microsoftteams image

Beskadiget sidevæg:  Hvad skal jeg gøre?

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Under visse forhold kan dækkets sidevæg blive beskadiget i højere eller mindre grad. Hvilken type skade? Hvornår opstår den? Hvad kan man gøre ved den? Hvordan kan man undgå det? I denne artikel vil vi besvare disse spørgsmål. 

Hvilke typer af skader kan opstå på dit dæks sidevæg?

Der findes 6 overordnede kategorier af skader på en sidevæg:

1 - Ridser og hakker i dækkets sidevæg

Ridser kan forekomme på dit dæks sidevæg. Hvis der opstår mange ridser eller de er meget tydelige, bør du få dine dæk undersøgt af en forhandler.

2 - Skår i dækkets sidevæg

Et skår i dækkets sidevæg kan variere i forhold til, hvor dyb den er.

Revnens sværhedsgrad afgør, hvor dyb den er. Men det er svært for en lægmand at afgøre, hvor dyb den er.

  • Hvis skåret er dybt, kan det have gjort skade på karkasselaget, der ligger under gummiet og som hjælper med at opretholde lufttrykket. Hvis karkasselaget er blevet beskadiget, er der en risiko for et pludseligt tab af lufttryk. Hvis dette sker, vil dækket ikke kunne repareres og skal derfor udskiftes.
     
  • Hvis skåret ikke er dybt, er det muligvis ikke en akut skade, men det kan blive forværret og bringe din sikkerhed i fare efterfølgende.
     

Bemærk, at denne type dækskade både kan opstå på indersiden af dækkets sidevæg (i dette tilfælde er den ikke synlig, når du gennemgår din bil) og på ydersiden.
Af disse årsager anbefales det, at du får kontrolleret dine dæk, efter du har kørt over skarpe genstande (f.eks. skarpe sten) for at sikre, at der ikke er opstået skår.

3 - udbulninger og bobler i dækkets sidevæg

bil leder artikel infografik udbulningboble tips og raad

Hvis du kører ind i en kantsten, med forenden eller fra siden, eller hvis du rammer et bump, kan der opstå en udbulning i dækkets sidevæg.

Udbulningen ligner en boble på dækkets sidevæg.

Det er et af de signaler, du skal være allermeste opmærksom på, da det udgør en reel fare.

Dækskade forårsaget af en huller

Hvis du kører over et hul, kan der opstå en udbulning i dækkets sidevæg. Prøv at undgå dem, når du ser dem på vejen!

Hvis du alligevel kommer til at køre ind i en kantsten eller over et hul, bør du får dine dæk kontrolleret for at se, om de er blevet beskadiget eller ej.

Hvorfor er en udbulning på dækket farlig?

Hvis der er opstået en udbulning på dækkets sidevæg, betyder det, at karkasselaget bag gummiet er punkteret. Det kan føre til et hurtigt tab af lufttryk, hvis boblen sprænger. Hvis det det pludselige tab af lufttryk sker, mens du kører stærkt, eksempelvis på motorvejen, kan det føre til, at du mister kontrollen over bilen og dermed kommer ud for en ulykke.

Ligesom det gælder med revner, kan udbulninger opstår både indersiden og ydersiden af dækket. Derfor er udbulningen ikke altid tydelig, når du gennemgår din bil. Udbulninger fører imidlertid som regel til unormale vibrationer, når du kører. Det er et tegn, du skal tage alvorligt, og dermed bør du få dine dæk kontrolleret hurtigst muligt hos en forhandler.

Kan vejbump beskadige dæk og forårsage udbulninger?

Nej. De er blev designet med en skråning, der går op og ned, så de kan ikke beskadige et dæk. Dog kan de i nogle tilfælde beskadige bilens affjedring.

4 - Revner i dækkets sidevæg

Revner i dækkets sidevæg er et tegn på, at dine dæk er ved at være slidte, men også at de er blevet udsat for sol og ozon.

En anden årsag til revner kan være den måde, du gør dine dæks sidevæg rent på. Hvis du bruger kemikalier til at få dine dæk til at skinne, kan det fjerne de beskyttende stoffer og derfor forøge chancen for, at der opstår revner.

Hvis der er opstået revner i dækkets sidevæg, er det et advarselstegn på, at dækket er ved at nå enden på sit levetid, hvorfor du skal forberede dig på at skifte det. Du kan kontakte en forhandler for at rådføre dig omkring dette.

5 - Mindre deformation i dækkets sidevæg

Det er ganske almindeligt, at der opstår mindre deformationer i radiale dæk (som udgør størstedelen af dæk), men disse deformationer har ikke nogen indvirkning på dækkets ydelse.

Dine dæks sidevæg består af mange komponenter, herunder tekstil- og metallag.

Du vil ofte lægge mærke til mindre deformationer, der hvor lagene overlapper.

6 - Punktering af dæks sidevæg

Når slidbanemønsteret (den del, der er i kontakt med jordoverfladen) er punkteret (eksempelvis på grund af et søm), skal dækket muligvis repareres.

Hullet bliver fyldt ud, og når dækket er køreklar, vil det kunne give den samme ydelse.

Dette gælder imidlertid ikke for dækkets sidevæg. Hvis sidevæggen er punkteret eller revnet, er det umuligt at reparere dækket og få egenskaberne ved sidevæggens deformation tilbage, som er nødvendige for at opnå optimal ydelse. Derfor skal dækket udskiftes i dette tilfælde.

map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Car
Find mig
Søg

Sådan forhindrer man en beskadiget sidevæg

  • Sørg for, at dine dæk er pumpet til det anbefalede lufttryk (man kan som regel finde oplysningerne om det anbefalede lufttryk i bilens instruktionsbog eller på et mærke på førerdøren)
  • Undgå at køre ind i kantsten
  • Undgå at køre over huller
  • Kontrollér dine dæk regelmæssigt for revner, skår, slitage og udbulninger
  • Undgå at rengøre sidevæggen på dine dæk med rengøringsmiddel, specielt de produkter, der indeholder silikone.
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.