electric car winter tyres

Har elbiler brug for vinterdæk?

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

De særlige forhold ved elbiler skal altid tages i betragtning ved valg af dæk. Men gælder det for vinterdæk? Er vinterdæk obligatoriske til denne type biler? Har elbiler brug for specielle vinterdæk? Hvad er de bedste vinterdæk til elbiler? Hvilke dæk til elbiler fra MICHELIN garanterer sikkerhed, miljøvenlighed og komfort om vinteren? Læs videre for at få alle svarene på dine spørgsmål om vinterdæk til elbiler.

Elbiler: hvornår er der brug for vinterdæk?

Vinterdæk er ikke kun til sjældne snefald. De er udformet til at kunne klare alle vinterforhold, inklusive lave temperaturer, regn og sne. Og selv om der er forskel på elbiler og ikke-elbiler, så er behovet for vinterdæk det samme og bør overvejes, når temperaturen falder til under 7 grader Celsius og begynder konstant at ligge derunder. Hvad mere er, så bør behovet for vinterdæk overvejes af hensyn til din og dine passagerers sikkerhed, da de bedste vinterdæk til elbiler bevarer smidigheden og kan reducere din bremselængde til under det halve.  

Og hvis du har brug for vinterdæk med gode præstationer, så er dækkene MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV og MICHELIN Pilot Alpin PA4 – alt efter din dækstørrelse – alle fremragende muligheder om vinteren til din elbil. Disse dæk, der har været testvindere adskillige gange (se Priser nedenfor), er designet og godkendt af førsteklasses bilfabrikanter og giver holdbar kontrol og greb i sne og på våde og tørre veje. De er udformet til at have kortere bremselængder på vinterveje, samtidig med at de har en mindre effekt på brændstofforbruget på grund af lavere rullemodstand, hvilket giver dig mere frihed med din elbil. De tager også højde for elbilens øgede vægt og drejningsmoment og er udformet til at have den bedste holdbarhed(1) sammen med centrale sikkerhedsegenskaber.

michelinpilotalpine5 ts ab402023 en
michelin large

Til ”mindre” elbiler som BMW i3 eller Renault Zoé kan du trygt vælge MICHELIN Alpin 6, hvis du står over for vanskeligt vinterføre. Det er blevet særdeles godt bedømt af meningsdannere såsom ADAC og har bidraget til, at Michelin fik Auto Bilds pris som årets fabrikant af vinterdæk i 2021 og 2022. Det giver dig holdbare præstationer, når det gælder bremseevne og trækkraft i sne.(2)

Elbiler kan også udstyres med MICHELIN CrossClimate², mesteren i helårskategorien i Europa(3) udviklet til lejlighedsvis brug i vanskeligt føre. Med MICHELIN CrossClimate² sparer du tid og penge, beholder samme dæk på bilen året rundt og kører sikkert overalt i al slags vejr. Denne anden generation af CrossClimate-dækket, MICHELIN CrossClimate², er allerede godkendt til originalmontering på rene elbiler såsom Volvo XC40. Dækket fås også til Renault Zoé, Tesla Model 3, BMW i3, Volkswagen ID4 og blev i 2022 lanceret til Volkswagen ID3.

I mere vanskeligt vinterføre er MICHELIN X-ICE SNOW eller pigdækket MICHELIN X-ICE NORTH 4 fremragende muligheder. Disse dækserier er udviklet til de mest ekstreme forhold og hvide veje (sne og is det meste af tiden). MICHELIN X-ICE NORTH 4 er udformet til ultimativ kontrol på is, da dækkets pigteknologier sikrer fremragende bremseevne og greb på is, og har desuden fremragende bremseevne og acceleration i sne samt lavere rullemodstand end den forrige generation af dækket(4).  På grund af den matematiske algoritme, der bruges til at bestemme placeringen af dækkets pigge, er støjniveauet desuden overraskende lavt for et pigdæk. Hvis støjniveau og komfort er et problem, kan et vinterdæk uden pigge være en bedre mulighed, afhængigt af din brug og vejforholdene.

Hvorfor vælge Michelins vinterdæk til elbiler?

Michelin udvikler vinterdæk med de højeste standarder til alle køretøjer. Elbiler kan være mere krævende, når det gælder dækpræstationer på 3 vigtige områder: slitage, rækkevidde, støj. Michelin har et bredt sortiment af vinterdæk udformet til at imødekomme disse specifikke krav og samtidig give fremkommelighed og sikkerhed om vinteren og dermed levere de bedste MICHELIN vinterdæk til elbiler.

