
Hjulsporing, afbalancering af hjul : Hvornår skal man gøre det?
Hjulsporing, afbalancering af hjul : Hvornår skal man gøre det?
Forkert hjulsporing eller afbalancering af hjul kan have konsekvenser for din sikkerhed og dine dæks levetid, hvilket resulterer i undgåelige omkostninger.
I denne artikel vil vi se nærmere på, hvad hjulsporing er, og hvornår det skal gøres. Vi vil også se på konsekvenserne af forkert hjulsporing og hvordan man løser det.
Når vi taler om afbalancering af hjul, taler vi faktisk om dæk + fælg enheden. Et hjul kan være ude af balance, når et område af dækket eller fælgen er tungere eller lettere end de andre. Det er denne ujævnt fordelte masse, der skaber en ubalance.
Afbalancering af hjul er et indgreb, der har til formål at kompensere hjulet med en masse for at genoprette dets ligevægt og gøre rotationen optimal.
Ofte, når dæk monteres, hvis der er en lille ubalance i dækket eller i hjulet, kan disse effekter faktisk kombineres for at forstærke den dynamiske ubalance. Derfor bør dynamisk afbalancering udføres systematisk, når dæk udskiftes eller monteres igen.
Afbalancering er forbundet med montering. Det udføres systematisk af fagmanden, når han eller hun udfører dækmonteringen for dig.
Hvis den er stor nok, kan enhver ubalance i hjul- og dækkonstruktionen generere vibrationer i affjedringen og køretøjets struktur ved bestemte hastigheder. Sådanne vibrationer kan ikke kun gøre din kørsel ubehagelig at køre, men også fremskynde sliddet på dit dæks slidbane og andre affjedringskomponenter i køretøjet. For tidligt slid fører til øgede omkostninger, da dækket skal udskiftes før tid.
Afbalancering af hjul sikrer, at du undgår generne ved ubehagelige vibrationer i bilen og de for tidlige udgifter til udskiftning af det ujævnt slidte dæk.
Hovedsignalet er, når du bemærker vibrationer under kørslen, som giver ubehag. Du vil måske bemærke disse vibrationer i rattet, gulvet, instrumentbrættet eller sæderne.
Ubalance mærkes nogle gange kun, når du når visse hastigheder, der repræsenterer naturlige vibrerende frekvenser i f.eks. køretøjets affjedringssystemer og struktur.
Afbalancering er altid nødvendig, når et dæk monteres. Hvis dit hjul er blevet ramt, for eksempel af en kantsten, kan fælgen være blevet beskadiget, og hjulet skal muligvis afbalanceres. Hvis du er i tvivl, så få det tjekket af en fagmand.
Den professionelle bruger en maskine til at opdage områder der ikke er i balance på dækket og fælgen. Han placerer derefter vægte på ydersiden eller indersiden af fælgen, på de steder, som maskinen registrerer, for at kompensere for ubalancen.
- På stålfælge: fagmanden placerer vægte på fælgens flanger.
- På aluminiumsfælge: fagmanden placerer vægte på klæbestrimler bag egerne for at undgå at beskadige fælgen.
Hvis du har bemærket en vibration eller ønsker at skifte dæk, kan du finde en professionel i nærheden af dig ved at bruge vores Find forhandler.
I modsætning til afbalancering, som normalt handler om dæk- og hjulsamlingen, handler hjulsporing i virkeligheden om køretøjets affjedring. At justere dit køretøjs affjedring betyder at man justerer hjulvinklerne til producentens specifikationer. Dette inkluderer justering af køretøjets sporing og camber, som diskuteret mere detaljeret nedenfor. Dette er en kompleks operation, der skal udføres af en specialist.
Ujævnt dækslid eller dårlig dæklevetid er signaler, der kan indikere at der er et sporingsproblem.
Hvis du f.eks. bemærker, at dækkets skulder er mere slidt end resten, så haster det med at få tjekket sporingen af dit køretøjs affjedring og evt. justere det.
På disse billeder er de områder af dækket, der er berørt, angivet:
(1) Gratslid med udragende kanter indikerer en fejlsporing.
(2) Accelereret slid på den ene side af dækkets slidbane, indvendigt eller udvendigt, kan indikere fejljustering af camber
Fejljustering kan føre til:
• ændret adfærd af køretøj, især dårligere vejgreb, der kompromitterer passagerernes sikkerhed (køretøjet har en tendens til at trække til den ene side af vejen).
• for tidligt slid på dine dæk, der kræver, at de skal udskiftes før deres tid
• for stort brændstofforbrug.
Fejlsporing kan opstå efter at have ramt en kantsten, kørt i et hul eller i mere alvorlige situationer, såsom ulykker.
Korrekt justeret hjuljustering hjælper med at optimere køretøjets håndtering og dækkenes levetid.
Derudover sparer du penge, fordi:
• dine dæk holder længere
• du bruger mindre brændstof
Dette skal udføres af en fagmand med det korrekte udstyr. Han foretager de nødvendige justeringer i henhold til producentens anbefalinger for at optimere køretøjets adfærd.
Ved geometritjekket kontrolleres forskellige justeringer, herunder parallelitet og camber, som har direkte indflydelse på dækkenes levetid.
Sporing eller toe refererer til hjul på samme aksel.
Venstre: forhjulene har en "toe-in" defekt: de konvergerer indad.
Højre: forhjulene har en "åbningsfejl": de er drejet udad.
Venstre: Forkert hjulsporing har konsekvenser for køretøjets køreegenskaber og dækslid, som kan være uregelmæssigt.
Højre:I lande, hvor folk kører i højre side af vejen, trækker vejens hældning bilen til højre. Billisten styrer derfor lidt til venstre for at kompensere. I dette tilfælde vil dækket til venstre blive slidt mest.
Camber er hjulets hældning fra lodret, når man ser på køretøjet forfra.
Venstre: Til venstre en negativ camber.
Højre:Til højre en positiv camber.
Hvis denne vinkel er for stor, vil dækket slides ujævnt.
- Positiv camber er, når toppen af hjulet bevæger sig væk fra køretøjet. Overdreven positiv camber slider dækket på yderkanten.
- Negativ camber er, når toppen af hjulet vippes mod indersiden af køretøjet. Overdreven negativ camber slider dækket på inderkanten.
Camber-vinklen studeres og justeres for hvert køretøj for at holde dækket så fladt som muligt på jorden på lige linjer og gennem sving. Hvis der er for stor forskel på camber-vinklerne mellem forhjulene, vil køretøjet have en tendens til at trække skarpt til den ene side.
Det anbefales, at du får tjekket din hjulsporing når du bemærker ujævnt slid på dine dæk, hvis du opdager ændringer i håndteringen eller styringen, og når du har monteret nye dæk.
Dækslid kontrolleres ved køretøjets tekniske eftersyn. Hvis teknikeren bemærker unormalt slid, kan han råde dig til at få jsporingen kontrolleret.
Du kan bruge vores forhandlervælger: det vil hjælpe dig med at finde en dækspecialist i nærheden.
Top 5 byer i Danmark