g1 1778 florent giffard

MOTORCYKELDÆK: HVAD ER MINDSTE TILLADTE MØNSTERDYBDE?

Hvert land har sit eget lovkrav til mindste tilladte mønsterdybde på motorcykeldæk. Hvad er mindste tilladte mønsterdybde? Hvorfor har man denne grænse? Hvilke risici er der, hvis grænsen nås? Find svarene i vores artikel. 

Hvad er mønsterdybden på motorcykeldæk? 

Et motorcykeldæks mønsterdybde er det, der fortæller dig, hvor slidt dækket er. Den måles lodret fra toppen at mønsteret til bunden af mønsterrillerne.  

Jo mere et dæk ruller, jo mere gummi slides af. Og jo tættere afslidningen kommer på bunden at mønsterrillerne, jo dårligere præsterer dækket (især i vådt føre). Af den grund er der fastsat en sikkerhedsgrænse i lovgivningen i hvert enkelt land. Når mønsterdybden er under denne grænse, betragtes det som farligt at køre med dækket. 

2gk00393

Hvor måler man dækkets mønsterdybde? 

Alt efter hvordan man bruger sin motorcykel, kan slitagemønsteret på dækket være forskelligt. I nogle tilfælde vil midten af mønsteret slides hurtigere end skuldrene. I andre vil det være omvendt. 

Ifølge loven skal begge tages i betragtning, og det er den mest udtalte slitage, der skal holdes øje med, og som vil afgøre behovet for at skifte motorcykeldækket, når grænsen er nået.

Mønsterdybden på nye motorcykeldæk 

MICHELIN Power GP, homologated for track and road usage, has a shallow tread when new.

Nogle dæk har et lavt mønster, når de er nye. Især banedæk, der også er godkendt til brug på vej.  

Selv om mønsterdybden er lavere, er den mindste tilladte mønsterdybde den samme som for konventionelle dæk til kørsel på vej. 

MICHELIN Power GP, som er godkendt til brug på bane og vej, har et lavt mønster, når det er nyt. 

Hvordan tjekker man dækkets mønsterdybde?

Slidindikatorer er en del af dækkets design og findes inde i mønsteret. De giver en god indikation af, hvor slidte dine dæk er. Når slitagen er tæt på slidindikatorerne, betyder det, at dækket skal udskiftes. 

Hvordan finder man slidindikatorerne på dækket? 

Slidindikatorerne er små forhøjninger placeret i mønsterets fordybninger. Da de kan være svære at finde, udskærer fabrikanterne normalt markører ind i mønsteret. 

Michelins dæk har for eksempel markører i form af små ”Michelinmænd” på gummiet. De er der for at angive slidindikatorernes placering. 

slidindikator

1 – Find Michelinmand-symbolet 
2 – Find motorcykeldækkets nærmeste slidindikator i en stor mønsterrille

Andre dækmærker angiver bare ”TWI” for ”Tread Wear Indicator” på dækket for at fortælle, hvor slidindikatoren er placeret. 

Værktøj til måling af mønsterdybden på motorcykeldæk 

Der er en anden måde, hvorpå man kan måle slitagen på sine dæk. Man skal blot købe et specielt måleværktøj hos en forhandler. Ved at sætte det ned i mønsterrillerne kan man bestemme slitageniveauet meget præcist.  

Michelin har udviklet et digitalt værktøj, der kombinerer to funktioner:  

  • tjek af mønsterdybde
  • tjek af lufttryk
controleur pression profondeur pneu

Det eneste man skal gøre, er at placere den lille nål i en mønsterrille, hvorefter dybden i millimeter straks vises på den digitale skærm. 

For at måle lufttrykket i dækket indsættes dysen i ventilen, hvorefter trykket i bar vises på skærmen. 

Hvad siger loven? 

Alle dækfabrikanter placerer slidindikatorer i deres motorcykeldæk ved en mønsterdybde på 0,8 mm. Det er dog vigtigt at vide, at denne værdi er vejledende og giver mulighed for at vide, hvornår mindste tilladte mønsterdybde nærmer sig, og at det er tid til at udskifte dækket.

Den mindste tilladte mønsterdybde varierer fra land til land.  

I Frankrig og Danmark er den for eksempel 1 mm, mens den i Tyskland er 1,6 mm. 

I Storbritannien er mindste tilladte mønsterdybde for motorcykler over 50 cc 1 mm på tre fjerdedele af mønsterets bredde og med synligt mønster på den resterende fjerdedel. For motorcykler op til 50 cc kræver loven, at alle mønsterriller på det originale mønster ses tydeligt.

Det er dit ansvar at sikre, at slitageniveauet på dine dæk aldrig overstiger denne lovbestemte grænse.

At køre videre på dæk, der har nået mindste tilladte mønsterdybde, er forbundet med betydelige risici 

Ved at køre videre på dæk, der har mindre mønsterdybde end lovkravet, bryder du ikke bare loven. Du udsætter også dig selv for fare. Når du når denne grænse, er dine dæk mindre effektive, fordi de næsten intet mønster har tilbage. I regnvejr kan vandet for eksempel ikke længere drænes væk, og risikoen for at vælte er derfor stor. 

Når først mønsteret er slidt væk, kan dæklagene under mønsteret blive slidt, og karkassen kan gå i stykker, hvilket er en farlig forringelse af din sikkerhed. 

michelin photo 2011 pilotroad 3 event 75

Hvornår skal man tjekke sine dæks slitage? 

Vi anbefaler, at du tjekker slitagen på dine dæk, hver gang du tjekker lufttrykket i dækkene, hvilket bør ske en gang om måneden. 

Hvad forårsager dækslitage? 

Det er vigtigt at skelne mellem normal dækslitage, som opstår over tid ved kørsel, og for tidlig slitage, som kan føre til et tidligere dækskift. 

Tidlig slitage kan nogle gange undgås for at bevare dækkene og give mulighed for at nyde deres præstationer i længere tid. 

Forkert lufttryk kan for eksempel forårsage mere udtalt slitage på midten af dækket (ved for højt lufttryk) eller på skuldrene (ved for lavt lufttryk) og derfor føre til et tidligere dækskift. Tjek lufttrykket i dine dæk en gang om måneden, så det svarer til det, som er anbefalet af fabrikanten. 

Transmission, udstyr eller en meget sporty kørestil kan også forårsage tidlig slitage. Kontakt en dækspecialist, hvis du er i tvivl. 

map search desktop
Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Find mig
Søg
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.