Michelins bedste vinterdæk til elbiler

  • Slitage: MICHELIN vinterdæk har været kendt for at levere stor slidstyrke, dette gælder også for vores seneste dæk: MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4 og MICHELIN Pilot Alpin 5-familien.  Da elbiler har en tendens til at være tungere, løser Michelin også dette, eftersom mange vinterdækstørrelser fås som XL (Extra Load) og HL (High Load) allerede.
  • Rækkevidde: Michelin har i over 3 årtier været banebrydende, når det gælder teknologier inden for lav rullemodstand. Siden 1992 har Michelin løbende arbejdet på at reducere sine dæks rullemodstand. Dette gælder også dækket MICHELIN I-ICE SNOW, hvis rullemodstand blev reduceret med 9 % sammenlignet med den forrige generations dæk(5).
  • Støj:  Vinterdæk fra MICHELIN har dækmønstre, der reducerer rullestøj.  MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, MICHELIN Pilot Alpin og MICHELIN Latitude Alpin tilbyder meget lave støjniveauer.  Dette gør dem til det ideelle valg til elbiler.

 

Kort sagt har Michelin på nuværende tidspunkt et stærkt udvalg af vinterdæk, der imødekommer de behov, nutidens elbiler og kunder har.

Hvordan vælger man de rigtige vinterdæk til elbiler?

At vælge de bedste vinterdæk til elbiler er det samme som at vælge et vinterdæk til en ikke-elbil. Du skal først tage i betragtning, hvilken bil du har, og hvordan du bruger den, og derefter vælge det behørige dæk i overensstemmelse hermed afhængigt af dine forventninger til dækkets præstationer i sne og på is (dvs. trækkraft, bremseevne), dækkenes disponibilitet, dækgaranti, priser osv.

Hvis du kører i en elbil og er optaget af bilens totale rækkevidde, så er valg af de bedste vinterdæk fra MICHELIN med lav rullemodstand en god løsning for dig. Derudover har elbiler en tendens til at have større drejningsmoment og mere accelerationsevne end en ikke-elbil, hvilket kan øge slitagen på dækkene. Hvis du vil have glæde af dine vinterdæks præstationer i mange år, skal du vælge et MICHELIN vinterdæk, der giver holdbare præstationer til din elbil takket være dækmønsterets lameller, der går helt ned i bunden, selv når mønsteret er under 4 mm.

Dæk har en stor indflydelse på den måde, biler opfører sig, og derfor er det vigtigt at have de bedste vinterdæk til elbiler. Det er vanskeligt at køre om vinteren, uanset hvilken bil man kører i. Det er rigtigt, at firhjulstrukne biler giver bedre trækkraft, men uden dæk egnet til vinterforhold og lave temperaturer vil dette ikke være tilstrækkeligt, fordi gummiblandinger i sommerdæk bliver hårde i kulden og mister meget greb. Derfor er det nødvendigt at vælge et førsteklasses vinterdæk, der giver fremragende vinterpræstationer, sikkerhed og fremkommelighed. Vinterdæk er udviklet til at præstere bedre under en lang række vinterforhold såsom våde veje, sjap, sne og is. De forbedrer også din bils vejgreb og præstationer under disse forhold, og de forkorter din bremselængde og øger dermed sikkerheden. Kort sagt kan det rigtige vinterdæk til en elbil i en given sammenhæng om vinteren være de samme vinterdæk som til en ikke-elbil.

Hvordan beskytter man dækkene på sin elbil?

Som for alle andre dæk er der to måder, hvorpå man kan beskytte dækkene på sin elbil og derved optimere deres levetid: vedligeholdelse og kørestil.

Som for biler med forbrændingsmotor indebærer vedligeholdelse af elbiler overvågning af lufttryk, sporing og slitage.
Lufttrykket elbilens vinterdæk er også en markant faktor, der påvirker den gennemsnitlige distance, elbilen kan køre. Kørsel med vinterdæk med for lavt lufttryk kan medføre en række alvorlige risici: reduceret sikkerhed, længere bremselængder, øget risiko for akvaplaning, højere energiforbrug, hurtigere slitage og unødvendigt elforbrug, da dækkene kræver mere energi for at rulle. For ikke at nævne at forkert lufttryk i vinterdækkene kan føre til for tidlig slitage. Derudover fører temperaturfald til et fald i lufttrykket inde i dækket. Når et dæk ved 20 °C har et lufttryk på 2,5 bar, vil det samme dæk ved 0 °C kun have et lufttryk på 2,2 til 2,3 bar på grund af temperaturfaldet. Husk, at biler er udstyret med en mærkat fra fabrikanten, der angiver det anbefalede lufttryk for specifikke størrelser af bildæk. Der er også anbefalinger om at tjekke lufttrykket afhængigt af om bilen er fuldt lastet eller ej.

