Klimaet kan være ekstremt uforudsigeligt, især i høje bjerge. Bare fordi det var solrigt og varmt, da du tog afsted, betyder det ikke, at du ikke kommer til at ryste af kulde et par hundrede meter højere oppe. Tag regnudstyr og varmt tøj med, måske endda et komplet sæt skiftetøj.
Med hurtigt skiftende vejrforhold kan sigtbarheden meget hurtigt forværres og gå ud over din sikkerhed på motorcyklen. Nogle gange fra en dal til en anden, andre gange selv fra et sving til det næste. Skiftende vejgreb kræver øget opmærksomhed, uanset om man er midt i en storm eller kører efter en anden. Tjek de forskellige meteorologiske tjenester, inden du tager afsted. De vil give dig de seneste prognoser.
En anden specifik ting ved bjergveje: vejunderlag, der kan gemme på overraskelser. I slutningen af vinteren kan kørebanen blive alvorligt beskadiget efter mange ugers frostvejr. Frostens skadelige virkninger forbliver synlige om sommeren, en periode som vejarbejdere benytter sig af til at udføre reparationsarbejde, der fører til grus på vejen og midlertidige vejarbejder.
Selv på en vej midt i ingenting kan du ikke desto mindre forvente at støde på en lastvogn, en bus, en autocamper, en traktor eller endda et dyr ... I et sving med dårlige oversigtsforhold skal din bane tage højde for denne permanente trussel med den bredest mulige vinkel, så du kan få det bedste udsyn.
Sving på snoede veje i bjergene, nogle gange hårnålesving, betyder, at der er reduceret eller intet udsyn, og de skal derfor tages forsigtigt for at bevare sikkerheden på motorcyklen.
Se mere om at tage sving på en motorcykel i vores artikel om at tage sving på en motorcykel.
Artikel skrevet med teknisk bidrag fra BMC Moto.