Alle dækfabrikanter placerer slidindikatorer i deres motorcykeldæk ved en mønsterdybde på 0,8 mm. Det er dog vigtigt at vide, at denne værdi er vejledende og giver mulighed for at vide, hvornår mindste tilladte mønsterdybde nærmer sig, og at det er tid til at udskifte dækket.
Den mindste tilladte mønsterdybde varierer fra land til land.
I Frankrig og Danmark er den for eksempel 1 mm, mens den i Tyskland er 1,6 mm.
I Storbritannien er mindste tilladte mønsterdybde for motorcykler over 50 cc 1 mm på tre fjerdedele af mønsterets bredde og med synligt mønster på den resterende fjerdedel. For motorcykler op til 50 cc kræver loven, at alle mønsterriller på det originale mønster ses tydeligt.
Det er dit ansvar at sikre, at slitageniveauet på dine dæk aldrig overstiger denne lovbestemte grænse.
At køre videre på dæk, der har nået mindste tilladte mønsterdybde, er forbundet med betydelige risici
Ved at køre videre på dæk, der har mindre mønsterdybde end lovkravet, bryder du ikke bare loven. Du udsætter også dig selv for fare. Når du når denne grænse, er dine dæk mindre effektive, fordi de næsten intet mønster har tilbage. I regnvejr kan vandet for eksempel ikke længere drænes væk, og risikoen for at vælte er derfor stor.
Når først mønsteret er slidt væk, kan dæklagene under mønsteret blive slidt, og karkassen kan gå i stykker, hvilket er en farlig forringelse af din sikkerhed.