electric car winter tyres

Har elbiler brug for vinterdæk?

Man skal altid tage højde for specifikationerne for elbiler, når man vælger dæk. Men gælder det for vinterdæk? Er vinterdæk lovpligtige til denne type bil? Hvis man har en elbil,skal man så bruge en speciel type vinterdæk? Hvad er de bedste vinterdæk til elbiler? Hvilke Michelindæk til elbiler garanterer sikkerhed, miljøvenlighed og komfort om vinteren? Læs videre for at få svar på alle dine spørgsmål om vinterdæk til elbiler.

Hvad er forskellen mellem dæk til elbiler og dæk til biler med forbrændingsmotor?

Når man skal designe et dæk til en elbil, er det nødvendigt at tage højde for forskellene mellem elbiler og biler med forbrændingsmotor. Dækkets præstationer kan være forskellige for en elbil og en bil med forbrændingsmotor, alt afhængigt af biltypen, kørselsadfærd samt vejr- og vejforhold.

Elbiler er tynget af deres batteri, og derfor har de brug for dæk, der kan bære ekstra vægt. Elbilens batteri lagrer energien, men det er bilens elmotor, der giver det øjeblikkelige moment – og støjsvagheden. Når du kører i en elbil, kommer du øjeblikkeligt op på 100 % af bilens motorkraft, når du trykker på speederen. Det betyder, at vægtoverførslen er skarpere og meget mere intens end vægtoverførslen i biler med forbrændingsmotor, hvilket har en indflydelse på dækkenes slitage.

En anden faktor, der gør, at dæk til elbiler skal adskille sig fra dæk til biler med forbrændingsmotor, er støj. Når man kører i en elbil, er den støj, der kommer fra en forbrændingsmotor, fjernet, og det medfører, at lyden fra dækkene ved kørsel på en vejbane er langt mere mærkbar for en elbil. Derfor er dækfabrikanterne nødt til at udvikle dæk, der er langt mere støjsvage. Dermed reduceres den opfattede støj i kabinen.

Der findes dog allerede dæk, der kan bruges til både elbiler og biler med forbrændingsmotor.

Har elbiler brug for vinterdæk? 

Selvom der er forskelle mellem elbiler og biler med forbrændingsmotor, så er behovet for vinterdæk det samme, og derfor bør man køre med vinterdæk, uanset hvilken type bil man har, når temperaturen bevæger sig under de 7 grader celsius og holder sig her under konstant. Derudover bør vinterdæk til din elbil kraftigt overvejes på grund af den sikkerhed, de giver til dig og dine passagerer, da de bedste vinterdæk til elbiler bevarer smidigheden og kan nedsætte bremselængden med op til det dobbelte.

Hvis du har brug for højtydende vinterdæk, vil dækkene MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV og MICHELIN Pilot Alpin PA4 alle være et glimrende valg, når du skal ud på vejene med din elbil om vinteren. Disse dæk blev designet og godkendt af premium bilfabrikanter og sikrer holdbar kontrol og vejgreb på snedækkede, våde og tørre veje. De er designet til at have en kortere bremselængde i vinterføre, samtidig med at de har et lavere brændstofforbrug takket være den lavere rullemodstand. Alt sammen giver det dig mere frihed, når du kører i din elbil. De tager også højde for elbilers moment og øgede vægt, og de er designet til have den længste levetid(1), samtidig med at de har vigtige sikkerhedsegenskaber.

Hvis du har en ”mindre” elbil, såsom en BMW i3 eller en Renault Zoé, kan du roligt sætte din lid til dækket MICHELIN Alpin 6, hvis du skal køre under svære vinterforhold. Det har fået rigtig gode bedømmelser, blandt andet af ADAC, og det var medvirkende til, at Auto Bild udnævnte Michelin til årets fabrikant af vinterdæk i 2021 og 2020. Det vil give dig holdbare præstationer, når det gælder bremseevne og trækkraft i sne (2).

Hvis man har en elbil, kan man også montere MICHELIN CrossClimate², mesteren i kategorien helårsdæk i Europa (3). Med MICHELIN CrossClimate² vil du spare tid og penge og kunne køre sikkert hele året i al slags vejr. Anden generation, MICHELIN CrossClimate², er allerede godkendt til biler, der udelukkende kører på el, såsom Volvo XC40. Det fås også til Renault Zoé, BMW i3 og, Volkswagen ID4, og det vil blive lanceret til Volkswagen ID3 i 2022.

