At bortskaffe sine bildæk gennem almindelig genbrug eller specifik genbrug af bildæk er blot en af mange måder, hvorpå vi kan arbejde sammen for at mindske det aftryk, et dæk har på miljøet i dets levetid, lige fra det bliver fremstillet, til det er færdigbrugt.
Michelin går meget op i øko-design for at begrænse sine dæks indvirkning på miljøet i alle stadierne af deres licscyklus, lige fra råmaterialerne bliver produceret og leveret, til de faser hvor dækkene bliver brugt og genbrugt.
Som en del af Michelins All-Sustainable approach tager den affære inden for industrien sammen med dens stakeholdere og partnere for at fremme genbrugen af dæk, samtidig med at den hele tiden stræber sig på at reducere sine produkters indvirkning på miljøet. Michelins mål er at kunne tilbyde dæk, der er fremstillet af 100 % genanvendte materialer, i 2050, og at forbedre dækkenes energieffektivitet med 10 % i 2030 til sammenligning med energieffektiviteten i 2020.
Men fokuset på at reducere indvirkningen på miljøet stopper ikke her. Michelin optimerer også transportlogistikken ved at designe dæk, der reducerer brændstof- og energiforbruget, hvilket dækket,MICHELIN e.PRIMACY tyre, er et eksempel på. Derudover arbejder Michelin sammen med andre fabrikanter for at udvikle nye banebrydende genbrugs-processer, som vil hjælpe med at transformere affald til råmaterialer.
Denne cirkulære økonomiske tilgang giver sig udslag i Michelin's 4R’er-tilgang: Reduce (reducer), reuse (genbrug), recycle (genanvend) og renew (forny).