4w 483 tire michelin e primacy en product in context 1 nosignature 16 slash 9

Sådan vælger man de rigtige dæk til elbiler

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Når det gælder udskiftning af dækkene på en elbil, er det vigtigt at forstå forskellene mellem dæk til elbiler og dæk udformet til en bil med forbrændingsmotor. Få mere at vide om arbejdet bag dæk til elbiler, og hvordan der ligger meget mere bag det sorte gummiydre, end du måske forventer.

Er dæk til elbiler de samme som dæk til biler med forbrændingsmotor?

Elbiler og traditionelle biler med forbrændingsmotor ser måske ens ud, og nogle gange kan de endda være udstyret med de samme dæk!  Husk, at alle vores dækserier er egnede til elbiler, mens MICHELIN Pilot Sport EV og MICHELIN e·Primacy er specifikt udformet til at opfylde bilfabrikanters krav til deres nye elbiler.

Med en elbil udstyret med dæk, der er udformet til det, er batterirækkevidden og roen inde i kabinen det, der er mest slående. Dertil kommer, at så snart man trykker på speederen, aktiverer man straks 100 % af bilens motorkraft. Hvorimod motoren i en bil med forbrændingsmotor sætter i gang gradvist. Det betyder, at vægtoverførslen under acceleration kan være meget mere intens end med en bil med forbrændingsmotor.

Hos Michelin har vi løbende forbedret vores dækdesign for at optimere præstationerne både for benzin- og elbiler. Batterirækkevidden, roen i kabinen og dæklevetiden er optimeret, samtidig med at du opretholder et højt niveau af sikkerhed og køreglæde i din elbil.

Er dæk til elbiler ens for alle typer biler?

4w 461 tire michelin crossclimate 2 en us product in context dry no signature 16 slash 9

Michelin designer dæk, der egner sig til deres tilsigtede brug. Et dæk skal reagere på forskellige krav under kørsel, uanset hvilken type bil der er tale om.

Førere af elektriske sportsvogne har for eksempel helt andre forventninger til deres biler end førere af elektriske bybiler. Føreren af en elektrisk sportsvogn forventer, at dækkene giver præcise styreegenskaber og er i stand til at overføre bilens motorkraft til underlaget. Det er den køreglæde, han søger. Derfor skal dæk til elektriske sportsvogne kombinere de særlige forhold for elbiler og kørepræcision.

Udfordringerne ved dæk til elektriske sportsvogne

At opnå denne følelse fra et elektrisk sportsvognsdæk indebærer omfattende forskning og udvikling. Et blødt, langsomt reagerende dæk, der ikke reagerer lige så godt som bilen, påvirker hele oplevelsen, og føreren mister mange af fordelene ved bilens højtydende natur , deraf behovet for at sportsvognsdæk, der kan opfylde en elbils krav.

Elektriske sportsvogne har kraftige elektriske motorer, der giver øjeblikkeligt drejningsmoment og hurtig acceleration. For at understøtte disse motorer skal man have et kraftigt batteri, og det resulterer i vægt. Gennemsnitsvægten for et batteri i en elektrisk sportsvogn er 400 kg. Med denne vægt og kraft skal man have fremragende kontrol over bilen og være opmærksom på at bevare batteriets kapacitet, som vil blive forringet af denne ekstra belastning. Udfordringen ligger derfor mest i at opnå den præcise balance mellem kontrol og den autonomi, der er knyttet til den ekstra vægt.

Hvordan ved man, hvilke dæk man skal montere på sin elbil?

Mange bilfabrikanter har allerede erkendt, at Pilot Sport-familien opfylder deres elbilers krav både som originalmontering og på erstatningsmarkedet.

Dækket MICHELIN Pilot Sport EV er udformet til at opfylde de meget specifikke præstationsegenskaber, som kræves af elektriske sportsvogne på originalmonteringsmarkedet.

MICHELIN Pilot Sport EV er et innovativt dæk med øget stivhed i kurver, så man får køreoplevelser på samme niveau som med en bil med forbrændingsmotor, eftersom dækket er 15 % stivere i kurver(1) for at kompensere for den øgede vægt som følge af vægten på bilens batteri.

MICHELIN Pilot Sport EV tilbyder også en rækkevidde på ekstra 60 km(2), samtidig med at dækket reducerer det opfattede støjniveau med 20 %(3), så man får maksimal køreglæde i længere tid.

Michelin udvikler også mærkede dæk i samarbejde med fabrikanter af elbiler som Mercedes AMG, Porsche og Tesla. Et mærket dæk betyder, at alle bilfabrikantens krav er opfyldt – dette gælder også for dækkene til elbiler.

MICHELIN Pilot Sport EV tire: Electrified road control, made to last | Michelin

liv mich eprimacy close up master v03 njo 2

Til bybiler og andre premium og mellemstore biler skal man vælge MICHELIN e·Primacy-dæk, Michelins første økodesignede dæk.