I mere vanskeligt vinterføre er snedækket MICHELIN X-ICE SNOW eller vintedækket med pigge MICHELIN X-ICE NORTH 4 en glimrende mulighed. MICHELIN X-Ice North 4 er designet til at give ultimativ kontrol på is, da dækket er lavet med en pigteknologi, der giver forbedret bremseevne og vejgreb på is. Derudover er det designet til at give fremragende bremseevne og acceleration i sne og bedre rullemodstand end den tidligere generation af dette dæk.  Derudover har dækket et meget lavt støjniveau sammenlignet med andre pigdæk på grund af den matematiske algoritme, der er blevet brugt til at bestemme placeringen af piggene på dækket. Hvis du går meget op i støjniveau og komfort, så vil et dæk uden pigge dog være et bedre valg. 

Hvorfor vælge Michelins vinterdæk til elbiler?

Michelin designer vinterdæk med de højeste standarder til alle typer af biler. På 3 nøgleområder kan elbiler være mere krævende, når det kommer til dækkets præstationer. Det er: slitage, rækkevidde og støjniveau. Heldigvis tilbyder Michelin et bredt udvalg af dæk, som er designet til at imødekomme disse specifikke behov, samtidig med at de giver mobilitet og sikkerhed, hvilket gør dem til Michelins  bedste vinterdæk til elbiler.

MICHELIN’s best winter tyres for electric cars
  • Slitage. Michelins vinterdæk er kendt for at deres lange levetid, og vores nyeste vinterdæk er ingen undtagelse: MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4 og MICHELIN Pilot Alpin 5.  Elbiler er som regel tungere, og derfor har Michelin allerede designet flere forskellige dimensioner af vinterdæk, som kan bære ekstra belastning.
  • Rækkevidde. Michelin har i 3 årtier været pioner inden for teknologien for lav rullemodstand. MICHELIN GreenX, det banebrydende dæk inden for energibesparende dæk, blev introduceret i 1992. Michelin har siden arbejdet kontinuerligt på at reducere sine dæks rullemodstand.  Et eksempel på dette er dækket, MICHELIN X-Ice Snow, hvis rullemodstand blev reduceret med 9 % sammenlignet med den tidligere udgave af dækket.
  • Støj.  Michelis vinterdækserier er designet med Piano-teknologien, der giver støjsvage dækmønstre.  Følgende dæk er meget støjsvage:MICHELIN X-Ice Snow, MICHELIN X-Ice North 4, MICHELIN Pilot Alpin og MICHELIN Latitude Alpin.  Derfor er de velegnede til elbiler.

 

Kort sagt har Michelin på nuværende tidspunkt et stærkt udvalg af vinterdæk, som kan opfylde de ekstra krav, der stilles for elbiler, samt forbrugernes behov. 

Hvordan vælger man de rigtige vinterdæk til sin elbil?

At vælge de bedste vinterdæk til sin elbil er på mange måder det samme som at vælge de rigtige vinterdæk til en bil med forbrændingsmotor.  Du skal tage højde for dækkets præstationer på is og i sne (f.eks. dets trækkraft og bremseevne), om dækket er disponibelt, hvilken garanti der er på dækket, prisen osv. Derudover er der nogle faktorer, du også skal have in mente, når du skal vælge vinterdæk til din elbil, nemlig som nævnt ovenfor rækkevidde, vægt, moment og støjniveau. 

Hvis du er én af de førere af elbiler, som går meget op i bilens overordnede rækkevidde, så er det en rigtig god idé at vælge et af Michelins vinterdæk til elbiler med den laveste rullemodstand. Elbiler er tungere end biler med forbrændingsmotor, og det betyder, at du skal vælge et dæk, der sikkert kan bære den ekstra belastning, der kommer fra en elbil.  Du kan finde disse oplysninger i bilens instruktionsbog eller på klistermærket med oplysninger om dækket på døren i førersiden. Derudover har elbiler en tendens til at have større moment og mere accelerationskraft end en bil med forbrændingsmotor, hvilket kan resultere i hurtigere slitage af dækkene. Hvis du vil nyde godt af dine vinterdæks præstationer i mange år, skal du vælge et af Michelins vinterdæk, der giver din elbil holdbare præstationer.  

Dækkene spiller en væsentlig rolle for en bils køreegenskaber, og det er derfor vigtigt at have de bedste vinterdæk til sin elbil. Det er svært at køre om vinteren, uanset hvilken bil man kører i. Derfor er det vigtigt at vælge et premium vinterdæk, der giver fremragende præstationer, sikkerhed og mobilitet om vinteren. Vinterdæk er designet til at give bedre præstationer i al slags vinterføre såsom våde veje, sne, slud og is. Derudover giver de din bil bedre vejgreb og præstationer under disse forhold, og de forkorter bremselængden, så du kan køre mere sikkert. Kort sagt kan de rigtige vinterdæk til en elbil være de samme som dem, der er velegnede til en bil med forbrændingsmotor. 

