4w 495 tire michelin primacy 4 plus features and benefits 2 nosignature landscape

Kontrol af nedslidning af dækmønsteret:  det skal man gøre, når dækkene ser slidte ud

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Mange bilister ringer til dækspecialister, når de har brug for hjælp med deres dæk, da det er den bedste måde til at finde ud af, om dækmønsteret og sidevæggene er i god stand. Bilister kan dog godt selv kontrollere dækmønsterdybden med en mønsterdybdemåler eller en mønt. Alternativt kan du kigge på slidindikatorerne, som er placeret omkring dækkets omkreds. Det er en god måde at kontroller nedslidningen af dækmønsteret.

Hvis de er på samme niveau som den resterende mønsterdybde, er det tid til at udskifte dækket.

Hvad er  dækmønsteret?

Det mest optimale er at starte en forklaring af, hvad dækmønsteret helt lavpraktisk er. Når en bilist forstår, hvad dækmønsteret er, bør vedkommende bedre kunne kontrollere, om dækket har nok mønster.

Dækmønstereter helt lavpraktisk et sæt riller, som går hele vejen rundt om dækkets overflade. Det, som disse riller gør, er at fastholde et godt greb på vejen, f.eks. ved at aflede vand for at forhindre akvaplaning. Derudover er de med til at forbedre dækkenes bremseevne. Hvis der ikke var noget dækmønster til at hjælpe med at skabe trækkraft, ville det også være langt sværere at få bilen til at starte uden hjulspin.

Findes der forskellige dækmønstre?

MICHELIN-dæk er designet med forskellige typer dækmønster.
Nogle er designet til at maksimere vejgrebet i sving. Andre dæk er specifikt designet til at hjælpe med at maksimere trækkraften i våde og snedækkede veje ved at drive vandet væk.

Dækmønstre er specifikt designet til hver type køreoplevelse (til brug på vej, til vinterbrug, til offroadkørsel, til blandet brug etc.). Deres formål variere ganske vidst en smule, men dækmønstres vigtigste funktion er at sørge for sikkerhed og ydeevne. 

Hvorfor nedslides dækmønstre?

Dæk er lavet af en gummiblanding, og derfor vil dækmønsteret uundgåeligt blive slidt over tid på grund af en række faktorer, herunder: biltypen (hybrid, el eller brændstof), køreadfærd, klimaet, temperaturen, vejens ruhed, bilens mekaniske tilstand (camber-indstillingerne, hjulsporing, affjedring, transmission etc.), vedligeholdelse, dæktryk etc..

De seneste MICHELIN-dæk er designet til at levere fremragende holdbarhed og høj ydeevne fra første til sidste kilometer (*) i hele deres levetid. Det er det, som vi hos Michelin, kalder ”Performance made to last”!

Når slidte dæk når et vidst slitageniveau, er det ikke længere lovligt at køre med dem. I Storbritannien dumper bilerne myndighedernes MOT-test, hvis dækkene er for slidte. Derfor er vigtigt at at vide, hvordan man kontrollerer det resterende mønster på dækket korrekt.

*Følgende dækserier er designet til at tilbyde fremragende holdbarhed og ydelse, der holder:  ​MICHELIN CrossClimate², MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN Pilot Sport 4 , MICHELIN Alpin 6 and MICHELIN Pilot Alpin 5.

Sådan kontrolleres dækkets mønsterdybde

Kontrollér nedslidningen af dækmønsteret ved hjælp af én af disse tre metoder:

Ved hjælp af slidindikatoren

Slidindikatorere er små, hævede områder og du kan finde dem i bunden dækmønsterets riller. På MICHELIN-dæk viser Michelin-manden, hvor disse indikatorer er i alle mønsterets hovedriller.

Et dæk skal udskiftes, så snart dækmønsteret bliver slidt ned til disse indikatorer. Når dækmønsteret når ned til disse indikatorer, er den resterende dækmønsterdybde på 1,6 mm, hvilket svarer til det lovmæssige minimumskrav. Hvis du kører med et dækmønsterdybde under dette niveau, vil du bringe din egen risiko i fare og bryde loven.

Hvis dækmønsteret kun er slidt ned ved én af slidindikatorerne, er der tale om unormalt slid (for højt lufttryk eller for lavt lufttryk). Få hjælp hos en professionel!

Med en mønsterdybdemåler

Et af de bedste råd er at bruge en simpel lufttryksmåler, som er designet til denne specifikke opgave. Mønsterdybdemålere koster ikke særligt meget og de kan nemt og hurtigt måle dækmønsterdybden.

Med en 20-krone

En anden måde, hvorpå man kan kontrollere dækmønsteret, er ved at bruge en 20-krone i stedet for en mønsterdybdemåler. En 20-krone har en størrelse, der passer til at måle mønsterdybden. Det, du skal gøre, er at placere 20-kronen ned i rillerne og se, om teksten, der går rundt i mønten forsvinder. Hvis teksten forsvinder, er den resterende dækmønsterdybde tilstrækkelig. Hvis teksten derimod ikke forsvinder, så er det delvist slidte dæk ikke længere gyldigt og skal dermed udskiftes.

Dybden på dækkenes hovedriller skal være mindst 1,6 mm på tre fjerdedele af dækmønsteret.

Det er vigtigt, at man altid kontrollerer for slitage flere steder på dækket. Derudover er det vigtigt, at du får dem kontrolleret regelmæssigt af en fagmand, både indvendigt og udvendigt.

Når dækmønsteret er slidt ned til det lovmæssige minimumskrav, bør dækket kasseres og udskiftes.
Hvis der er tale om unormalt slid eller hvis slitagen er forskellig for to dæk på samme aksel, skal du kontakte en fagmand.

map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Find mig
Søg

Synlige perforeringer, snit eller deformationer skal kontrolleres nøje. Overlad det til en ekspert! En dækspecialist vil kunne fortælle dig,  om dækket kan repareres, efter det er blevet beskadiget.

Michelin
anbefaler, at man skifter et dæk, 10 år efter det er blevet fabrikeret. Dette som en forebyggende foranstaltning, selvom dækkets overordnede tilstand er god
, og selvom dækmønsteret stadig befinder sig inden for den lovmæssige grænse. Denne 10-års-begrænsning beregnes fra datoen på DOT-mærkningen (datomærkning for fabrikation).

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.