Mønsteret på dækket MICHELIN Pilot Alpin 4 kan afvige fra det, der er vist overfor. Afhængigt af dækdimensionen kan mønsteret være asymmetrisk eller retningsbestemt.
Hvorfor bruger man asymmetriske og retningsbestemte dækmønstre?
Det nye MICHELIN Pilot Alpin 4 findes rent faktisk i to versioner med to forskellige dækmønstre. Michelin arbejdede samtidigt på disse to løsninger: det første mønster blev produceret i samarbejde med Porsche, det andet blev udviklet ved en mere generel proces. Begge løsninger har givet fremragende resultater. Begge dækmønstre opfylder Ridge’n Flex-filosofien og bruger de samme bestanddele i lidt forskellige kombinationer.
Traditionelt set opfattes asymmetriske mønstre som havende bedre køreegenskaber Hvad med køreegenskaberne for MICHELIN Pilot Alpin 4 med retningsbestemt mønster?
Brug af et asymmetrisk dækmønster er rent faktisk en af de løsninger, man kan vælge for at forbedre køreegenskaberne, men det er ikke den eneste. Dæk er som bekendt et produkt med mange bestanddele. Ved at kombinere dem på forskellige måder kan man opnå fremragende køreegenskaber, uanset om dækmønsteret er asymmetrisk eller retningsbestemt. Et eksempel på dette er det nye retningsbestemte dæk MICHELIN Pilot Alpin 4, som er godkendt af Porsche til deres modeller 911 og Boxter.
Betyder det, at MICHELIN Pilot Alpin 4 med retningsbestemt mønster er forbeholdt Porsches biler?
Nej, ikke kun.
Det kunne man godt tro, eftersom vi startede med størrelser til Porsche-biler, men vi kan lave dæk med retningsbestemt mønster til andre biler for bedre at opfylde fabrikanternes behov.
På nuværende tidspunkt findes der følgende størrelser i de to versioner: V og W (med eller uden specifik mærkning til Porsche).
Dimensioner med retningsbestemt dækmønster: