4w 483 tire michelin e primacy en product in context 1 nosignature 16 slash 9

Sådan vælger man de rigtige elbildæk

Når det handler om at skifte dæk på sin elbil, er det vigtigt, at man forstår forskellene mellem elbildæk og de dæk, der er designet til en bil med intern forbrændingsmotor. Oplev det arbejde, der ligger baget elbildæk, og find ud af, at der ligger en del mere arbejde bag sådan et sort gummidæk, end du forestillede dig oprindeligt.

Er elbildæk de samme som dæk til biler med forbrændingsmotor?

Elbiler og biler med intern forbrændingsmotor kan se helt ens ud og i nogle tilfælde kan man montere den samme type dæk til begge typer biler! Alligevel har Michelin udviklet dæk, der passer specifikt til elbiler for at maksimere de fordele, man får med en elbil. Husk på, at alle vores dækserier passer til elbiler, selvom MICHELIN Pilot Sport EV og MICHELIN e.Primacy, er specifikt udviklet til elbiler.

Hvis man monterer dæk, der er specifikt udviklet til sin elbil, er de steder, hvor man får størst udbytte, batteriets rækkevidde og den indvendige støjsvaghed. Derudover vil kombinationen af en elbil og dæk, der er specifikt udviklede til elbiler, gøre, at du øjeblikkeligt når op på 100 % af bilens motorkraft, når du trykker på speederen. Når man kører i en forbrændingsbil, vil motoren derimod få tilført kraft gradvist. Dette betyder, at vægtoverførslen i elbiler er meget mere intens end vægtoverførslen i forbrændingsbiler.

Som en konsekvens af disse forskelle mellem en elbil og en forbrændingsbil er der forskel på dækkenes design. Hos Michelin designer vi vores elbildæk på en anden måde for at optimere elbilernes ydeevne. Batteriets rækkevidde, stilheden inde i bilen og dækkenes holdbarhed bliver optimeret, samtidig med at et højt niveau af sikkerhed og køreglæde fastholdes, når du kører i din elbil.

Er elbildæk de samme for alle typer af elbiler?

4w 461 tire michelin crossclimate 2 en us product in context dry no signature 16 slash 9

Ligesom det gælder for biler med forbrændingsmotor, findes der ikke ikke et universelt elbildæk, der passer til alle elbiler. Det hele kommer an på formålet med bilen. Michelin designer dæk med henblik på, hvordan de skal bruges. Et dæk skal kunne klare forskellige kørselsforhold, ligesom det gælder for biler.

Eksempelvis har kørere af sportsvogne helt forskellige forventninger til sin bil end end personer med bybiler. Kørerer af sportsvogne ønsker høj styrepræcision. De køber en sportsvogn, fordi de føler, at bilen reagerer, når de drejer rattet. Det er denne køreglæde, de er ude efter. Derfor skal dæk til elektriske sportsvogne kombinerer de specificiteter, der gælder for elbiler og kørepræcision. 

Udfordringerne for et dæk til en elektrisk sportsvogn

En væsentlig mængde forskning og udvikling er nødvendig for at kunne tilbyde denne køreoplevelse med et sportsdæk. Et blødt dæk, der ikke reagerer tilstrækkeligt godt, har en indvirkning på hele køreoplevelsen, og køreren vil miste mange de fordele, man får fra en sportsvogn. Derfor er der behov for sportsdæk, der er specifikt designet til en elbil.

Elektriske sportsvogne har en kraftfuld elmotor, der tilbyder et øjeblikkeligt moment og hurtige accelerationer. For at undertøtte disse motorer er du nødt til at have et stærkt batteri, og dette resulterer i en masse vægt. Gennemsnitsvægten for et batteri i en elektrisk sportsvogn er 400 kg. Med denne mængde vægt og kraft har du brug for fremragende kontrol med bilen og du skal være opmærksom på at bevare batteriets autonomi, som vil blive påvirket af denne yderligere belastning. Derfor ligger udfordringen primært i at opnå den præcise balance mellem kontrol og den autonomi, der er forbundet med den yderligere masse.

Hvordan ved man, hvilke dæk der passer til sin elbil?

MICHELIN Pilot Sport EV -dækket er blevet udviklet til at leve op til de meget specifikke ydelsesegenskaber, der er påkrævet med en elektrisk sportsvogn.

MICHELIN Pilot Sport EV-dækket er et stykke innovation, der tilbyder øget svingstivhed for at holde manøvreringsevnen på samme niveau som den, man får, når man kører i sportsvogne med brændstofsmotor. Svingstivheden(1) er øget med 15 % for at kompensere for den øgede masse.

MICHELIN Pilot Sport EV-dækket tilbyder derudover 60 km yderligere rækkevidde(2), samtidig med at støjniveauet reduceres med 20 % for at maksimere køreglæden. 

MICHELIN Pilot Sport EV er et innovativt dæk med øget stivhed i kurver, så du får køreoplevelser på samme niveau som med en bil med forbrændingsmotor. Dækket er nemlig 15 % stivere i kurver (1) for at kompensere for den øgede masse som følge af vægten på bilens batteri.

MICHELIN Pilot Sport EV tilbyder også en rækkevidde på ekstra 60 km (2), samtidig med at dækket reducerer det opfattede støjniveau med 20 % (3), så du får maksimal køreglæde i længere tid.

MICHELIN Pilot Sport EV tire: Electrified road control, made to last | Michelin

Til bybiler og andre premium køretøjer og mellemstore køretøjer anbefaler vi at vælge MICHELIN e.Primacy-dæk, mærkets første øko-designede dæk.

