liv img mich primacy4plusdry 20210922 v06 newbackplate

Genbrug af bildæk

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Har du nogensinde tænkt på, hvad der sker med dine gamle dæk, når de bliver udskiftet? Nedenfor kigger vi nærmere på realiteterne omkring genbrug af bildæk samt på, hvordan Michelin arbejder for at fremme genbrug, og konstant bestræber sig efter at reducere sine produkters indvirkning på miljøet.

Kan bildæk genbruges?

Uanset om du blot bruger din bil til dine daglige pendlerture eller du kører tværs over landet hver weekend, så vil dine dæk på et tidspunkt vise tegn på slitage, når de har kørt tilpas langt. Nårdine dæk når en dybde på 1,6 mm, skal du udskifte dem for at sikre maksimal sikkerhed på vejene og for at opfylde gældende lovgivning.

Nogle gange kan du være nødt til at skifte dem før på grund af skader, punkteringer etc.. Dennebortskaffelse af bildæk medfører, at omkring 30 millioner tons bildæk årligt[1] bliver udskiftet og potentielt smidt ud, hele verden rundt!
 
Men hvad nu, hvis vi fortalte dig, at bildæk godt kan blive genbrugt? Dækindustrien er faktisk en af de mest avancerede brancher, når det kommer til administrering af færdigbrugte produkter. Omkring 88 % [2] af færdigbrugte dæk bliver nu indsamlet, hvoraf størstedelen bliver genskabt, hvilket er ganske imponerende, når man tænker på, at kun 14 % af plastemballagen [2] bliver omdannet gennem genanvendelse.

Indengenanvendelses-fasen tager Michelin affære i alle faser af sine produkters levetid for at reducere deres indvirkning på miljøet.

tyrelife dk

Hvad er bildæk lavet af? 

Selvom de måske ser ganske simple ud, er bildæk faktisk lavet af over 200 forskellige materialer. Nogle af disse materialer er; naturligt og syntetisk gummi, carbon black og solica, forstærkende fyldstof, stål- og tekstilforstærkningsmateriale og kemiske stoffer.

Hvad er opbygningen af et bildæk?

De fleste bildæk består af forskellige lag, hvilket giver en større grad af kompleksitet til processen, hvor dækkene bliver genbrugt, da fabrikanter, såsom Michelin, arbejder på at udvikle nye innovative metoder og teknologier til at fremme genanvendelsen af alle de forskellige elementer. Disse forskellige lag af dæk er som regel fremstillet af syntetisk gummi, tekstilfibertråde, metaltråde etc..

Hvordan fungerer genbrug af dæk?


Du kan også tage dine dæk med til et anlæg, hvor dækket eller dækkets materialer bliver genanvendt eller til en genbrugsplads. Disse steder vil der dog sandsynligvis være en begrænsning på, hvor mange du må aflevere, og du vil måske skulle betale for at aflevere dine dæk.

Michelin bidrager aktivt til udviklingen af dækgenbrugsindustrien ved at være en del af dækindsamlingssystemer i mange lande verden over.

Michelin-koncernen investerer løbende i genanvendelsen af dæk og udvikler innovative, banebrydende teknologier i samarbejde med sine partnere med henblik på at transformere slidte dæk eller affald til genskabte råmaterialer.

  • Enviro: en pyrolyse-teknologi, som bruges til at gendanne materialer såsom carbon clack, olie og gas.
  • Lehigh Technologies: en teknologi, der gør det muligt at genbruge færdigbrugte gummiprodukter og omdanne dem til mikroniserede gummiprodukter.
  • Michelin koordinerer enten eller bidrager til forskningsprogrammer, såsom BlackCycle, som har til formål at udvikle en hel værdikæde fra råmaterialer fra et færdigbrugt dæk til sekundære råmaterialer (med 7 industrieller partnere, 5 organisationer inden for forskning eller teknologi (RTO'er) og en innovationsgruppe, der spænder over 5 forskellige lande.

End-of-life recycling solution

Genbrug af dæk tæt nær dig 

Kontakt din lokale forhandler for at få mere information omkring genbrug af dæk tæt på dig. I nogle lande findes der online databaser, hvor du kan finde det genbrugsanlæg, der er er tættest på dig, der har en sektion for bortskaffelse af bildæk.

Har du brug for nye dæk? Find en Michelin-dækforhandler nær dig:

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Find mig
Søg

Hvorfor er genbrug af bildæk vigtigt?

At bortskaffe sine bildæk gennem almindelig genbrug eller specifik genbrug af bildæk er blot en af mange måder, hvorpå vi kan arbejde sammen for at mindske det aftryk, et dæk har på miljøet i dets levetid, lige fra det bliver fremstillet, til det er færdigbrugt.

Michelin går meget op i øko-design for at begrænse sine dæks indvirkning på miljøet i alle stadierne af deres licscyklus, lige fra råmaterialerne bliver produceret og leveret, til de faser hvor dækkene bliver brugt og genbrugt.

Som en del af Michelins All-Sustainable approach tager den affære inden for industrien sammen med dens stakeholdere og partnere for at fremme genbrugen af dæk, samtidig med at den hele tiden stræber sig på at reducere sine produkters indvirkning på miljøet. Michelins mål er at kunne tilbyde dæk, der er fremstillet af 100 % genanvendte materialer, i 2050, og at forbedre dækkenes energieffektivitet med 10 % i 2030 til sammenligning med energieffektiviteten i 2020.
 
Men fokuset på at reducere indvirkningen på miljøet stopper ikke her. Michelin optimerer også transportlogistikken ved at designe dæk, der reducerer brændstof- og energiforbruget, hvilket dækket,MICHELIN e.PRIMACY tyre, er et eksempel på. Derudover arbejder Michelin sammen med andre fabrikanter for at udvikle nye banebrydende genbrugs-processer, som vil hjælpe med at transformere affald til råmaterialer.

Denne cirkulære økonomiske tilgang giver sig udslag i Michelin's 4R’er-tilgang:  Reduce (reducer), reuse (genbrug), recycle (genanvend) og renew (forny).

mfp 4r schema horizontal dk

Michelin sigter efter at udvikle dækgenvandelses-brancen verden over ved at skabe opmærksomhed omkring emnet og hjælpe med at begrænse den indvirkning på miljøet, der er forbundet med færdigbrugte dæk. Michelin er eksempelvis igang med at bygge sin første entrepenørmaskine  og genanvendelses-anlæg i Chile, hvor der blandt andet kan blive indsamlet gamle dæk og genbrugt omdannede materialer.
 
michelin.com kan du læse mere om koncernens Sustainable Development and Mobility-strategi, som har til formål at gøre Michelin til et af de mest innovative, ansvarlige og højtydende virksomheder verden over inden for alle dens ansvarsområder, både det  økonomiske, miljømæssige, sociale og samfundsmæssige.

KILDER

[1] Kilde: Deloitte-studie – TIP 2019 – 45 lande
[2] “Global ELT Management – A global state of knowledge on regulation, management systems, impacts of recovery and technologies”, WBCSD & Tyre Industry Project

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.