
Dækreparation: kan mit dæk repareres?
Dækreparation: kan mit dæk repareres?
Er du punkteret for nylig? Spekulerer du over, om det er muligt at reparere dine dæk, og om hvordan det skal gøres? Find vores svar i denne artikel.
Det første, du skal vide, er, at det afhænger af, hvor dækket er punkteret.
Dækket kan i de fleste tilfælde repareres. Medmindre punkteringen er for stor, er det som regel muligt at reparere dækket. Det er dog vigtigt, at man fjerner dækket, for at sikre, at det ikke bliver marmoreret eller beskadiget, da dets lufttryk vil være lavt pga. punkteringen.
En reparation af en punktering er ikke mulig i dette område. Dækket skal derfor udskiftes.
Generelt kan dækket ikke repareres, da der i dette tilfælde er en stor chance for, at punkteringen har beskadiget eller svækket dækkets struktur.
Der er dog én undtagelse:
Hvis hastighedsindekset på dækkets sidevæg ikke overskrider T-mærkningen, kan sidevæggen repareres, hvis diameteren på hullet er 3mm eller mindre. Bortset fra dette frarådes det stærkt at reparere dækket i dette område for at undgå at bringe din sikkerhed i fare.
Når et dæk punkterer, er der en mere eller mindre lang runflat-fase, hvor dækket taber pusten, indtil bringes helt til standsning. Hvis man kører med et punkteret dæk, kan dets struktur blive beskadiget; det kan blive marmoreret, afskrabet eller blive forskydet.
Det knuser dækkets sidevæg, hvis du kører med et dæk med lavt lufttryk eller med et punkteret dæk.
Dette forårsager en forringelse i dækkets struktur, hvilket kan føre til en række problemer:
Hvis karkassen er blevet beskadiget, er dækket blevet for svækket og kan dermed ikke repareres, selv hvis punkteringen opstod i slidbanen..
Der findes tre måder at reparere et dæk på:
Et dækreparationssæt består for det meste af en punkteringsspray til at fylde hullet ved at sprøjte skum ind i dækket eller et bor til at fylde hullet fra ydersiden.
Michelin anbefaler ikke, at du foretager en permanent reparation med disse metoder, da de ikke indebærer en indvendig kontrol af dækket, hvilket kan føre til de ovenfornævnte risici.
Hvis du punkterer, tilrådes det også at skifte hjulet og derefter tage det punkterede dæk med til en professionel, så vedkommende kan undersøge det.
Hvis du ikke har et reservedæk, eller hvis det ikke kan bruges, skal du ringe til vejhjælpen, så din bil kan blive bugseret til nærmeste værksted.
Hvis du hverken kan skifte dæk eller kontakte vejhjælpen, skal du bruge dit dækreparationssæt som en sidste udvej. Denne reparationsmetode er kun midlertidig og rækker til, at du kan køre til nærmeste værksted, hvor en professionel vil kunne vurdere, om dækket kan repareres eller skal udskiftes.
Top 5 byer i Danmark
Det er en teknisk svær øvelse at reparere et dæk effektivt, og en professionel er uddannet i at udføre den. Vedkommende vil have helt styr på, hvordan indersiden af dækket skal undersøges og vil derefter kunne afgøre, om dækket kan repareres.
Efter vedkommende har lokaliseret punkteringen, bliver fremmedlegemet fjernet.
Området bliver dererfter rengjort på den indvendige side af dækket og et produkt bliver påført på området med punkteringen.
En dæklap bliver sat ind i hullet fra indersiden og ud.
Den udragende del af dæklappen bliver derefter skåret af.
Hullet bliver fyldt ud og forseglingen bliver gjort stærk.
Dæk bliver nogle gange kørt ved høje hastigheder. Derfor er det vigtigt, at dækket bliver repareret ordentligt, for at sørge for din sikkerhed.
En dækreparation er kun sikker, hvis den bliver udført ordentligt, hvorfor det er vigtigt, at den bliver udført af en professionel. Hvis den professionelle efter undersøgelsen af dækket vurderer, at det kan repareres, vil vedkommende montere den korrekte vulst, og derefter vil du få et dæk, der yder lige så godt som før punkteringen.
Hvis dækket ikke er blevet beskadiget af punkteringen, vil dets levetid være præcist den samme som for et dæk, der ikke har været punkteret.
Nogle dæk er designet til specifikke behov. De har specifikke funktioner, der gør, at man kan sætte spørgsmålstegn ved, om de kan repareres. Der findes tre typer af disse typer dæk:
De indeholder et specielt skum, der reducerer støjen fra dækket, når det ruller.
Denne type dæk kan repareres på samme måde som et almindeligt dæk.
Nogle fabrikanter tilbyder ikke et reservedæk til visse biler og vælger at montere flere dæk, der er modstandsdygtige mod punkteringer, i dette tilfælde:
Disse dæk er kun selvreparerende i mønsterområdet.
Hvis dækket punkterer, vil et selvblokerende gummi dække hullet til.
Denne type dæk kan repareres på samme måde som et almindeligt dæk.
Hvis selvforseglende dæk er til rådighed i de dimensioner, der er angivet af din bils fabrikant, kan du montere dem.
Disse dæk gør det muligt at fortsætte kørslen til det nærmeste værksted, efter man er punkteret, og uden at dækket bliver beskadiget indvendigt.
Hos Michelin er runflat-dæk ZP-mærket (Zero Pressure) og/eller EMT-mærket (Extended Mobility Tyres).
Runflat-dæk kan repareres én gang.
Bemærk, at skal monteres på en specifik fælg, som er tilpasset en bestemt type bil. De kan ikke monteres på en almindelig fælg.