MICHELIN e.Primacy-dækket markerer et vigtigt skridt inden for udviklingen af økodæk. Når det kommer til rullemodstand, er MICHELIN e.Primacy det bedst bedømte dæk inden for markedet for premium-dæk. (4)(5).

For elbiler kan MICHELIN E.Primacy-dækket øge batteriets rækkevide med op til 7 %(6). Og udover disse egenskaber tilbyder dækket egenskaber såsom holdbarhed og vejgreb i vådt føre på et højt niveau(7)(8), hvilket resulterer i at sikkerhedsniveauet holdes højt.

For elbiler kan MICHELIN E.Primacy-dækket øge batteriets rækkevide med op til 7 %(6). Og udover disse egenskaber tilbyder dækket egenskaber såsom holdbarhed og vejgreb i vådt føre på et højt niveau(7)(8), hvilket resulterer i at sikkerhedsniveauet holdes højt.

Michelin udvikler også mærkede dæk i samarbejde med elbilproducenter, såsom Mercedes-AMG, Porsche, Tesla. Når et dæk er mærket, betyder det, at det har opfyldt alle bilfabrikantens krav, og dette gælder også for elbildæk.

Michelin tilpasser en lang række dæk til elbilproducenter. Du kan genkende dem på dækmærningen på sidevæggen.

New MICHELIN e.PRIMACY Tyre - Eco-responsible, made to last

JURIDISKE MEDDELELSER

MICHELIN Pilot Sport EV

(1) Intern undersøgelse af stivhed i sving foretaget på en maskine i 10/2020, på dimension 255/45 R19, der sammenligner MICHELIN Pilot Sport EV versus MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (+ 10%).

(2) Bedre batterirækkevidde til HP EV - Rullemodstand intern undersøgelse udført i 10/2020 på dimension 255/45 R19, der sammenligner MICHELIN Pilot Sport EV (6,7kg/t) versus MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t ). For et elkøretøj med en masse på 2.151 kg, med en autonomi på 540 km, giver mellemrummet af 2,1kg/t øget autonomi på mere end 60 km eller mere end 10% af den oprindelige rækkevidde.

(3) - Støjforstyrrelse - Intern støjmåling, udført i 2016 på størrelse 245/45 R19 på KIA Cadenza. Støjniveau målt i området "170-230Hz". Resultaterne kan variere alt efter køretøj, dækområde og størrelse, hastighed og vejforhold.

 

MICHELIN e·Primacy

(4) Rullemodstandstest - Rullemodstandstest udført på maskine af Applus Idiada, på Michelins anmodning, juni (på nyt) og august (på 2 mm poleret) 2020, på dimension 205/55 R16 91V, sammenlignet med MICHELIN e.PRIMACY (nyt: 5,58kg/t & slidt: 5,13kg/t) versus MICHELIN PRIMACY 4 (nyt: 7,74kg/t & slidt: 6,25kg/t) ; BRIDGESTONE TURANZA T005 (nyt: 7,17kg/t & slidt: 5,81kg/t) ; CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nyt: 6,39kg/t & slidt: 5,49kg/t) ; CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nyt: 8,93kg/t & slidt: 6,94kg/t) ; DUNLOP BLURESPONSE (nyt: 7,97kg/t & slidt: 5,54kg/t) ; GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nyt: 7,01kg/t & slidt: 5,38kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nyt: 6,96kg/t & slidt: 6,30kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 (nyt: 8,79kg/t & slidt: 6,97kg/t).

 

(5) MICHELIN e.PRIMACY-kategori af dæk er defineret som et Premium-sommerdæk såsom CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP brands og er ikke dedikeret til applikationen Original Equipment (dvs. ikke designet til at opnå bilproducenter specifikke mål) men dæk, der kan købes hos forhandlere.

 

(6) Øget EV-batterirækkevidde og CO2-reduktion - Når det er nyt, genererer MICHELIN e.PRIMACY i gennemsnit 2 kg/t rullemodstand mindre end konkurrenterne, svarende til en reduktion af brændstofforbrug på op til 0,21 l/100 km, svarende til mindre CO2-udledning på op til 5 g for en VW Golf 7 1.5 TSI eller på op til 7 % i autonomi for en VW e.Golf.

 

(7) Lang levetid - Lang levetidstest udført af DEKRA TEST CENTER på anmodning af Michelin juni-juli 2020 på dimension 205/55 R16 91V på VW Golf 7, der sammenligner MICHELIN e. PRIMACY (100%) versus MICHELIN Primacy 4 (102,1% ); Testkørsel med lang levetid i gennemsnitlig reel anvendelse (D50) med 14.460 km kørsel og ekstrapoleret levetid på 1,6 mm. Testvinder ADAC sommer 2020 235/55 R17 test udført af ADAC på en Ford Kuga i 2020. Testen blev udført med dimensionen 235/55 R 17. MICHELIN Primacy 4 er det bedste af 12 testede dæk ifølge de testede egenskaber (våd vej, tør vej, støj, slitage, brændstofforbrug). Michelin Primacy 4 er testvinder med følgende kommentarer: "Meget afbalanceret med topkarakterer i vådt føre, fremragende lavt slid, meget god i tørt føre" - Kom ind som nr. 1 i slid.

 

(8) - Greb i vådt føre - MICHELIN e.PRIMACY er klassificeret som ""B" under vådt greb i den europæiske mærkningskala.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.