Økokørsel er et udtryk, vi hører mere og mere nu om dage, og det med god grund. Med det formål at reducere energiforbruget maksimerer den rigtige kørestil ikke kun en elbils rækkevidde, den optimerer også dækkene på elbilens kvalitet og præstationer. Kort fortalt er kørestilen særlig vigtig. Brug moderat acceleration og blid, regenerativ bremsning. Tag sving forsigtigt med jævn bevægelse af rattet og pedalerne. Dette er den bedste måde at forlænge batterirækkevidden og levetiden for dækkene på din elbil.

Er der særlige anbefalinger for kørsel om vinteren med en elbil?

Drive safely in winter with the best winter tyres for electric cars

Den første ting, der skal tages i betragtning, er, at elbiler normalt er tungere end almindelige biler på grund af batterierne (den ekstra vægt varierer mellem 200 kg og 300 kg i gennemsnit). Og jo tungere bilen er, jo mere kinetisk energi vil den generere. Det gælder både ved opbremsning og i sving. Hvis man kører på samme vej med de samme dæk, vil den tungere bil oftest være længere tid om at bremse. Det gælder især ved kørsel på vinterveje, der kan være dækkede af is og sne. Førere af elbiler bør øge afstanden til bilen foran dem og dermed give dem selv en længere afstand og mere tid til at stoppe. Selvfølgelig vil det hjælpe at køre på nogle af de bedste vinterdæk til elbiler, som er udformet til at reducere bremselængde.

Elbiler har også et stort drejningsmoment, så det er nemt at lave hjulspin med dækkene. Jævn acceleration og jævn drejning af rattet hjælper med at holde bilen under kontrol og gør det muligt for dækket at give maksimalt greb. Aggressive bevægelser vil øge risikoen for, at dækkene glider, og forhindre dem i at arbejde effektivt på underlaget. For at bevare eller endda give dig større selvtillid ved kørsel i elbil om vinteren bør du øve dig og mestre jævn acceleration og manøvrering.

Det meste af tiden har elbiler forskellige muligheder for regenerativ bremsning (regen). Når man slipper speederen, kan den sænke farten hurtigere, også vil batteriet genoplades hurtigere, eller man kan sænke farten mere jævnt, så vil batteriet ikke genoplades så hurtigt. Hvis regenereringstilstanden kan justeres, kan man overveje at benytte en blødere regenerativ bremseindstilling. 

Når man vælger den mere aggressive regenereringstilstand, kan det destabilisere bilen, når det er glat, og føre til tab af kontrol, hvis man bremser for pludseligt. Dette er især vigtigt at tage højde for, når man skal rundt i et sving eller kører om hjørner. Man bør altid sænke farten gradvist, og mens man kører lige ud. Læs og se vores tips til sikker kørsel om vinteren for at få mere information om at bremse i et sving.

Hvor skal man henvende sig for at få serviceret vinterdækkene til sin elbil?

Det anbefales, at du kontakter din dækforhandler for at sikre, at de har erfarne specialister i elbiler samt det rigtige udstyr. Enhver forhandler af MICHELIN eller den forhandler, hvor du købte din elbil, kan være en god mulighed.

Står du med et fladt dæk? Selv om det er muligt at montere et reservehjul derhjemme, så er det nemmere, sikrere og meget hurtigere at få en fagmand til at tage sig af skiftet. Hvis du gør det selv, skal du sørge for at bruge de korrekte løftepunkter (for at undgå at bære bilen ved hjælp af batteriet) og overholde sikkerhedsreglerne. Sørg for, at du altid kører med det rigtige nødudstyr i bilen.

map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Find mig
Søg

Juridisk meddelelse

(1) - Eksterne test udført af DEKRA Test Center, på opdrag fra Michelin, i marts og april 2018 med en Volkswagen Golf VII med dimensionen 225/40 R 18, sammenligning med CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 og Nokian WRA4, og eksterne test udført af DEKRA Test Center, på opdrag fra , i februar og marts 2019 med en VW Passat med dimensionen 235/45 R 18, sammenligning med CONTINENTAL WinterContact TS850P og CONTINENTAL WinterContact TS860S. Test af rullemodstand udført af TÜV SÜD i 2018 med dimensionen 225/40 R18 92V XL for, sammenligning af MICHELIN Pilot Alpin 5 og MICHELIN Pilot Alpin 4, samt intern test udført af Michelin med MICHELIN Pilot Alpin 5 til forordning R117.


