4w rt tire michelin pilot sport ev en product in context 1 nosignature 16 slash 9

Skal man bruge specielle dæk til elbiler? 

Oplev alt, du har brug for at vide, om elbildæk, om hvordan de adskiller sig fra dæk til forbrændingsbiler, og om hvordan valget af korrekte dæk bidrager til øget rækkevidde samt forbedret energiforbrug og overordnet køreoplevelse.

Hvorfor skal der være forskel på elbildæk og dæk til forbrændingsbiler? 

Elbiler er tynget af deres batteri, og derfor har de brug for dæk, der kan bære ekstra vægt. Det er elbilens batteri, opbevarer energien, og elmotoren der giver det øjeblikkelige moment (derudover er det elmotoren, der gør bilen fuldstændig støjsvag invendigt). Når du kører i en elbil, kommer du øjeblikkeligt op på 100 % af bilens motorkraft, når du trykker på speederen. Dette betyder, at vægtoverførslen er skarpere og meget mere intens end vægtoverførslen i forbrændingsbiler. Dette har også en indvirkning på dækslitagen.

Michelin designer elbildæk på en anden måde for at tage højde for dette, primært ift. opbygningen af dækket og dets materialer.

Den anden faktor, der gør, at elbildæk skal adskille sig fra almindelige dæk, er støj. Men en elbil er helt stille, er den ikke? Når man kører i en elbil er den støj, der kommer fra en forbrændingsmotor fjernet, og dette medfører, at lyden fra dækkene, når man kører på vejen, er langt mere mærkbar for en bil. Derfor er fabrikanterne nødt til at fremstille dæk, der er langt mere støjsvage. Dette medfører, at den indvendige støj reduceres.

Af denne årsag er MICHELIN Pilot Sport Ev-dækkene-dækkene (til elbiler) udstyret med den innovative Michelin Acoustic-teknologi, der reducerer støjgenerne med 20 %. (1)

Den tredje faktor, der gør, at elbildæk adskiller sig fra almindelige dæk, er batteriets rækkevidde og risikoen for nedbrud, specielt på lange ture. Det er dækkenes rullemodstand, der elektriciteten; bilens batteri. Med MICHELIN e.PRIMACY-dækkene tilskynder MICHELIN til overgangen til elektrisk mobilitet. Disse dæks rullemodstandsydelse på markedet inden for premium-reservedæk forbedrer en elbils energieffektivitet og øger dermed bilens rækkevidde. For elbiler med en rækkevidde på 400 km estimeres det, at rækkevidden øges med 7 % eller ca. 30 km i forhold til andre dæk i samme kategori (2)(3)

Hvordan forbedrer elbildæk batteriets rækkevidde?  

Hvis du monterer elbildæk, sikres du optimal batteri-rækkevidde.

Hvordan forbedrer dæk rækkevidden? Husk på, at hvis man ønsker at flytte et objekt, skal man tilføre objektet energi. Og hvis man sætter den energi, objektet bliver tilført, op mod den energi, det giver tilbage i form forskydningen, vil der altid være et tab, fordi objektet gnider mod jorden. Dette kaldes rullemodstand.

Et af målene for dækfabrikanter er at begrænse dette energitab for at optimere energieffektiviteten og reducere unødvendigt energiforbrug. Og når det kommer til elbiler, gælder det, at jo energieffektiviteten optimeres, desto længere rækkevidde får bilen.

Når du skal vælge dæk, kan du gennemgå mærkningen på de forskellige dæk for at vælge det dæk med den laveste rullemodstand og drage fordel af dets ydelse, så du kan køre længst muligt på hver opladning

Forårsager elbiler mere dækslitage end brændstofsbiler?

Den vigtigste faktor for elbiler, når man sammenligner dem med brændstofsbiler, er den dynamiske belastningsoverførsel og det dynamiske bremsemoment, som er forbundet til denne specifikke type af motor. Dette er en udfordring for fabrikanterne, fordi forøgelsen i masse og moment gør, at bilen har brug for dæk med lateral stivhed (svingstivhed) for at kunne opretholde følgende: tilstrækkelig manøvreringsevne, et stærkt vejgreb så bilen kan accelerere, og god holdbarhed over for slitage.

Vægten på batteriet er et vigtigt element for elektriske sportsvogne. Hvis du har en kraftfuld elmotor, er du nødt til at have et stærkt batteri, og dette resulterer i en masse vægt. Gennemsnitsvægten for et batteri i en elektrisk sportsvogn er 400 kg.

