handlebar wobble is a sideways, continuous oscillation of the fork at low speed

Wobbling i motorcyklens styr er en sidelæns, vedvarende rystebevægelse i forgaflen ved lav hastighed

Hvad skal man gøre, hvis der opstår wobbling i motorcyklens styr?  

Bliv ikke nervøs. Hold lidt mindre fast i styret, og nedsæt hastigheden, så forsvinder fænomenet. 

På dækniveau er der flere årsager, der kan have indflydelse på wobblingen. Især en kraftig slitage og et forkert lufttryk. Nogle motorcykler er mere følsomme over for dette end andre. 

For at sætte en stopper for fænomenet med wobbling i styretøjet anbefaler vi, at du går til en fagmand og beskriver fænomenet så præcist som muligt. 

Kickback i motorcyklens styr 

kickback

Kickback i motorcyklens styretøj er et fænomen, som mærkes i forenden af motorcyklen. Styret laver en højre-venstre bevægelse svarende til styrets wobbling beskrevet ovenfor.  

Det er en skarp, sidelæns bevægelse foran (forgaflen bevæger sig tilbage og frem), den er diskontinuerlig og meget hurtig og opstår især under acceleration. 

Men modsat wobbling er tilbageslag ikke et tilbagevendende problem. Det udløses generelt af en ekstern kilde såsom et bump eller en samling i asfalten. 

Nogle motorcykler er mere følsomme over for dette end andre. 

Hvad skal man gøre, hvis der opstår kickback i motorcyklens styr?  

Kickback opstår meget pludseligt. Hvis det sker, så lad det ske. Bare sænk hastigheden, så forsvinder det. 

Det kan være en god idé at konsultere en fagmand for at sikre, at der ikke er en defekt i forgaflen, der kan føre til, at problemet gentager sig. 

Weaving  

Weaving

Weaving er en bølgelignende bevægelse af varierende omfang, der opstår ved kørsel ligeud eller i sving, og som normalt starter ved en gennemsnitshastighed på omkring 140 km/t. 

Det er en faseændring mellem for- og baghjul, der resulterer i denne weaving. Man får en fornemmelse af, at styret går fra højre mod venstre. 

I denne video kan du se, præcis hvordan motorcyklens weaving foregår: 

Better stability for more safety

Det er et fænomen, man ikke skal tage let på, da det kan have betydelig indvirkning på sikkerheden: jo højere hastigheden er, jo voldsommere bliver fænomenet, og ved en vis grænse kan man blive kastet af motorcyklen. 

En motorcykels weaving er en bølgelignende bevægelse, der normalt starter ved omkring 140 km/t.

En motorcykels weaving er en bølgelignende bevægelse, der normalt starter ved omkring 140 km/t.

Nogle cykler er simpelthen mere følsomme over for dette fænomen, så det kan også ske på en ny motorcykel.  

Her er de tilfælde, hvor dæk kan have indflydelse på motorcyklens weaving: 

  • Dækkenes slitageniveau
  • Deres lufttryk
  • Deres opbygning: diagonal/radial
  • Deres ekstra belastning (bagage, passager, topboks osv.) 
     

Hvad skal man gøre, hvis der opstår weaving?  
 

Sæt ikke farten op! Tag ikke fat i styret, hold det lidt løsere. 

Brems heller ikke pludseligt. Sæt farten ned, så vil fænomenet reduceres, indtil det forsvinder. 

Tag derefter følgende forholdsregler: 

  • Kontrollér lufttrykket i dækkene, og justér det om nødvendigt
  • Kontrollér dækkenes slitage: hvis de er for slidte, skal de udskiftes
  • Kontrollér, om dækkene er godkendte til motorcyklen. Hvis man for eksempel har monteret diagonaldæk, når radialdæk er anbefalet, kan dækkene være en årsag til motorcyklens weaving. Sørg altid for, at din motorcykel er udstyret med dæk godkendt af fabrikanten. 
  • Du kan gå til en fagmand for at udelukke andre mulige årsager til problemet.  
map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Find mig
Søg
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.