Elbiler har tunge batterier, så de kræver dæk, der kan bære den ekstra vægt. Og hvor batteriet lagrer energi, er det den elektriske motor, der giver det øjeblikkelige drejningsmoment (og ingen lyd inde i bilen!). Med en elbil aktiverer man straks 100 % af bilens motorkraft, i det øjeblik man trykker på speederen. Det betyder, at vægtoverførslen er skarpere og meget mere intens end med en bil med forbrændingsmotor. Det har også indvirkning på dækkenes slitage.
Ingen bekymringer: Dæk fra MICHELIN tager højde for dette både i opbygningen af dækkene og i valget af materialer.
Den anden egenskab er støj. En elbil er lydløs, ikke sandt? Uden støjen fra en forbrændingsmotor er lyden af dækkene på vejbanen meget mere mærkbar i en elbil. Så fabrikanterne er nødt til at skabe dæk, der er langt mere støjsvage. På den måde reduceres den opfattede støj i kabinen. Når en tromme og en fløjte spiller samtidig i et orkester, hører man for eksempel overvejende trommen. Men når trommen stopper, kommer lyden af fløjten tydeligere frem. Det samme sker, når man skifter til en elbil: forbrændingsmotoren, der genererer det meste af støjen, er erstattet af en næsten lydløs elmotor, og støjen fra dækkene er mere tydelig.
Af den grund reducerer vores innovative MICHELIN Acoustic Technology, som benyttes i nogle af vores dæk, det opfattede støjniveau inde i bilen med op til 20 %(1). Det gør din køreoplevelse meget mere behagelig, især på motorvej.
Den tredje egenskab, der er specifik for elbiler, er batteriet og dets rækkevidde, som der skal tages højde for, især på lange ture. Gennem deres rullemodstand bidrager dækkene til elforbruget. Som vi vil se nedenfor, klarer vores dæk sig særdeles godt på dette område.