Elbiler er tynget af deres batteri, og derfor har de brug for dæk, der kan bære ekstra vægt. Det er elbilens batteri, opbevarer energien, og elmotoren der giver det øjeblikkelige moment (derudover er det elmotoren, der gør bilen fuldstændig støjsvag invendigt). Når du kører i en elbil, kommer du øjeblikkeligt op på 100 % af bilens motorkraft, når du trykker på speederen. Dette betyder, at vægtoverførslen er skarpere og meget mere intens end vægtoverførslen i forbrændingsbiler. Dette har også en indvirkning på dækslitagen.
Michelin designer elbildæk på en anden måde for at tage højde for dette, primært ift. opbygningen af dækket og dets materialer.
Den anden faktor, der gør, at elbildæk skal adskille sig fra almindelige dæk, er støj. Men en elbil er helt stille, er den ikke? Når man kører i en elbil er den støj, der kommer fra en forbrændingsmotor fjernet, og dette medfører, at lyden fra dækkene, når man kører på vejen, er langt mere mærkbar for en bil. Derfor er fabrikanterne nødt til at fremstille dæk, der er langt mere støjsvage. Dette medfører, at den indvendige støj reduceres.
Af denne årsag er MICHELIN Pilot Sport Ev-dækkene-dækkene (til elbiler) udstyret med den innovative Michelin Acoustic-teknologi, der reducerer støjgenerne med 20 %. (1)
Den tredje faktor, der gør, at elbildæk adskiller sig fra almindelige dæk, er batteriets rækkevidde og risikoen for nedbrud, specielt på lange ture. Det er dækkenes rullemodstand, der elektriciteten; bilens batteri. Med MICHELIN e.PRIMACY-dækkene tilskynder MICHELIN til overgangen til elektrisk mobilitet. Disse dæks rullemodstandsydelse på markedet inden for premium-reservedæk forbedrer en elbils energieffektivitet og øger dermed bilens rækkevidde. For elbiler med en rækkevidde på 400 km estimeres det, at rækkevidden øges med 7 % eller ca. 30 km i forhold til andre dæk i samme kategori (2)(3)