Udtrykket kan være misvisende. Man kunne forestille sig, at forstærkede dæk er i stand til at modstå påvirkningerne fra barske og stenede veje for at undgå punkteringer ... Men i virkeligheden er det noget helt andet.
Faktisk er forstærkede dæk ikke beregnet til offroadbrug. Det er dæk med en højere belastningskapacitet. De giver dig mulighed for at køre under gode forhold, samtidig med at de bærer en større belastning på grund af køretøjets vægt.
Der er flere måder at afbøde et køretøjs vægt:
- Enten ved at øge dækkets størrelsen - det øger den luftmængde, der bærer lasten.
- Eller ved at øge lufttrykket i dækket.
Det er denne anden mulighed, forstærkede dæk er blevet udformet til.
Forstærkede dæk, tidligere mærket REINF på dæksiden (for "reinforced"), kaldes nu XL (Extra Load), i modsætning til SL (Standard Load).
Dækkets belastningsindeks (som er angivet på siden af dækket) er højere på et XL-dæk end på et SL-dæk, hvilket betyder, at det kan bære et tungere køretøj.