
Hvordan monterer man et reservedæk?
Hvordan monterer man et reservedæk?
At sidde stille med et punkteret dæk på motorvejen er desværre noget, som de fleste kørere kommer til at opleve på et eller andet tidspunkt. Derfor er det meget vigtigt at vide præcist, hvordan man monterer et reservedæk, når uheldet er ude - og for at sørge for, at du har alt det nødvendige udstyr til hurtigt at udskifte et punkteret dæk, så du kan komme tilbage på vejene så hurtigt som muligt.
Heldigvis er det ikke voldsomt svært at skifte dæk, hvis du ved, hvad du skal gøre. Vi vil her vise dig de simple trin, du skal følge, for at ordne den punktering, og vi vil besvare nogle af de oftest stillede spørgsmål om, hvordan man udskifter et punkteret dæk.
Inden du kører nogen steder, bør du altid have alle de nødvendige ting med for at kunne skifte et dæk ud med dit reservedæk. De fleste af disse ting burde følge med, når du køber en bil, men der findes også meget anvendelige ekstra-dele, som du kan have med i handskerummet til nødsituationer, såsom lommelygte, eller et reparationskit.
Lige så snart du finder ud af, at dit dæk er punkteret, skal du sænke farten og undgå enhver form for impulsiv bevægelse. Led efter et lige stykke vej med jævnt underlag, såsom en parkeringsplads, eller hvis det er nødvendigt, et vigespor, der har nok plads til, at du kan bevæge dig rundt om bilen i sikkerhed.
Husk, at du kun må arbejde med din bil i et sikkert og tilladt område, og at bilen skal stå på et jævnt underlag. Sørg for, at andre billister kan se, at du er punkteret ved at tænde for havariblinket, i særdeleshed hvis du er stoppet tæt på en meget trafikkeret vej. Husk at tage din refleksjakke på, og hvis du har en advarselstrekant, skal du placere den et par meter bag bilen.
Hvis du har hjulkiler, skal du placere dem rundt om dækkene i den modsatte ende af det punkterede dæk (f.eks. hvis punkteringen er sket i et af bagdækkene, skal du placere dem rundt om forhjulene) Hjulene skal være låst, håndbremsen skal være trukket og bilen skal stå i gear (eller parkeringsgear for biler med automatgear), så den ikke kan rulle.
Tag donkraften og hjulnøglen ud af bilen og kontrollér instruktionsbogen, så du har alle de vigtigste informationer vedrørende din bilmodel. Find dit reservedæk og kontroller dets lufttryk. Reservedækket er normalt placeret i et rum i bagagerummet. Hvis der er et sikkert sted, hvor du kan lægge dækket, skal du tage det ud og lægge det i det område.
Hvis dit dæk har en hjulkapsel, som dækker knopboltene, skal du fjerne den med den flade ende på hjulnøglen. Placér den på siden.
Brug hjulnøglen til at løsne knopboltene, som kan findes lige over hjulkapslen. De er normalt runde eller sekskantede og de kan løsnes ved at presse hjulnøglen i urets retning. Fjern dem ikke helt, men løsn dem omkring en halv til en kvart omgang for gøre dem løse.
Placer donkraften under bilens karosseri tæt på det punkterede dæk - i nogle tilfælde har bilen et bestemt område under karrosseriet, der er specielt designet til donkrafte. Tjek instruktionsbogen, så du har alle de nødvendige informationer og for at gøre skader på bilen.Når donkraften er placeret korrekt, skal du dreje håndtaget med uret, indtil det punkterede dæk er et par tommer over overfladen.
Placer donkraftens håndtag under bilen, så den bliver der, og sørg for aldrig at befinde dig, eller at dine kropsdele befinder sig under bilen, mens den er løftet med en donkraft.
Fortsæt med at skrue knopboltene, indtil du kan fjerne dem helt og placer dem ved siden af, et sikkert sted.
Tag fat om dækket og træk det forsigtigt af hjulnavet, læg det derefter sikkert til side, så det ikke ruller væk.
Tag dit reservedæk og gør det klar med knopboltene. Tryk det forsigtigt på plads, indtil du kan se knopboltenen kan ses på den anden side af fælgen. Put knopboltenes bagside på og stram dem allesammen med hånden, før du sikrer dig, at de alle sidder fast.
Brug donkraften til at få bilen ned, så det nye dæk rører overfladen, men uden at bilens fulde vægt hviler på det. Stram knopboltene med hjulnøglen så meget, som du kan.
Brug donkraften til at få bilen helt ned til overfladen og fjern derefter donkraften, før du igen kontrollerer, at knopboltene er strammet ordentligt til.
Hvis du kan bruge hjulkapslen fra det punkterede dæk på dit reservedæk, skal du nu montere den på reservedækket. Hvis det ikke er muligt, skal du gemme den væk.
Placer det punkterede dæk, hvor du havde reservedækket, og sørg for ikke at glemme noget af dit udstyr, mens du pakker sammen.
Husk, at lufttrykket i dit reservedæk skal være korrekt, så du sikkert kan køre videre. Hvis du har nogen umiddelbare bekymringer, skal du ringe til vejhjælpen. Enten kan de hjælpe med at montere dit reservedæk korrekt, eller også skal de sørge for, at du sikkert kan køre til nærmeste værksted for at få det ordnet.
Reservedæk er normalt ikke fremstillet til at kunne køre særligt langt, eller ved høj hastighed. Dette kan dog variere alt afhængigt af reservedækkets type. Nogle bilmodeller har kun plads til mindre reservedæk, på hvilke du ikke børe køre mere end 80 km/t, da de har mindre trækkraft og dårligere manøvreringsevne i dårligt vejr. Husk på, at dit reservedæk måske er et sommerdæk, hvorfor det ikke vil passe godt til længere kørsel med 3 vinterdæk.
Når reservedækket er blevet monteret, skal du besøge en dækspecialist så hurtigt som muligt for at sikre, at hjulet er sikkert og for at gennemgå et ødelagt dæk. Hvis reservedækket er et midlertidigt eller et pladsbesparende dæk, skal du overholde de gældende restriktioner for brug af dækket. De kan findes bilens håndbog. Men en god tommelfingerregel er at køre hen til det lokale værksted, når du har mulighed for det for en fuld gennemgang og for at få skiftet det punkterede dæk med et nyt.
Det anbefales kraftigt, at de skiftes efter 10 år. Hvis de bemærker, at dit dæk er blevet beskadiget eller at det har nået det lovmæssige krav for dækslid inden 10 år, skal det dog udskiftes.
En tommelfingerregel er at få en dækforhandler til at kontrollere dækkene hvert 5.-6. år.
Det tager cirka 30 min. at udskifte et punkteret dæk med et reservedæk alt efter, hvor meget erfaring man har. Det vigtigste er, at du tager dig god tid og sørger for sikkerheden, når du gør det. Derudover skal dit reservedæks lufttryk være korrekt. Det er vigtigt at kontrollere reservedækkets lufttryk jævnligt, hver gang du får din bil kontrolleret på værkstedet eller af en forhandler. Hvis du er i tvivl om noget, kan det være en god idé at træne dækskifte i et sikkert område, f.eks. hjemme i indkørslen.
Inden du kører nogen steder, bør du altid have alle de nødvendige værktøjer med for at kunne skifte et dæk ud med dit reservedæk. De fleste af disse ting burde følge med, når du køber en bil, men der findes også meget anvendelige ekstra-dele, som du kan have med i handskerummet til nødsituationer, såsom lommelygte, eller et reparationskit.
Top 5 byer i Danmark