Hvordan beskytter jeg dækkene på min elbil?

Ligesom det gælder for ethvert andet dæk, er der to primære måder, hvorpå du kan beskytte dine dæk til elbiler og dermed optimere deres levetid: vedligeholdelse og kørestil.

Indebærer, at du holder øje med dækkenes temperatur, sporing og slitage.

Lufttrykket i vinterdækkene til din elbil spiller en væsentlig rolle for bilens gennemsnitlige rækkevidde. Hvis vinterdækkenes lufttryk er for lavt, mens du kører, resulterer det i unødvendigt elforbrug, da dækkene i dette tilfælde har brug for mere energi for at kunne rulle. Og hvis dæktrykket ikke er korrekt på dine vinterdæk, kan det resultere i for tidlig slitage. Husk, at bilfabrikanten sætter et klistermærke på en af bilens dele, som angiver det anbefalede lufttryk for specifikke dimensioner af bildæk. Derudover er der anbefalinger til lufttrykket, alt efter belastningen af bilen.

Økokørsel er et udtryk, man hører mere og mere for tiden, og det er der en god grund til. Med den rigtige kørestil kan man reducere energiforbruget, maksimere en elbils rækkevidde og optimere dækkenes kvalitet og præstationer.

Kort sagt, kørestilen er særlig vigtig. Vi anbefaler moderate accelerationer og forsigtige, regenerative opbremsninger. Vær forsigtig, når du tager hjørner. Det er den bedste måde at øge batteriets rækkevidde og forlænge levetiden for dine dæk til elbiler . "

Findes der anbefalinger om kørsel i elbil om vinteren? 

Drive safely in winter with the best winter tyres for electric cars

Det første, du skal have in mente, er, at elbiler normalt er tungere end biler med forbrændingsmotor på grund af batteripakken. Hvis du kører på samme vej med de samme dæk, vil det ofte tage længere tid for den tungere elbil at sænke farten. Det gælder især om vinteren, når man kører på is og i sne. Førere af elbiler skal øge afstanden til den forankørende bil, så de får en længere distance til at bremse og stoppe. Men naturligvis hjælper det også, hvis man kører med nogle af de bedste vinterdæk til elbiler, såsom MICHELIN® X-Ice SNOW, som er designet til at reducere bremselængden.

Elbiler har også et stort moment, så det er let at lave hjulspin. Hvis du accelerer jævnt og styrer rattet problemfrit, vil du gøre dit for at holde bilen under kontrol. Pludselige og voldsomme bevægelser vil øge chancen for, at din bil begynder at glide. Hvis du har en elbil, er det en god idé at øve jævn acceleration og styring om vinteren, så du kan køre trygt og sikkert på de is- og snedækkede veje.

De fleste elbiler har forskellige muligheder for regenerativ opbremsning. Når du løfter foden hurtigt fra speederen, vil farten sænkes hurtigere, og batteriet vil genoplade hurtigere. Hvis du løfter foden langsommere, vil farten blive sænket langsommere, og dermed vil batteriet ikke genoplade lige så hurtigt. Hvis du vælger en regenerativ opbremsnings-tilstand, som er mere aggressiv, vil du opleve, at det den vil virke lidt som bremserne. I glat føre vil dette kunne resultere i, at du mister kontrollen med bilen, hvis du sænker farten pludseligt og hurtigt. Det er især vigtigt at have dette in mente, når du tager hjørner og sving. Du bør altid sænke farten gradvist og bremse, når du kører lige ud. Læs vores tips til sikker vinterkørsel for at få flere oplysninger om, hvordan man bremser i et sving.

Hvor skal man få foretaget et serviceeftersyn af sine vinterdæk til elbiler?

Det anbefales, at du kontakter din dækforhandler for at sikre, at de har teknikere til rådighed, som er eksperter i elbiler og har det rigtige udstyr. En Michelin-forhandler eller den forhandler, hvor du købte din elbil, vil være en god mulighed.

Er du punkteret? Selvom det er muligt at montere et reservedæk derhjemme, er det nemmere, mere sikkert og langt hurtigere at få en forhandler til at gøre det. Under alle omstændigheder skal du sørge for, at du har det rette nødudstyr med dig, når du skal ud at køre.

map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Find mig
Søg

Juridisk meddelelse

(1) - Eksterne test udført af DEKRA Test Center, på opdrag fra Michelin, i marts og april 2018 med en Volkswagen Golf VII med dimensionen 225/40 R 18, sammenligning med CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 og Nokian WRA4, og eksterne test udført af DEKRA Test Center, på opdrag fra , i februar og marts 2019 med en VW Passat med dimensionen 235/45 R 18, sammenligning med CONTINENTAL WinterContact TS850P og CONTINENTAL WinterContact TS860S. Test af rullemodstand udført af TÜV SÜD i 2018 med dimensionen 225/40 R18 92V XL for, sammenligning af MICHELIN Pilot Alpin 5 og MICHELIN Pilot Alpin 4, samt intern test udført af Michelin med MICHELIN Pilot Alpin 5 til forordning R117.


