(1) Balance mellem præstationer dokumenteret af følgende test udført i 2020 og 2021: bremseevne i tørt føre, bremseevne i vådt føre med nye og slidte dæk, bremseevne i sne med nye og slidte dæk, trækkraft i sne med nye og slidte dæk, rullemodstand samt levetid – se nærmere om testene i de juridiske meddelelser 2, 3, 4, 5, 6 og 7. MICHELIN CrossClimate 2 indtager førstepladsen i 6 ud af 9 test.
(2) Test af bremseevne i sne udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra december 2020 til april 2021, opbremsning fra 30 til 10 km/t med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7 (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f), sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 % – slidt: 100 %) og MICHELIN CrossClimate + (nyt: 95 % – slidt: 88,2 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nyt: 92,4 % – slidt: 70,9 %), CONTINENTAL AllSeasonContact (nyt: 99,5 % – slidt: 96,4 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 97,6 % – slidt: 94,1 %), og test af bremseevne i sne udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, i april 2021, opbremsning fra 30 til 10 km/t med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 % – slidt: 100 %) og PIRELLI Cinturato All Season SF2 (nyt: 92,1 % – slidt: 89,3 %).
(3) Test af trækkraft i sne udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra december 2020 til april 2021 med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7 (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f), sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 % – slidt: 100 %) og MICHELIN CrossClimate + (nyt: 95,1 % – slidt: 87,6 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nyt: 84,6 % – slidt: 65,2 %), CONTINENTAL AllSeasonContact (nyt: 95,6 % – slidt: 91,6 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 94,6 % – slidt: 90,4 %), og test af trækkraft i sne udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, i april 2021 med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 % – slidt: 100 %) og PIRELLI Cinturato All Season SF2 (nyt: 94,0 % – slidt: 92,1 %).
(4) Test af bremseevne i vådt føre udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra december 2020 til april 2021, opbremsning fra 80 til 20 km/t med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7 (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f), sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 % – slidt: 100 %) og MICHELIN CrossClimate + (nyt: 98,2 % – slidt: 101,1 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nyt: 103,2 % – slidt: 99,5 %), CONTINENTAL AllSeasonContact (nyt: 94,9 % – slidt: 94,3 %); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nyt: 95 % – slidt: 93,5 %), og test af bremseevne i vådt føre udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, i april 2021, opbremsning fra 80 til 20 km/t med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (nyt: 100 % – slidt: 100 %) og PIRELLI Cinturato All Season SF2 (nyt: 96,8 % – slidt: 89,5 %).
(5) Test af bremseevne i tørt føre udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, fra december 2020 til april 2021, opbremsning fra 100 til 0 km/t med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) og MICHELIN CrossClimate + (96,3 %), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %), CONTINENTAL AllSeasonContact (92,8 %) og GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (90,1 %), og test af bremseevne i tørt føre udført af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, i april 2021, opbremsning fra 100 til 0 km/t med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf., sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) og PIRELLI Cinturato All Season SF2 (95,9 %).
(6) Test af levetid udført af DEKRA TEST CENTER, på opdrag fra Michelin, i marts 2021 med dimensionen 205/55 R 16 94V XL på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) og CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8 %), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %) og BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7 %) – test af levetid foretaget under gennemsnitlige faktiske forhold (D50) over 11.568 kilometer og en ekstrapoleret levetid til 1,6 mm mønsterdybde. Og test af levetid udført af DEKRA TEST CENTER, på opdrag fra Michelin, i april 2021 med dimensionen 205/55 R 16 94V på en VW Golf 7, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) and PIRELLI Cinturato All Season SF2 (78 %) – test af levetid foretaget under gennemsnitlige faktiske forhold (D50) over 10.000 kilometer og en ekstrapoleret levetid til 1,6 mm.
(7) Test af rullemodstand udført på maskine af Applus Idiada, på opdrag fra Michelin, i august 2020 med dimensionen 205/55 R 16 94V XL, sammenligning af MICHELIN CrossClimate 2 (7,11 kg/t) og MICHELIN CrossClimate + (8,05 kg/t). Miljøansvarlig kørsel afhænger især af kørevaner, køretøj eller dæktryk.
(8) Rullemodstand – De fleste dimensioner af MICHELIN CrossClimate 2 er B-mærkede for rullemodstand ifølge EU’s dækmærkning, der består af klasserne A-B-C-D-E. Dette svarer til standarden for premium sommerdæk, da de fleste af dem er B-mærkede og derover ifølge Product Tracking – Gennemsnit for markedet for premium sommerdæk i Europa – 2021.
(9) Bestseller – Kilde = GFK sell-out panel, Helårsdæk til personvogne (alle linjer) – periode: 01/2021 til 12/2021. Område: Storbritannien, Tyskland, Italien, Spanien, Tyrkiet, Grækenland, Polen og Rumænien.
(10) 3PMSF: 3-Peak Mountain Snow Flake.