
Hvilket lufttryk skal mine bildæk have?
Hvilket lufttryk skal mine bildæk have?
Hvis dine dæk har det anbefalede dæktryk, vil det ikke blot optimere ydelsen men også øge din personlige sikkerhed samt de andre bilisters sikkerhed, mens du kører.
Hvis de derimod ikke har det korrekte og anbefalede dæktryk, vil det føre til en reduktion i vejgrebet og øge din bils bremselængde. Det kan også beskadige dine dæk, reducere deres levetid og øge dit brændstofforbrug. Lad os tage et kig på, hvordan man undgår disse risici og på, hvilket dæktryk der er nødvendigt for din bil.
Det er simpelt og billigt at kontrollere lufttrykket på dine dæk. Det er vigtigt at følge det dæktryk, fabrikanten har anbefalet, for at undgå, at lufttrykket enten er for højt eller lavt.
• Et for højt lufttryk kan føre til tidligt dækslid i midten af slidbanen.
• Et for lavt lufttryk kan føre til tidligt dækslid i skulderområdet. Det reducerer dækkets vejgreb.
Lufttrykket er blevet angivet af fabrikanten efter den biltype, de bliver monteret på. Alle ydeevnerne er blevet kontrolleret af fabrikanten med et klart formål: at sikre bedst mulig sikkerhed for dig. Derfor er det meget vigtigt, at du tjekker, hvilket lufttryk fabrikanten har anbefalet til din bil.
Det anbefalede er ofte angivet:
• På et mærkat på førerdøren,
• På brændstofdækslet,
• eller i bilens instruktionsbog.
Det anbefalede dæktryk til dine for- og bagdæk er måske ikke det samme. Du vil også kunne se, at to typer dæktryk er angivet:
• Normaliseret dæktryk: Dette er standard-dæktrykket
• Dæktryk under særlig belastning: dette dæktryk skal følges, når din bil er særligt bilist, eksempelvis når du skal på ferie.
Dæktrykket er angivet i den måleenhed, der bliver brugt i det land, du bor i: i BAR eller i PSI (1 bar = 14.50 psi).
Fabrikantens anbefalinger er meget vigtige at følge for din sikkerhed og du bør tjekke dem, når du kontroller dine dæks lufttryk. Hvis du kører med forkert dæktryk, kan dækkenes ydelse blive reduceret, specielt i følgende tilfælde:
Hvis du kører med dæk med for lavt lufttryk, vil det forringe dækkets struktur, hvilket kan føre til, at dækket forskydes og/eller sprænger.
Hvis dæktrykket er lavere end det, der er anbefalet af fabrikanten, øges risikoen for akvaplanning markant.
En forskel på blot 1 bar, eller 14 psi, fra det dæktryk, der er anbefalet af fabrikanten, kan øge bremselængden på våde veje med 11 meter.
Hvis dæktrykket er 14 psi (1 bar) for lavt, har dækket øget rullemodstand, hvilket øger brændstofforbruget med 1 fuld tank om året.
Et dæk, der er pumpet til det anbefalede dæktryk, øger sikkerheden og er mere økonomisk i brug og bedre for miljøet.
Og eftersom et dæk mister noget af dets luft af naturlige årsager (typisk omkring 0,07 bars om måneden), er det nødvendigt, at dæktrykket kontrolleres regelmæssigt.
Hvis din bil blev fabrikeret efter 2014, burde det være udstyret med et TPMS (trykovervågningssystem), der advarer dig, når dæktrykket er for lavt. Det anbefales imidlertid, at du ikke venter på denne advarsel, før du begynder at overveje at kontrollere dæktrykket.
Top 5 byer i Danmark