(1) - Eksterne test udført af DEKRA Test Center, på opdrag fra Michelin, i marts og april 2018 med en Volkswagen Golf VII med dimensionen 225/40 R 18, sammenligning med CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 og Nokian WRA4, og eksterne test udført af DEKRA Test Center, på opdrag fra , i februar og marts 2019 med en VW Passat med dimensionen 235/45 R 18, sammenligning med CONTINENTAL WinterContact TS850P og CONTINENTAL WinterContact TS860S. Test af rullemodstand udført af TÜV SÜD i 2018 med dimensionen 225/40 R18 92V XL for, sammenligning af MICHELIN Pilot Alpin 5 og MICHELIN Pilot Alpin 4, samt intern test udført af Michelin med MICHELIN Pilot Alpin 5 til forordning R117.
(2) – Test af bremseevne i sne og vådt føre udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra december 2017 til januar 2018 med dimensionen 205/55 R 16 91H på en Volkswagen Golf 7. I testene blev MICHELIN Alpin 6 sammenlignet med MICHELIN Alpin 5 i både ny og slidt tilstand. Slidt betyder, at dækket ved hjælp af en maskine er slidt ned til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f. Lokale bestemmelser vedrørende vinterdæk skal altid overholdes.
(3) Balancere mellem præstationer – Balancere mellem præstationer dokumenteret af følgende test udført i 2020 og 2021: bremseevne på tørre veje, bremseevne på våde veje med nye og slidte dæk, bremseevne i sne med nye og slidte dæk, trækkraft i sne med nye og slidte dæk, rullemodstand og levetid – se oplysningerne i afsnit a, b, c, d, e og f i de juridiske meddelelser - MICHELIN CrossClimate 2 indtager førstepladsen i 6 ud af 9 test.
(A) - Bremseevne i sne – Test af bremseevne i sne udført i februar 2021 af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, opbremsning fra 30 til 10 km/t (med nye dæk og dæk slidt ned på maskine til 2 mm) med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 % - slidt: 100 %) sammenlignet med MICHELIN CrossClimate+ (nyt; 95 % - slidt: 88,1 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 92,4 %) - slidt: 70,9 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 99,5 %) - slidt: 96,4 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 97,6 %) - slidt: 94,1 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (nyt: 81,9 %) - slidt: 77,0 %).
(B) – Test af trækkraft i sne – Test af trækkraft i sne udført af TÜV SÜD Product Service på opdrag fra Michelin i februar 2021 (med nye dæk og dæk slidt ned på maskine til 2 mm) med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 %) - slidt: 100 %) sammenlignet med MICHELIN CrossClimate+ (nyt; 95,1 %) - slidt: 87,5 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 84,6 %) - slidt: 65,2 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 95,6 %) - slidt: 91,9 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 94,6 %) - slidt: 90,6 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (nyt: 72,0 %) - slidt: 54,2 %).
(C) – Test af bremseevne i vådt føre – Test af bremseevne i vådt føre udført fra oktober 2020 til april 2021 af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, opbremsning fra 80 til 20 km/t med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7 (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f), sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 %) - slidt: 100 %) og MICHELIN CrossClimate+ (nyt; 98,2 %) - slidt: 101,1 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVIO (nyt: 103,2 %) - slidt: 99,5 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (nyt: 94,9 %) - slidt: 96,1 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 95 %) - slidt: 93,5 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (nyt: 96,7 %) - slidt: 89 %).
(D) – Test af bremseevne på tør vej – Test af bremseevne på tør vej udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, i februar 2021, opbremsning fra 100 til 0 km/t med dimensionen 205/55 R16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) og MICHELIN CrossClimate+ (96,2 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %), CONTINENTAL AllSeason Contact (92,4 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9 %) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4 %).
(E) – Levetid - Test af levetid udført af DEKRA TEST CENTER, på opdrag fra Michelins, i december 2021 med dimensionen 205/55 R16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) og CONTINENTAL AllSeason Contact (100,8 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%) og PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9 %). Test af levetid foretages under gennemsnitlige faktiske forhold (D50) over 14.460 kilometer og en ekstrapoleret levetid til 1,6 mm.
(F) – Rullemodstand – Test af rullemodstand udført på maskine af Applus Idiada, på opdrag fra Michelin, i august 2020 med dimensionen 205/55 R 16 94V XL, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) og MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t). Miljøansvarlig kørsel afhænger især af kørevaner, køretøj eller dæktryk.
Resultaterne kan variere alt efter vej—og vejrforhold.
(4) Baseret på interne undersøgelser udført af Michelin på teknologicentret i Ladoux (Clermont-Ferrand, Frankrig) mellem august 2016 og november 2017, sammenligning af MICHELIN X-Ice North 3 i dimensionen 205/55R16 og MICHELIN X-Ice North 4 i samme dimension.
(5) En reduktion på 9 % i rullemodstand baseret på interne undersøgelser udført på teknologicentret i Ladoux (Clermont-Ferrand, Frankrig) mellem august 2019 og januar 2020, sammenligning af MICHELIN X-Ice Snow og MICHELIN X-Ice Xi3 i samme dimension. Undersøgelserne blev udført ved hjælp af ISO 28580-metoden ved 80 km/t.