Bilproducenter tilbyder i dag to typer elbiler:

  • Almindelige biler, som er eftermonteres og bliver omdannet til elbiler
  • Splinternye elbiler
     

For almindelige biler, der bliver eftermonteret, gælder det, at størrelsen på dækkene ikke ændrer sig synderligt ift. størrelsen på dæk til brændstofsbiler. Derfor kan dækket bliver slidt hurtigere end dæk, der bliver kørt med brændstofsbiler.

Når dæk fremstilles til splinternye elbiler, bliver der taget højde for masse og moment fra start, hvorfor størrelsen på dækket bliver justeret og det er som regel noget større end et tilsvarende dæk til brændstofsbiler. Dækslitagen vil derfor være den samme som for dæk til brændstofsbiler.

Hvorfor findes der forskellige typer af elbildæk?

Det er meget vigtigt at have de rigtige dæk til en elbil, som passer til dens type. Et dæk skal kunne klare forskellige kørselsforhold. Kørere af sportsvogne ønsker hurtige accelerationer, effektivt drejningsmoment og høj styrepræcision. En kører af en sedan er i højere grad ude efter sikkerhed og kørekomfort.

Michelin har udviklet to specifikkedækserier til elbiler:  MICHELIN Pilot Sport EV og MICHELIN e.PRIMACY. Hver serie tilbyder varierende ydeevne, alt efter hvad du er på udkig efter.

Hvordan forlænger jeg levetiden for mine elbildæk?

4w rt tire michelin pilot sport ev en product in use nosignature 16 slash 9

Ligesom det gælder for ethvert andet dæk, er der to primære måder, hvorpå du kan beskytte dine dæk til din elbil og dermed optimere deres levetid: vedligeholdelse og kørestil.

Vedligeholdelse af dæk til elbiler indebærer, at du overvåger dækkenes temperatur, sporing og slitage. Denne type dæk har en tendens til at blive slidt på inderkanten af elbilens hjul, hvorfor du børe kontrollere dette område regelmæssigt. Lufttrykket bør også tilpasses til den vægt, som bilen bærer.

Men hvordan finder man det ideelle lufttryk? Det er ganske simpelt. Bilfabrikanten lægger et mærke i bilen eller putter det på en af bilens dele. Dette mærke angiver det anbefalede lufttryk for bildækket, alt efter hvilken størrelse det har. Derudover er der angivet anbefalinger til lufttrykket, alt efter belastningen af bilen.

Øko-kørsel er et udtryk, man høre mere og mere for tiden, og det er der en god grund til. Med den rigtige kørestil kan man reducere energiforbruget,maksimere elbilens rækkevidde og optimere dækkenes kvalitet og ydeevne.

Kort sagt, kørestilen er særlig vigtig. Vi anbefaler moderate accelerationer og forsigtige, regenerative opbremsninger. Vær forsigtig, når du tager hjørner. Det er den bedste måde til at forlænge batteriets rækkevidde og dine elbildæks holdbarhed.

For at runde, kan du skrive bag øret, at vores dækserier, der ikke er specifikt udviklet til elbiler, også er meget effektive, til brug til elbiler, men det er imidlertid altid en god idé og mest optimalt at montere dæk, der er specifikt fremstillet til elbiler. Vi er sikre på, at du vil finde de rigtige dæk, der passer til din bil og kørestil med hjælp fra vore find forhandler-funktion og Michelins dækvælger.

JURIDISKE MEDDELELSER

(1) Intern støjmåling, udført i 2016 på størrelse 245/45 R19 på KIA Cadenza. Støjniveau målt i området "170-230Hz". Resultaterne kan variere alt efter køretøj, dækområde og størrelse, hastighed og vejforhold.

 

(2) - MICHELIN e.PRIMACY-kategori af dæk er defineret som et Premium-sommerdæk såsom CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP brands og er ikke dedikeret til applikationen Original Equipment (dvs. ikke designet til at opnå bilproducenter specifikke mål) men dæk, der kan købes hos forhandlere.

Øget EV-batterirækkevidde og CO2-reduktion - Når det er nyt, genererer MICHELIN e.PRIMACY i gennemsnit 2 kg/t rullemodstand mindre end konkurrenterne, svarende til en reduktion af brændstofforbrug på op til 0,21 l/100 km, svarende til mindre CO2-udledning på op til 5 g for en VW Golf 7 1.5 TSI eller på op til 7 % i autonomi for en VW e.Golf.

 

(3) - Rullemodstand intern undersøgelse udført i 10/2020 på dimension 255/45 R19, der sammenligner MICHELIN Pilot Sport EV (6,7kg/t) versus MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t ). For et elkøretøj med en masse på 2.151 kg, med en autonomi på 540 km, giver mellemrummet af 2,1kg/t øget autonomi på mere end 60 km eller mere end 10% af den oprindelige rækkevidde.

 

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.