Dækket MICHELIN e·Primacy markerer et vigtigt skridt inden for miljøvenlige dæks fremskridt.

MICHELIN e·Primacy er premium markedets bedst bedømte dæk, når det gælder rullemodstand(4)(5).

MICHELIN e·Primacy kan øge batterirækkevidden for elbiler med op til 7 %(6). Ud over disse egenskaber er andre præstationer såsom greb i vådt føre og levetid af høj standard(7)(8), hvilket giver et højt sikkerhedsniveau.

Michelin tilpasser en bred vifte af dæk til fabrikanter af elbiler. Du kan genkende dem på mærkningen på siden af dækket.

New MICHELIN e.PRIMACY Tyre - Eco-responsible, made to last

 

Se andre relaterede artikler

JURIDISKE MEDDELELSER

MICHELIN Pilot Sport EV

(1) Intern undersøgelse af stivhed i sving udført på en maskine i oktober 2020 med dimensionen 255/45 R19. Sammenligning af MICHELIN Pilot Sport EV og MICHELIN Pilot Sport 4 SUV.

(2) Bedre rækkevidde for højtydende elbiler – Intern undersøgelse af rullemodstand udført i oktober 2020 med dimensionen 255/45 R19. Sammenligning af MICHELIN Pilot Sport EV (6,7 kg/t) og MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t). For en elbil med en vægt på 2.151 kg og en rækkevidde på 540 km giver forskellen på 2,1 kg/t 60 km længere kørselsstrækning, eller 10 % større autonomi end den oprindelige rækkevidde.

(3) Forstyrrende støj – Intern støjmåling foretaget i 2016 med dimensionen 245/45 R 19 på en KIA Cadenza. Støjniveau målt i området 170-230 Hz. Resultaterne kan variere alt efter køretøj, dækserie og -størrelse, hastighed og vejforhold.


MICHELIN e·Primacy

(4) Test af rullemodstand – Test af rullemodstand udført på maskine af Applus Idiada, på opdrag fra Michelin, i juni (på nye dæk) og august (på dæk slidt ned på maskine til 2 mm) 2020 med dimensionen 205/55 R 16 91V, sammenligning af MICHELIN e·PRIMACY (nyt: 5,58 kg/t & slidt: 5,13 kg/t) og MICHELIN PRIMACY 4 (nyt: 7,74 kg/t & slidt: 6,25 kg/t), BRIDGESTONE TURANZA T005 (nyt: 7,17 kg/t & slidt: 5,81 kg/t), CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nyt: 6,39 kg/t & slidt: 5,49 kg/t), CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nyt: 8,93 kg/t & slidt: 6,94 kg/t), DUNLOP BLURESPONSE (nyt: 7,97 kg/t & slidt: 5,54 kg/t), GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nyt: 7,01 kg/t & slidt: 5,38 kg/t), PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nyt: 6,96 kg/t & slidt: 6,30 kg/t) og PIRELLI CINTURATO P7 (nyt: 8,79 kg/t & slidt: 6,97 kg/t).

(5) MICHELIN  e·PRIMACY-kategorien af dæk er defineret som førsteklasses sommerdæk, som eksempelvis mærkerne CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI og DUNLOP, der ikke er dedikeret til anvendelse som originalmontering (dvs. ikke designet til at nå bilfabrikanters specifikke mål), men dæk, der kan købes hos forhandlere.

(6) Øget rækkevidde for elbiler og reduktion af CO2 – Som nyt genererer MICHELIN e·PPRIMACY i gennemsnit 2 kg/t mindre rullemodstand end konkurrenterne, svarende til en reduktion af brændstofforbruget på op til 0,21 l/100 km, hvilket svarer til en reduktion i CO2-emissioner på op til 5 g for en VW Golf 7 1.5 TSI eller  til en 7 % større autonomi for en VW e.Golf.

(7) Levetid – Test af levetid udført af DEKRA TEST CENTER, på opdrag fra Michelin, i juni-juli  2020 med dimensionen 205/55 R 16 91V på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN e·PRIMACY (100 %) og MICHELIN Primacy 4 (102,1 %). Test af levetid foretages under gennemsnitlige faktiske forhold (D50) over 14.460 kilometer og en ekstrapoleret levetid til 1,6 mm. Vinder af ADAC’s test sommer 2020 med dimensionen 235/55 R 17, test udført af ADAC med en Ford Kuga i 2020. Testen blev udført med dimensionen 235/55 R 17. MICHELIN Primacy 4 er det bedste af 12 testede dæk ifølge de testede egenskaber (våd vej, tør vej, støj, slitage, brændstofforbrug). MICHELIN Primacy 4 blev testvinder med følgende kommentarer: "Meget afbalanceret med topkarakterer på våd vej, meget lav slitage, særdeles godt på tør vej" – På førstepladsen for slitage.

(8) Bremseevne i vådt føre – MICHELIN  e·PRIMACY er B-mærket for bremseevne på våd vej ifølge EU’s dækmærkning.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.