Det er simpelt og billigt at kontrollere lufttrykket på dine dæk. Det er vigtigt at følge det dæktryk, fabrikanten har anbefalet, for at undgå, at lufttrykket enten er for højt eller lavt.
• Et for højt lufttryk kan føre til tidligt dækslid i midten af slidbanen.
• Et for lavt lufttryk kan føre til tidligt dækslid i skulderområdet. Det reducerer dækkets vejgreb.
Det dækryk, der er anbefalet af din fabrikant
Lufttrykket er blevet angivet af fabrikanten efter den biltype, de bliver monteret på. Alle ydeevnerne er blevet kontrolleret af fabrikanten med et klart formål: at sikre bedst mulig sikkerhed for dig. Derfor er det meget vigtigt, at du tjekker, hvilket lufttryk fabrikanten har anbefalet til din bil.
Det anbefalede er ofte angivet:
• På et mærkat på førerdøren,
• På brændstofdækslet,
• eller i bilens instruktionsbog.
Det anbefalede dæktryk til dine for- og bagdæk er måske ikke det samme. Du vil også kunne se, at to typer dæktryk er angivet:
• Normaliseret dæktryk: Dette er standard-dæktrykket
• Dæktryk under særlig belastning: dette dæktryk skal følges, når din bil er særligt bilist, eksempelvis når du skal på ferie.
Dæktrykket er angivet i den måleenhed, der bliver brugt i det land, du bor i: i BAR eller i PSI (1 bar = 14.50 psi).