(2) – Test af bremseevne i sne og vådt føre udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra december 2017 til januar 2018 med dimensionen 205/55 R 16 91H på en Volkswagen Golf 7. I testene blev MICHELIN Alpin 6 sammenlignet med MICHELIN Alpin 5 i både ny og slidt tilstand. Slidt betyder, at dækket ved hjælp af en maskine er slidt ned til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f. Lokale bestemmelser vedrørende vinterdæk skal altid overholdes.

 

(3) Balancere mellem præstationer – Balancere mellem præstationer dokumenteret af følgende test udført i 2020 og 2021: bremseevne på tørre veje, bremseevne på våde veje med nye og slidte dæk, bremseevne i sne med nye og slidte dæk, trækkraft i sne med nye og slidte dæk, rullemodstand og levetid – se oplysningerne i afsnit a, b, c, d, e og f i de juridiske meddelelser - MICHELIN CrossClimate 2 indtager førstepladsen i 6 ud af 9 test.


(A) - Bremseevne i sne – Test af bremseevne i sne udført i februar 2021 af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, opbremsning fra 30 til 10 km/t (med nye dæk og dæk slidt ned på maskine til 2 mm) med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 % - slidt: 100 %) sammenlignet med MICHELIN CrossClimate+ (nyt; 95 % - slidt: 88,1 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 92,4 %) - slidt: 70,9 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 99,5 %) - slidt: 96,4 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 97,6 %) - slidt: 94,1 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (nyt: 81,9 %) - slidt: 77,0 %).

 

(B) – Test af trækkraft i sne – Test af trækkraft i sne udført af TÜV SÜD Product Service på opdrag fra Michelin i februar 2021 (med nye dæk og dæk slidt ned på maskine til 2 mm) med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 %) - slidt: 100 %) sammenlignet med MICHELIN CrossClimate+ (nyt; 95,1 %) - slidt: 87,5 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 84,6 %) - slidt: 65,2 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 95,6 %) - slidt: 91,9 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 94,6 %) - slidt: 90,6 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (nyt: 72,0 %) - slidt: 54,2 %).


(C) – Test af bremseevne i vådt føre – Test af bremseevne i vådt føre udført fra oktober 2020 til april 2021 af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, opbremsning fra 80 til 20 km/t med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7 (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f), sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 %) - slidt: 100 %) og MICHELIN CrossClimate+ (nyt; 98,2 %) - slidt: 101,1 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 103,2 %) - slidt: 99,5 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 94,9 %) - slidt: 96,1 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 95 %) - slidt: 93,5 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (nyt: 96,7 %) - slidt: 89 %).

 

(D) – Test af bremseevne på tør vej – Test af bremseevne på tør vej udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, i februar 2021, opbremsning fra 100 til 0 km/t med dimensionen 205/55 R16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) og MICHELIN CrossClimate+ (96,2 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (92,4 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4 %).

 

(E) – Levetid  - Test af levetid udført af DEKRA TEST CENTER, på opdrag fra Michelins, i december 2021 med dimensionen 205/55 R16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) og CONTINENTAL AllSeason Contact (100,8 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9 %). Test af levetid foretages under gennemsnitlige faktiske forhold (D50) over 14.460 kilometer og en ekstrapoleret levetid til 1,6 mm.

 

(F) – Rullemodstand – Test af rullemodstand udført på maskine af Applus Idiada, på opdrag fra Michelin, i august 2020 med dimensionen 205/55 R 16 94V XL, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) og MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t). Miljøansvarlig kørsel afhænger især af kørevaner, køretøj eller dæktryk.
Resultaterne kan variere alt efter vej—og vejrforhold.

 

(4) Baseret på interne undersøgelser udført af Michelin på teknologicentret i Ladoux (Clermont-Ferrand, Frankrig) mellem august 2016 og november 2017, sammenligning af MICHELIN X-Ice North 3 i dimensionen 205/55R16 og MICHELIN X-Ice North 4 i samme dimension.

(5) En reduktion på 9 % i rullemodstand baseret på interne undersøgelser udført på teknologicentret i Ladoux (Clermont-Ferrand, Frankrig) mellem august 2019 og januar 2020, sammenligning af MICHELIN X-Ice Snow og MICHELIN X-Ice Xi3 i samme dimension. Undersøgelserne blev udført ved hjælp af ISO 28580-metoden ved 80 km/t.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.