Der er to situationer, hvor udskiftning af ventilen er nødvendig.
1 – Ved dækskift
Ventilen udskiftes altid, når man monterer et nyt dæk.
- Hvis det er en gummiventil, skæres den af og udskiftes med en ny.
- Hvis det er en elektronisk TMPS-ventil (Tyre Pressure Monitoring System), dvs. med en dæktrykssensor, er det ikke hele ventilen, der udskiftes, men kun forseglingen indvendig for at bevare dens lufttæthed.
2 – Når dækventilen er porøs
Ved langsomt tryktab kan der være porøsitet i selve ventilen eller i kernen inde i ventilen. Dette er ikke almindeligt, men det kan ske.
Porøsiteten går ud over forseglingen, forårsager unormalt lufttab og kræver derfor, at ventilen udskiftes, selv om dækket stadig er i god stand.
Hvorfor sker dette?
En del af ventilen er lavet af gummi. Når det ældes, mister materialet sine tætningsegenskaber. Derfor anbefales det, at ventilen altid skiftes, når et dæk udskiftes.
Men det kan blive nødvendigt at udskifte ventilen, før dækket når slutningen af dets levetid. Hvis man for eksempel kun kører korte ture i bien, slides dækkene kun lidt med årene, men ventilgummiet ældes, og det kan med årene gøre gummiet porøst. I dette tilfælde skal ventilen udskiftes, før dækkene skiftes, for at undgå tryktab.
Hvordan ved man, om dækventilen er porøs?
Under alle omstændigheder er det vigtigt at kontrollere lufttrykket i dækkene regelmæssigt.
- Hvis du ikke bemærker noget unormalt tryktab, er ventilen stadig i orden.
- Hvis der derimod er et unormalt tab af lufttryk, kan ventilens tæthed være tvivlsom (der kan også være andre årsager til dette, fx en punktering).
I dette andet tilfælde skal du få dit dæk tjekket af en dækspecialist. Hvis dækspecialisten konstaterer, at ventilen er porøs, mens dækket stadig er i god stand, vil han kun udskifte ventilen.