
Hvordan og hvornår skal man kontrollere dæktrykket?
Hvordan og hvornår skal man kontrollere dæktrykket?
Dæk mister helt naturligt en smule luft, og derfor er det vigtigt, at man kontrollere dæktrykket regelmæssigt. Hvis man glemmer dette, risikerer man at miste vejgreb, og at bremselængden forøges. Det kan også beskadige dine dæk, forkorte deres levetid og øge dit brændstofforbrug.
Lad os se på, hvordan man undgår disse risici.
Den nemmeste måde at gøre det på er ved at køre hen til en tankstation, der har en dæktryksmåler.
Når du har fundet det dæktryk, der er anbefalet af fabrikanten, skal du påføre kompressorens dyse på ventilen.
Kontroller, om det angivede dæktryk svarer til det anbefalede dæktryk.
Hvis det ikke gør, skal du trykke på knappen for at pumpe luft i dækket, indtil du når det korrekte dæktryk.
Du kan også kontrollere og tilpasse dæktrykket hjemmefra. Alt, du har brug for, er en bærbar kompressor, som du kan købe i en butik.
På Michelin Lifestyle Ltd kan du finde biltilbehør som f.eks. MICHELIN portable compressor såvel som et stort udvalg af brandede produkter.
Det er bedst at bruge den samme kompressor til alle dine dæk, så du ikke risikerer, at en evt. kalibreringsforskel skaber en forskel i dæktrykkene.
Du bør altid kontrollere dæktrykket, enten når du ikke har kørt på dækket, eller når du har kørt meget lidt på det.
Hvorfor? Dette skyldes, at dækkene bliver varmet op, når du kører, hvilket øger deres tryk. Hvis du kontrollerer dæktrykket på dine dæk efter en lang køretur, vil det virke, som om lufttrykket er for højt, og du vil formentlig være fristet til at sænke lufttrykket for at tilpasse det.
Det anbefales, at du kontrollerer dæktrykket, når du har kørt en tur på under 2 km. Det vil kunne give dig et korrekt billede af dæktrykket. Hvis det er nødvendigt, kan du justere lufttrykket ved at pumpe luft i dækket, hvis lufttrykket er lavt.
Reservedækket bliver ofte glemt, når dæktrykket bliver kontrolleret. Hvis du har et reservedæk i bagagerummet, er det dog vigtigt, at det er klar til brug, hvis du punkterer. Det er også vigtigt at kontrollere reservedækket, selv hvis det ikke bliver brugt dagligt. Så husk at kontrollere dæktrykket på reservedækket, når bilens andre dæk bliver kontrolleret.
Dækket mister helt naturligt en smule luft, uanset dets alder og slitageniveau. Når dækket ruller, mister det en smule luft. Så for at undgå de ovenfornævnte risici, anbefaler vi, at du kontrollerer dæktrykket en gang om måneden.
Hvorfor mister nogle dæk hurtigere luft end andre?
Det er der flere forskellige årsager til:
Hvis du under din månedlige kontrol af dækkenes lufttryk oplever en betydelig forskel i lufttrykket mellem nogle af dine dæk, kan det skyldes en defekt. I dette tilfælde bør du få dine dæk kontrolleret af en fagmand.
Små forskelle i dækkenes lufttryk er derimod helt almindeligt. Det vigtigste er, at du indfører den månedlige kontrol af dine dæks lufttryk, så du undgår for lavt lufttryk og hurtig slid.
Top 5 byer i Danmark