(2) – Test af bremseevne i sne og vådt føre udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra december 2017 til januar 2018 med dimensionen 205/55 R 16 91H på en Volkswagen Golf 7. I testene blev MICHELIN Alpin 6 sammenlignet med MICHELIN Alpin 5 i både ny og slidt tilstand. Slidt betyder, at dækket ved hjælp af en maskine er slidt ned til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f. Lokale bestemmelser vedrørende vinterdæk skal altid overholdes.

 

(3) Balancere mellem præstationer – Balancere mellem præstationer dokumenteret af følgende test udført i 2020 og 2021: bremseevne på tørre veje, bremseevne på våde veje med nye og slidte dæk, bremseevne i sne med nye og slidte dæk, trækkraft i sne med nye og slidte dæk, rullemodstand og levetid – se oplysningerne i afsnit a, b, c, d, e og f i de juridiske meddelelser - MICHELIN CrossClimate 2 indtager førstepladsen i 6 ud af 9 test.


(A) - Bremseevne i sne – Test af bremseevne i sne udført i februar 2021 af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, opbremsning fra 30 til 10 km/t (med nye dæk og dæk slidt ned på maskine til 2 mm) med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 % - slidt: 100 %) sammenlignet med MICHELIN CrossClimate+ (nyt; 95 % - slidt: 88,1 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 92,4 %) - slidt: 70,9 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 99,5 %) - slidt: 96,4 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 97,6 %) - slidt: 94,1 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (nyt: 81,9 %) - slidt: 77,0 %).

 

(B) – Test af trækkraft i sne – Test af trækkraft i sne udført af TÜV SÜD Product Service på opdrag fra Michelin i februar 2021 (med nye dæk og dæk slidt ned på maskine til 2 mm) med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 %) - slidt: 100 %) sammenlignet med MICHELIN CrossClimate+ (nyt; 95,1 %) - slidt: 87,5 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 84,6 %) - slidt: 65,2 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 95,6 %) - slidt: 91,9 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 94,6 %) - slidt: 90,6 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (nyt: 72,0 %) - slidt: 54,2 %).


(C) – Test af bremseevne i vådt føre – Test af bremseevne i vådt føre udført fra oktober 2020 til april 2021 af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, opbremsning fra 80 til 20 km/t med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7 (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f), sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 %) - slidt: 100 %) og MICHELIN CrossClimate+ (nyt; 98,2 %) - slidt: 101,1 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 103,2 %) - slidt: 99,5 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 94,9 %) - slidt: 96,1 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 95 %) - slidt: 93,5 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (nyt: 96,7 %) - slidt: 89 %).

 

(D) – Test af bremseevne på tør vej – Test af bremseevne på tør vej udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, i februar 2021, opbremsning fra 100 til 0 km/t med dimensionen 205/55 R16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) og MICHELIN CrossClimate+ (96,2 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (92,4 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4 %).

 

(E) – Levetid  - Test af levetid udført af DEKRA TEST CENTER, på opdrag fra Michelins, i december 2021 med dimensionen 205/55 R16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) og CONTINENTAL AllSeason Contact (100,8 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9 %). Test af levetid foretages under gennemsnitlige faktiske forhold (D50) over 14.460 kilometer og en ekstrapoleret levetid til 1,6 mm.

 

(F) – Rullemodstand – Test af rullemodstand udført på maskine af Applus Idiada, på opdrag fra Michelin, i august 2020 med dimensionen 205/55 R 16 94V XL, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) og MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t). Miljøansvarlig kørsel afhænger især af kørevaner, køretøj eller dæktryk.
Resultaterne kan variere alt efter vej—og vejrforhold.

 

(4) Baseret på interne undersøgelser udført af Michelin på teknologicentret i Ladoux (Clermont-Ferrand, Frankrig) mellem august 2016 og november 2017, sammenligning af MICHELIN X-Ice North 3 i dimensionen 205/55R16 og MICHELIN X-Ice North 4 i samme dimension.

(5) En reduktion på 9 % i rullemodstand baseret på interne undersøgelser udført på teknologicentret i Ladoux (Clermont-Ferrand, Frankrig) mellem august 2019 og januar 2020, sammenligning af MICHELIN X-Ice Snow og MICHELIN X-Ice Xi3 i samme dimension. Undersøgelserne blev udført ved hjælp af ISO 28580-metoden ved 80 km/t.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.