pn008092

GRUPPEKØRSEL PÅ MOTORCYKEL

At køre i en gruppe er meget fornøjeligt. I er sammen, I tager del i samme oplevelse, I har den samme passion for motorcykling, og I er på en tur, der tager jer væk fra hverdagen. For at dette kan fungere godt, skal der være et minimum af disciplin og regler. Læs vores tips til en vellykket gruppetur

Hold den rigtige afstand

At køre i en gruppe betyder at indføre forskellige kørevaner. I skal køre tæt nok på hinanden til at undgå, at køretøjer kommer imellem jer, mens I holder en rimelig afstand, der giver tid til katastrofeopbremsning. For at beregne den ideelle sikkerhedsafstand skal man tælle to sekunder mellem hver motorcykel.

Kørsel i en gruppe kræver den rigtige afstand

Hvordan følger man hinanden på vejen?

Spontant har en gruppe af motorcyklister en tendens til at køre i én række, men dette giver to problemer:

  • manglende udsyn: det er svært at se mere end motorcyklen foran og at forudse forhindringer på vejen
  • problemer med at bremse: hvis der er et pludseligt stop længere fremme, er den eneste bremselængde, man har, den mellem en selv og den forankørende motorcykel.

 
Den bedste gruppeformation er forskudt formation (som felterne på et skakbræt). Hver motorcykel bevæger sig ud til siden for den foran. Kombineret med den nødvendige sikkerhedsafstand giver denne formation mulighed for at bevæge sig til side i tilfælde af en forhindring uden at risikere et sammenstød. På denne måde bevarer man et godt overblik over vejen forude.

Tilpas jer til forskellige vejtyper

Denne formation kan selvfølgelig kun bruges på tilstrækkeligt brede veje. På små veje med sving kan I være nødt til at nøjes med en rækkeformation med udvidede sikkerhedsafstande. Medmindre du er del af en erfaren gruppe, der kan opretholde den forskudte formation i sving, er det bedst at køre gennem alle svingene i en række og derefter genetablere den forskudte formation, når vejen igen bliver bredere.

Tilpas jer forskellige vejtyper, når I kører i en gruppe

Kommunikér!

Gør altid dine intentioner tydelige for dem omkring dig, især hvis du skifter plads eller retning. Brug dine blinklys, drej hovedet, tjek dine blinde vinkler, vift med hænderne, hvis jeres hjelme ikke er udstyret med et samtaleanlæg. Gør alt, hvad der er muligt, for at sikre dig, at du bliver set og forstået af andre trafikanter. Hast ikke gennem dine bevægelser. Kørsel i en gruppe giver dig ikke mulighed for at køre mere hensynsløst, end hvis du kørte alene, tværtimod.

Stol på din egen dømmekraft

Bare fordi motorcyklen foran dig har foretaget en manøvre, betyder det ikke, at du blindt skal gentage den. Foretag din egen analyse af situationen, og handl i overensstemmelse med din egen vurdering.

Placering i konvojen

Man skal huske på, at ikke alle motorcykler i en gruppe kører med samme hastighed. På grund af sikkerhedsafstande og reaktionstider fungerer en gruppe af motorcykler efter elastikprincippet. Når den første motorcykel accelererer, vil den sidste accelerere lidt senere. Jo større gruppen er, jo større er forskellen. Placér de mindre kraftfulde eller tungere motorcykler og de mindre erfarne kørere i starten af konvojen. Rytmen vil være mere lineær end i slutningen af gruppen, hvor de mere erfarne kørere vil være i stand til at følge med, uanset hvad der sker.

At køre i en gruppe indebærer respekt for en konvojrækkefølge

Vejkaptajnen (eller anføreren)

Vejkaptajnen skal være forudseende for hele konvojen og køre jævnt for at reducere elastikeffekten. Når han for eksempel kører ind i en by, skal han sætte farten ned, så snart han ser fartskiltet, så alle kommer ind i byen i en gruppe og overholder fartgrænsen.

Hold øje med det bag dig

Always keep an eye behind you to avoid losing members of your group.

Uanset størrelsen på gruppen er det vigtigt jævnligt at se i dine bakspejle for at tjekke, at motorcyklen bag dig stadig er der. Sænk farten, hvis du taber dem af syne. Hvis hele gruppen følger denne regel, vil motorcyklen foran dig gøre det samme og så videre frem til motorcyklen, der kører forrest i konvojen. Du kan lave dette tjek ved hvert vejkryds eller skift af vej. På denne måde bør man ikke miste nogen på turen.

Regler for gruppen

At køre i en gruppe medfører visse regler. Den almindelige regel er, at ingen må skifte plads, og at alle skal vende tilbage til deres egen plads i konvojen efter stoppene, For at sikre, at det er sjovt og sikkert for alle, er det vigtigste at blive enige om gruppens regler for kørsel inden start, uanset de tilstedeværende motorcyklisters erfaring og dygtighed.

At vide, hvordan man leder

Ved briefingen før afgang skal I tydeligt identificere rollerne for dem, der skal lede gruppen. Den person, der fører an, bør have mest erfaring. Han eller hun skal være i stand til at følge ruten, angive den for de andre og holde øje med trafikken, vejen, dens brugere og efterfølgende motorcykler, forudse stop i tilstrækkeligt store områder uden at forstyrre andre motorcyklister og risikere sammenstød.

Den motorcykel, der kører sidst i konvojen, skal have lige så meget erfaring og årvågenhed. Den skal kunne holde trit med elastikeffektens påvirkning. En ubetinget regel: ingen må nogensinde være bag ham eller hende.

Kendetegn

Når man kører i en gruppe, bør den forreste motorcykel kunne se den bagerste motorcykel, i det mindste fra tid til anden, for at sikre, at alle følger med. Det anbefales derfor, at begge motorcyklister bærer en selvlysende vest eller et kendetegn, så de let kan genkendes. Hvis dette ikke er muligt, for eksempel i en stor gruppe, må en motorcykel, der bevæger sig rundt i konvojen i spil for at sende beskeder fra den ene ende af konvojen til den anden.

Klar til at tage på tur? Glem ikke at kontrollere lufttrykket i dine dæk

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.